فضاسازی های رسانه ای برای تولید اورانیوم فلزی

آیا ساخت بمب اتم می تواند راه حل باشد؟!

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۰۰۰۳۴ اروپا پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته تا زمانی که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا نکند مشکلات پرونده هسته ای ادامه پیدا خواهد کرد، بر این باور است که برلین، پاریس و لندن برای همراهی و کمک بیشتر به ایالات متحده آمریکا در دوره جو‌ بایدن سعی می‌کنند با جریان سازی های سیاسی، رسانه‌ای و دیپلماتیک فشار بیشتری به ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای وارد کنند تا این ایران باشد که در گام اول مجبور به بازگشت از تمام اقدامات کاهش تعهدات برجامی شود.
آیا ساخت بمب اتم می تواند راه حل باشد؟!

دیپلماسی ایرانی –  وال استریت ژورنال با استناد به گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد که ایران تولید فلز اورانیوم را آغاز کرده است. آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرد که ایران به دنبال واردات تجهیزات جدید به کارخانه اصفهان در ۸ فوریه/ ۲۰ بهمن مقدار کمی اورانیوم فلزی تولید کرد.  در همین راستا جمعه هفته گذشته سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس موسوم به تروئیکای اروپا که عضو برجام هم به شمار می روند با انتشار بیانیه مشترکی در مورد آغاز تولید اورانیوم فلزی توسط ایران ابراز نگرانی کردند و خواستار توقف فوری غنی سازی شدند. این در حالی است که به موازات این بیانیه شاهد حاشیه سازی های رسانه ای در خصوص برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستیم. همزمان با برخی حاشیه سازی های سیاسی و رسانه‌ای در خصوص فعالیت های هسته ای ایران این بیانیه به چه معناست؟ دیپلماسی ایرانی برای بررسی بیشتر این مسئله، گفت وگویی را با احمد بخشایش اردستانی، نماینده مجلس نهم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کارشناس مسائل بین الملل و پژوهشگر حوزه امنیت ترتیب داده است که در ادامه از نظر می گذرانید:

سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلستان) طی بیانیه مشترکی خواستار توقف فوری تولید اورانیوم فلزی از سوی جمهوری اسلامی ایران شدند. چرا که اروپایی ها آن را گامی مهم در راستای ساخت بمب هسته‌ای قلمداد می‌کنند. از نگاه شما همزمان با برخی حاشیه سازی های سیاسی و رسانه‌ای در خصوص فعالیت های هسته ای ایران این بیانیه به چه معناست؟

در حقیقت اروپایی ها به دنبال فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. به هر حال با روی کار آمدن جو بایدن و احتمال بازگشت روابط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به دوران قبل از ترامپ به نظر می رسد که نوعی هماهنگی، تقسیم کار و هم فکری علیه پرونده فعالیت های هسته ای ایران و برجام صورت گرفته است. یعنی به موازات این که جو بایدن پیش شرط اصلی خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم ها را به اقدام ایران  برای بازگشت از تمام اقدامات کاهش تعهدات برجامی منوط می کند، اروپایی ها نیز با یک نگاه زیاده خواهانه پیش شرط های موشکی و منطقه ای را مطرح می کنند. این در حالی است که کشور فرانسه در یک گام رو به جلو خواستار حضور عربستان سعودی و اسرائیل در مذاکرات احتمالی است. لذا بیانیه اخیر اروپایی ها در راستای حاشیه سازی برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، آن هم در شرایطی که ایران و ایالات متحده آمریکا با آغاز ریاست جمهوری بایدن در یک تقابل جدید قرار گرفتند و هر کدام از طرفین پیش شرط خود را برای بازگشت به برجام، انجام تعهدات طرف مقابل قرار داده برای فشار بیشتر بر ایران است. با این وصف برلین، پاریس و لندن برای همراهی و کمک بیشتر به ایالات متحده آمریکا در دوره جو‌ بایدن سعی می‌کنند با این دست اقدامات، بیانیه ها و جریان سازی های سیاسی، رسانه‌ای و دیپلماتیک فشار بیشتری به ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای وارد کنند تا این ایران باشد که در گام اول مجبور به بازگشت از تمام اقدامات کاهش تعهدات برجامی شود.

