تل آویو ادامه تحریم ها علیه تهران را می خواهد

کارزار اسرائیل در برابر مذاکره ایالات متحده با ایران

۰۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۰۰۸۳ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای خاورمیانه
چند روز پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که ایران شاید تنها چند هفته با دستیابی به مواد شکاف پذیر کافی برای ساخت بمب هسته ای فاصله داشته باشد، اسرائیل در ارزیابی اطلاعاتی سالانه پیش بینی کاملا متفاوتی ارائه داد. براساس گزارشی که توسط اداره اطلاعات نظامی اسرائیل جمع آوری شده، زمان شکست ایران حداقل دو سال است. ژنرال تامیر هایمن، رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل، ۹ فوریه به خبرنگاران گفت ایران از لحظه ای که تصمیم به غنی سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد بگیرد تا زمان ساخت بمب دو سال فاصله خواهد داشت. منظور اسرائیل را به سادگی می شود دریافت: نیازی به بازگشت به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ نیست.
کارزار اسرائیل در برابر مذاکره ایالات متحده با ایران

نویسنده: بن کسپیت

دیپلماسی ایرانی: چند روز پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که ایران شاید تنها چند هفته با دستیابی به مواد شکاف پذیر کافی برای ساخت بمب هسته ای فاصله داشته باشد، اسرائیل در ارزیابی اطلاعاتی سالانه پیش بینی کاملا متفاوتی ارائه داد. براساس گزارشی که توسط اداره اطلاعات نظامی اسرائیل جمع آوری شده، زمان شکست ایران حداقل دو سال است. ژنرال تامیر هایمن، رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل، 9 فوریه به خبرنگاران گفت ایران از لحظه ای که تصمیم به غنی سازی اورانیوم تا سطح 90 درصد بگیرد تا زمان ساخت بمب دو سال فاصله خواهد داشت.

به نظر می رسد این ارزیابی پاسخی مستقیم به اظهارات بلینکن در دور دیگری از دوئل اطلاعاتی-دیپلماسی ایالات متحده و اسرائیل در هفته های اخیر است. اظهارات بلینکن نه تنها نگرانی های اسرائیل را برطرف نکرده، بلکه تلاشی برای توجیه تصمیم احتمالی رئیس جمهوری جو بایدن درباره بازگشت سریع به توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی که ایالات متحده در دولت ترامپ از آن خارج شد، قلمداد شدند.

یک منبع ارشد نظامی اسرائیلی به المانیتور گفت: «اظهارات بلینکن درست، اما نسبی بود. این اظهارات تنها به مواد شکاف پذیر مربوط می شدند و نه به بسیاری از دیگر عناصر مورد نیاز برای توانایی هسته ای عملیاتی.» این منبع در ادامه به این واقعیت اشاره کرد که پس از غنی سازی کامل، اورانیوم باید به کلاهک هسته ای تبدیل شود و پس از آن هم برای استفاده به یک موشک و توانایی های فنی مناسب نیاز است که ایران هنوز به چنین ظرفیتی نرسیده. برنامه هسته ای ایران در سال های اخیر متحمل ضربات سختی از جمله ترور دکتر محسن فخری زاده، دانشمند ارشد هسته ای، در سال 2020 شده است. این منبع افزود: «این طور نیست که اسرائیل مساله را بی اهمیت بداند، اما توصیف اوضاع به گونه ای که گویی ایران در آستانه دستیابی عملیاتی به بمب است هم درست نیست.»