ولی به موازات برخی حاشیه سازی ها در خصوص فعالیت های هسته ای ایران و ادعایی که اروپایی‌ها در خصوص تولید اورانیوم فلزی برای ساخت بمب هسته‌ای را مطرح می‌کنند شاهد مواضع سید محمود علوی، وزیر اطلاعات در خصوص ساخت بمب اتم هستیم. پس به نظر می‌رسد که نگرانی اروپایی‌ها هم چندان بی دلیل نیست؟

اتفاقاً مواضعی که وزیر اطلاعات مطرح کرده است به دلیل تداوم و تشدید همین شرایط سیاسی و دیپلماتیک در مقوله برجام است. به این معنا که همزمان با فشارهای دیپلماتیک تیم سیاست خارجی و امنیتی جو بایدن برای واداشتن ایران در جهت عملیاتی کردن گام اول به منظور بازگشت از تمام اقدامات کاهش تعهدات برجامی شاهد هستیم که سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلستان نیز در یک تقسیم وظایف با نقش‌آفرینی پلیس بد، خواسته‌های فرابرجامی را به عنوان پیش شرط برای احیای برجام مطرح می کنند. صد البته در این میان نباید فعالیت ها و تحرکات مخرب سیاسی و دیپلماتیک لابی‌های عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را هم نادیده گرفت. یعنی در چهار جبهه اروپایی، آمریکایی، عربی و صهیونیستی فشارهای سیاسی دیپلماتیک و امنیتی برای واداشتن ایران به بازگشت از تمام اقدامات کاهش تعهدات برجامی در حال اجراست. بنابراین ایران برای ایجاد موازنه با این تهدیدات و فشارها باید مواضعی را مطرح کند که بتواند علاوه بر موازنه قوا، توان چانه‌زنی دیپلماتیک ایران را هم افزایش دهد. 

پس شما معتقدید مواضع وزیر اطلاعات در خصوص ساخت بمب اتم بیش از آنکه واقعیت داشته باشد یک واکنش به شرایط است؟ آیا اساساً این مواضع تحلیل شخصی فردی مانند وزیر اطلاعات است یا می توان آن تغییر نگاه تهران در خصوص ساخت بمب اتم دانست؟ به هر حال مواضع آقای علوی در تقابل با فتوای رهبری مبنی بر حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای قرار دارد؟

در پاسخ به سوال شما باید دو نکته مهم را مد نظر قرار داد. اول این که وزیر اطلاعات با توجه به اقتضائات سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک مربوط به شرایط حساس پرونده هسته‌ای سعی کرده است با این مواضع وضعیت را به نفع ایران تعدیل کند. بنابراین این سخنان نمی‌تواند به معنای تغییر نگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص ساخت بمب هسته‌ای تعبیر و تفسیر شود، همان گونه که مواضع وزیر اطلاعات نمی‌تواند به معنای تقابل با فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای باشد. نکته بسیار مهم دیگری که نباید فراموش کرد ناظر بر این واقعیت است که فتوای دینی بنا به اقتضائات و شرایط زمانی و مکانی تغییر پیدا می‌کند. لذا همان طور که مقام معظم رهبری در یک بازه زمانی و با توجه به شرایط سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی مربوط به پورنده فعالیت های هسته ای، ساخت سلاح اتمی را حرام دانستند، می توان در شرایط دیگری این فتوا را تغییر داد.

این نکته شما موید گفته های پیشینتان در مصاحبه های قبلی با دیپلماسی ایرانی است که معتقد بودید ساخت سلاح هسته‌ای می‌تواند راه حل ایران برای برون رفت از چالش ها و مشکلات مربوط به برجام و فعالیت‌های هسته‌ای باشد؟

من کماکان معتقدم که ساخت سلاح هسته‌ای تنها راه حل جمهوری اسلامی ایران برای خروج از چالش‌ها و بن بست های سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی مربوط به برجام و پرونده فعالیت‌های هسته‌ای است. تا زمانی که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا نکند این چالش ها و مشکلات کمابیش و با شدت و ضعف در دوره ها و ادوار مختلف ادامه پیدا خواهد کرد. یعنی اینگونه نیست که این چالش ها با روی کار آمدن بایدن تمام شود، بلکه رویکرد جدیدی پیدا خواهد کرد، همانگونه که اکنون ما با این رویکرد جدید دولت بایدن در قبال برجام و فعالیت هسته ای ایران مواجه هستیم. پیرو این نکته قطعا بعد از انتخابات ۱۴۰۰ و تعیین دولت سیزدهم نیز شرایط به گونه دیگری ادامه پیدا خواهد کرد، اما تمام این مسائل به معنای این نیست که چالش ها به پایان خواهد رسید، بلکه تنش و اختلافات با رویکردی دیگری ادامه پیدا خواهد کرد. پس باز هم تاکید می کنم برای برون رفت از این شرایط و خاتمه دادن به این فشارها ایران باید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

آیا احمد بخشایش اردستانی که نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره نهم و عضو کمیسیون امنیت ملی بود؛ آن هم مجلسی که برجام را در ۲۰ دقیقه به تصویب رساند اکنون نماینده مجلس یازدهم بود با توجه به وجه حقوقی باز هم از ساخت بمب هسته‌ای سخن می گفت؟ آیا به دلیل این که اکنون شما با وجه حقوقی مواجه نیستید این مسائل را مطرح می‌کنید؟

قطعاً شرایط سیاسی و وجه حقوقی می تواند در موضع‌گیری‌های مسئولین اثرگذار باشد. آن هم در رابطه با مسائل مربوط به حوزه سیاست خارجی، دیپلماسی و پرونده های حساسی مانند پرونده فعالیت های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران. به هر حال به دلیل همین تبعات سیاسی، امنیتی و دیپلماتیکی که مواضع مسئولین می‌تواند به دنبال داشته باشد، افراد سعی می‌کنند سخنان را با لحاظ کردن این اقتضائات مطرح کنند. البته نکته بسیار مهم دیگری که نباید فراموش کرد این است که اقتضائات مجلس نهم قطعاً با مجلس دهم متفاوت است، همان گونه که شرایط و وضعیت مجلس دهم با مجلس یازدهم متفاوت است. بنابراین حتی اگر اکنون من نماینده مجلس یازدهم می بودم بنا نبود که مواضعی که در مجلس نهم مطرح کردم را اکنون مطرح کنم و یا مواضعی را که در آن زمان مطرح نکردم اکنون مطرح نکنم. تمام این نکات موید و مبین آن است که بنا به شرایط و اقتضائات سیاسی و دیپلماتیک موضع‌گیری‌ها متفاوت خواهد شد.
 

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: احمد بخشایش اردستانی ایران ایران و تروئیکای اروپایی برجام آغاز تولید اورانیوم فلزی آمریکا بمب اتمی فتوای رهبر


( ۳۴ )

نظر شما :