منظور اسرائیل را به سادگی می شود دریافت: نیازی به بازگشت به توافق هسته ای سال 2015 نیست. اگرچه مقامات اسرائیل برجام را به طور ویژه به دلیل بندهای موسوم به غروب بد می دانند که امکان تبدیل شدن ایران به یک کشور در آستانه تسلیحات هسته ای پس از 2025 را فراهم می آوند، اما ظاهرا هیچ فوریتی در کار نیست. اسرائیل فشار زیادی به دولت بایدن وارد می کند تا مانع از بازگشت او به برجام و لغو تحریم های ایران شود و سعی دارد از شرایط ناخوشایند ایران برای تحمیل یک توافق 25 ساله جدید و بهبود یافته استفاده کند که محدودیت بر توانایی ها در زمینه موشک بالستیک و فعالیت های منطقه ای را نیز در بر بگیرد. 

یک منبع ارشد نظامی اسرائیل به المانیتور گفت: «ما اطلاعات کاملی که این موضع را تقویت می کند، به آمریکایی ها ارائه خواهیم داد. آمریکایی ها به خوبی از این واقعیت آگاه هستند که بیشتر اطلاعات مربوط به ایران از اطلاعات اسرائیلی نشات می گیرد. ارتباطات در سطح حرفه ای بین اسرائیل و دولت جدید آغاز شده است. هنوز هیچ تیم رسمی وجود ندارد و روند رسمی نیست، اما آمریکایی ها به ما قول داده اند قبل از تصمیم گیری، مذاکرات عمیق و کاملی داشته باشم و ما معتقدیم که چنین خواهد شد.»

در همین حال، تنش ها بین اسرائیل و ایران ادامه دارد. طبق برخی گزارش ها، جت های جنگنده 11 فوریه در یک حمله بی سابقه اهداف ایران را در مرز عراق و سوریه بمباران کردند. رسانه های خارجی این حمله را به اسرائیل نسبت دادند، اما اسرائیل مسئولیت آن را رسما بر عهده نگرفته است. یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل گفت: «اسرائیل مصمم است که پروژه موشک ها با هدف گیری دقیق را تضعیف و برای ایران روشن کند که ادامه فعالیت در منطقه برای آن گران تمام خواهد شد. این منبع افزود در دو سال گذشته از سوریه حدود 800 موشک ضدهوایی به سمت هواپیماهای نظامی اسرائیلی شلیک شده که در سطح جهانی بی سابقه است. او گفت: «بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، هزینه سنگینی را به صورت نقدی برای هر حمله پرداخت می کند.»

10 فوریه، یک روز پیش از این حمله در مرز مشترک عراق و سوریه، ارتش اسرائیل یک مانور گسترده در امتداد مرزهای شمالی سرزمین های اشغالی انجام داد که ظاهرا هدف از آن بررسی آمادگی لشکر 91 ارتش اسرائیل برای دفاع از این مرزها در برابر حزب الله طراحی بود. این رزمایش همچنین نشان دهنده ارزیابی ارتش اسرائیل درباره این مساله است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، می خواهد انتقام ترور یکی از فرماندهان ارشد خود در حمله هوایی در نزدیکی دمشق در ماه اوت گذشته را بگیرد اما در عین حال قصد تشدید تنش و شروع جنگ منطقه ای را ندارد. یک منبع ارشد نظامی اسرائیلی گفت: «سید حسن نصرالله در حال حاضر توانایی پرداخت هزینه جنگ را ندارد. او تا گردن در مشکلات داخلی لبنان فرو رفته، اما می خواهد قدرت بازدارندگی خود را در برابر اسرائیل حفظ کند. او به دنبال نوعی ضربه خفیف به اسرائیل و حفظ وجهه در برابر مردم خود است.» یک منبع ارشد نظامی دیگر اسرائیل گفت: «او (سید حسن نصرالله) به وعده خود عمل می کند، عمل گرا و سنجیده است و می داند با چه کسی سر و کار دارد. او دیگر در صفحه شطرنج ایران یک پیاده نیست. علایق و ملاحظات خاص خود را دارد و خوانش حرکات او آسان است.»

منبع: المانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران برجام بازگشت بایدن به برجام دولت جدید بایدن کارزار اسرائیل علیه ایران تحریم های آمریکا علیه ایران


( ۳ )

نظر شما :