شهروند ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۶
در متن ذکر شده است که:"ساخت سلاح هسته‌ای تنها راه حل جمهوری اسلامی ایران برای خروج از چالش‌ها و بن بست های سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی مربوط به برجام و پرونده فعالیت‌های هسته‌ای است." سوال اینجاست که بمب اتمی چالشها و بن بستهای سیاسی و دیپلماتیک کدام کشور را حل کرده است؟!! نمونه حاضر آن، کره شمالی هست که درحالیکه کره جنوبی بدون نیاز به بمب اتمی، با برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمد، مسیر پیشرفت و توسعه اقتصادی را با سرعت طی میکند، کره شمالی با مردم فقیر و کشوری عقب مانده و تحت تحریم دائمی، زمان و زندگی مردمش را در بحران اقتصادی، تلف می‌کند.
salar ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۸
وضعیت ژئوپلتیک ایران با کره شمالی خیلی فرق دارد...ایران یک کشور مسلمان است و جا در قلب میلیون ها هوادار شیعه و سنی در خاورمیانه دارد، یک عالمه مرز مشترک با ملت های مسلمان منطقه دارد، آمریکا دیگه از این بیشتر نمیتونه ایران رو تحریم کنه....ایران اگر بمب اتم بسازه، هرگز شبیه کره شمالی نمیشه، اقتصاد ایران هم هرگز شبیه اقتصاد کره شمالی نمیشه، ایران وقتی بمب اتم بسازه میتونه اقتصاد خودش رو وصل به اقتصاد چین و روسیه و بریکس کند و تحریم ها دیگه فشاری بیشتر از این نمیتونه به ایران بیارد....کره شمالی قبل از اینکه بمب اتم هم بسازد کشور ضعیفی بود از نظر صنعت و اقتصاد
همون یکی ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۵
جناب آقای شهروند توجه به این نکته ضروری است که در واقع کره جنوبی پیشرفتی نکرده بلکه آمریکا جهت موازنه قوا و کنترل خاور دور در اختیارش گذاشته، پیشرفت های کره جنوبی مثل کاخ های شیشه ای کشورهای حاشیه خلیج فارس که در واقع مدیون وجود امثال ایران و کره شمالی و چین هستن که غرب واسه سلطه بیشتر بهشون پیشکش کرده
زیتون ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۶
آقای شهروند امثال شما که نگاه سطحی به همه چیز دارید ایران را به خاک سیاه نشاندین ....همون های هستید که 100 سال پول مفت نفت را خوردین و هیچ زیرساخت موثری برای ایران نساختین.....کره جنوبی یک قدرت اتمی محسوب میشه .....الان تو امارات داره نیروگاه اتمی میسازه ....اگه اراده کنه ظرف یک ماه میتونه بمب اتم بسازه....دلیل اینکه امریکا بهش اجازه پیشرفت داده قدرت ثابت شده اش توسط مردم سختکوشش هست نه التماس های عربستانگونه اش ....
بنده خدا ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۸
کاملا با ساخت بمب هسته ای موافقم. یکی از کامنت ها کره شمالی را مثال زده که بمب اتم نتوانسته باعث پیشرفت آن شود . آن بنده خدا نمی داند این سیاست سیاست مداران کره شمالی هست که مرزها و اقتصاد را بسته نگه دارند و وگرنه اگر مرزها را باز کنند سریع کره جنوبی را از همه لحاظ می بلعند و متاسفانه در حال ضربه خوردن از اعتقادات کمونیستی هستند. بمب اتم و اقتصاد باز یعنی ابرقدرتی مطلق . اقتصاد باز را نمی توان تحریم کرد مخصوصا وقتی از لحاظ بازدارندگی نظامی خیالتان راحت باشد
امیر ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۲
استفاده از سلاح هسته‌ای حرام است نه داشتن ان برای مقابله به مثل همینطور که صدمه زدن به دیگران حرام است ولی برای قصاص و دفاع جایز
ali ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰
هر چقدر بمب هسته ای به پاکستان کمک کرده از فلاکت در بیاد یا خوشبختی برای مردم کره شمالی به ارمغان اورده برای ما هم اگر بدتر نشه بهتر نخواهد شد.
به شهروند ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۹
بمب اتمی اسرائیل را از نابودی نجات داده، مانع تجزیه روسیه و عامل قدرت و سرکشی آمریکاست، خودتحقیری بس است
علی ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۰
نکته بسیار مهم دیگری که نباید فراموش کرد ناظر بر این واقعیت است که فتوای دینی بنا به اقتضائات و شرایط زمانی و مکانی تغییر پیدا می‌کند. لذا همان طور که مقام معظم رهبری در یک بازه زمانی و با توجه به شرایط سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی مربوط به پورنده فعالیت های هسته ای، ساخت سلاح اتمی را حرام دانستند، می توان در شرایط دیگری این فتوا را تغییر داد.
معین ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۱
تحلیلی خوبی بود واقعا سایت خوبی است چون امنیت ملی را وارد بحث های سیاسی نمیکند و واقعیت را در میدان دیپلماسی میگوید همه ما میدانیم تنها راهی که برای ایران مانده ازمایش بمب اتمی است ای کاش هرچه زودتر به این بازی مسخره انرژی صلح امیز هسته ای ایران پایان بده و بمب اتم را ازمایش کند اگر بمب اتم داشتیم اینقدر تهدید امنیتی نداشتیم
محمد ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۳
برای همه روشنه که غرب نمی خواد هیچ قدرتی جدیدی وارد رقابت در سهم کیک منافع جهانی بشه مخصوصا در خاورمیانه. و تا ایران به یه قدرت غیر قابل کنترل برای غرب تبدیل نشه هر روز بهانه جدیدی رو خواهند کرد. یه روز هسته ای. فردا منطقه ای. پس فردا موشکی و نظامی. سه روز بعد حقوق به اصطلاح بشر و الی آخر. اگر ایران به قدرت هسته ای تبدیل بشه به دلیل موقعیت ژئوپولوتیک و وسعت و زمینه های بلقوه اقتصادی و نفوذ منطقه ایش غرب توان تبدیل وضعیتش به وضعیت کره شمالی رو هم نخواهد داشت.
مختار ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۴
در جواب شهروند باید بگم که کره شمالی در تمام حوزها خوب عمل کرده امروز کره شمالی یک قدرت اتمی و موشکی در دنیا است در حوزه اقتصادی اگر کره شمالی نتوانسته پیشرفت کند بخاطر فقر منابع و محدود بودن جغرافیا کره شمالی است بیشتر مساحت کره شمالی ارتفاعات و دامنه کوهایی عظیمی هستن که کشاورزی در این جاها غیر ممکن است مساحت کل کره شمالی به اندازه استان تهران است اتفاقا کره شمالی خوب توانسته عمل کند بیشتر از این هم نمیتواند کاری کند هر کس جای رهبر کره شمالی باشد بهتر از این نمیتواند عمل کند اما در خصوص ایران باید بگم این جغرافیا حساسی دارد میشود گفت که ایران قلب جهان است ایران این توانایی را دارد که تبدیل به یک قدرت منطقه یا حتی جهانی شود البته اگر با فساد برخورد قاطعی صورت بگیرد ایران مساحتش 100برابر بیشتر از کره شمالی است ایران منابع عظیم نفت گاز طلا مس صنایع بزرگ کشاورزی صنعتی را دارد ایران به کشورهای زیادی همسایه است هیچ کش نمیتواند مرزهای ما را ببند و باعث قطع ایران با جهان بیرون مانند کره شمالی شود امریکایی ها میدانن اگر ایران بمب اتم بسازه کار تمام خواهد شد و دیگر باید با یک قدرت جهانی مواجه شوند اگر امروز ما بمب اتم داشتیم شرایط به نفع ما بود چون از یک قدرت بازدارنده برخوردار بودیم نباید اشتباه برجام تکرار شود دموکرات و جمهوری خواه نداریم سیاست امریکا یک چیز است و ان هم اول امریکاست پس امریکا هیچگاه دست از نابودی ایران برنخواهد داشت
محمد ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۳
به نظرم مسیری که آمریکا و اروپایی ها ایجاد کردن راهی به جز تولید بمب هسته ای یا شروع فرآیند تولید برای ما نمیزاره ... صد البته این بمب برای استفاده ساخته نمیشه بلکه اهرمی برای مذاکره و شاید حتی ساخته میشه که در قبال رفع تحریم از بین بره و کن فیکون بشه که به مراتب از روش های پرهزینه فعلی به صرفه تر هست؛ ولی به شخصه امیدوارم حماقت طرف اروپایی آمریکایی به اون درجه نرسه که ما چاره دیگه ای نداشته باشیم و توپ در حال حاضر تو زمین اونهاس !!!
ebrahim ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۷:۲۵
چرا تا اسم بمب اتم میاد باید کره شمالی یاد کرد؟ آیا تشبیه درستی است یا واقعا شرایط ما یکی هست؟ آیا اگر کره شمالی بمب اتم نداشت اکنون زیر چکمه‌های ژنرال‌عای آمریکایی نبود؟ آیا ما اگر بمب اتم داشتیم بیشتر شبیه هند نمی‌شدیم؟ یا مثلا روسیه ؟
فدوی ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۷
باز هم کلید واژۀ آن طرف آب ساختۀ " کرۀ جنوبی - کرۀ شمالی " سر و کله اش پیدا شد ... یعنی درک این موضوع که هیچگونه نمی توان ایران و کرۀ شمالی را مقایسه کرد ، کار دشواریست ؟ ... در حالی که کرۀ شمالی هم از بابت مدت تحریم و هم از بایت شدت تحریم ، یک صدم ایران هم نیست با این وجود اقتصاد ایران صدها برابر اقتصاد کرۀ شمالی است هم از نظر تنوع محصول و هم از نظر کیفیت و هم از نظر مقدار .... فیل و فنجان را مقایسه کردن کار عجیبی است که البته وقتی به طور مدام و شبانه روزی زمزمه های استعمارگران از طریق بی بی سی ، ایران اینترنشنال و ... زیر گوش باشد ، نمی توان توقع داشت که تمام شهروندان شرایط را درست تشخیص دهند ... القرض ... دیر یا زود ایران مجبور به ساخت سلاح اتمی خواهد بود ( شهروند جان : حتی از کرۀ شمالی بهتر ) و رییس جمهور وقت آمریکا هم مجبور به مذاکره پس از آن خواهد شد ( شهروند جان : حتی از اوباما سریعتر ) ... آنوقت آمریکاییها در مورد موشک ، منطقه ، تروریسم و ... چانه نخواهند زد بلکه در مورد تعداد کلاهکهای اتمی وراجی خواهند کرد ...
حسین شاهمرادی ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۲
بمب اتمی فقط کارگشااست کلاهک هسته ای بمب هسته ای اینوهم بگم اگر هم نسازیم غرب بیشترفشارمیاورد یک نفریک کاردرست میخادبادغرب رافروکش کنه علاج فقط ساخت هسته ای است والا تحریمهاهیچوقت برداشته نخواهدشد چون الان غرب میخادباامریکایکی بشه فشارراخیلی بیشترکنند بعدش تحریم شدیم اگرنسازیم هم ازجیب رفته هم ازکشور ...ضمنا ایران هیچوقت کره شمالی نمیشه چون الان بیشترین تحریمها روی ایران است واسه کشورمافرقی ندارد چه قبل چه بعدساخت بمب اتمی ..مشکل این است بعضیها ناکارامدهستند.ساختن کلاهک وبمب اتمی راه گشااست والاغیر
ایرانی ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۱
به تمامی ایرانی ها پیشنهاد میکنم که برید ویدیو های استاد رائفی پور را حتما ببینید بر حسب مدارک معتبر اثبات می کند که جهان بر اساس نگاه شریعت مندانه توسط صهیونیسم(اسرائیل) اداره میشه به طوری که شما در هر جایی بغیر از ایران و مقاومت بگیر برگ بر رژیم کودک کش اسرائیل به لبه مرگ رفته اید دشمن ما اسرائیل است که آمریکا از سیاست آن تبعیت میکند این مثل روز روشن است و به هیچ عنوان ما را ول نخواهد کرد مگر اینکه ۲ کار انجام دهیم ۱.دست از امام زمانمان برداریم. ۲.کشور سپاه و قدرت دفاع نداشته باشد و آن بی شرف ها ملت را تیکه تیکه(تجزیه) کنند. بنا بر این به هیچ وجه امکان برداشت تحریم وجود ندارد و نخواهد داشت مگر اینکه از دین خود و کشور خود و هویت خود بزنیم که بعد اینکار جایگاهمان نزد آمریکایی ها از سگ هم پست تر خواهد شد چرا که هویت نخواهیم داشت ما نتها باید ۴ کار را انجام دهیم ۱.بر امام و انقلاب پایبند بمانیم ۲.کشور را تنها و بدون کمک بسازیم و مقتدر کنیم ۳.متنظر حضرت مهدی(عج) بمانیم ۴.فریب رکن اساسی صهیونیسم ها(رسانه) را نخوریم
یول آشان ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۲
بخدا اگه ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کنه دیگه دنیا با ایران هیچ کاری ندارن اقا یعنی ایران به این دانش رسید و تمام تا وقتی ایران این کاغذبازی های هسته ای رو انجام بده ایران رو تحریم حداکثری میکنن برجام لعنتی ایشالله تمدید نشه بلکه به این دانش زودتر برسیم هند و پاکستان به این دانش رسیدن الان دنیا چه رفتاری دارهن باهاش میکنن خیلی هم بهتر شدن به امید انروز که ایران زودتر از کره ی شمالی به این دانش برسه
321 ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۹
بمب اتمی حد اکثر نفعی که دارد با زدارندگی در قبال تهاجم نظامی است،ولاغیر،تحریم همه جانبه اقتصاد و معیشت هر کشوری را نا بود میکند حتی کشور هسته ای،با وجود تحریمهای بین المللی حتی کشور های به ظاهر دوست وبرادر هم برایمان تره خرد نمی کنند
بنده خدا ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۱
حاکمیت اصلاح طلبان داعشی صهیونیستی و دولت ذلت بار روحانی باعث گستاخی رژیم های جنایتکار امریکایی واروپای وحشی شده
321 ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۳
مشکل ما با جهان صرفا مسئله هسته ای نیست،اون برادری که گفتن چرا تا اسم سلاح هسته ای میاد همه یاد کره شمالی می افتند وچرا یاد هندوستان یا پاکستان نمی افتند،دوست عزیز پاکستان وهندوستان با تعامل با جامعه جهانی وبا سیاست ودرایت به این مرحله رسیدند وبامقداری کش وقوس به جمع کشور های هسته ای پیوستند بدون تحمل تحریمهای کمر شکن جهانی،ولی مابادرگیری جهانی وتحت تحریم ظالمانه،ودر حالی که برای نابودی رژیم غاصب اسرائیل که در جامعه جهانی پذیرفته شده ودر سازمان ملل کرسی داردو مورد حمایت قدرتهای جهانی وشورای امنیت سازمان ملل وخصوصا امریکا هست،تاریخ تعیین و دولت را موظف به اجرا میکنیم حالا بنظر تان مقایسه ایران با هند وپاکستان معقول است یا با کره شمالی؟
دالوند ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۸
بهترین راه ساخت صلاح اتمی است .۴۰ ساله نداشتیم تحریم بودیم ‌.و هیچ فرقی نمی کند .ولی داشتن ان مانع زور گویی بعضی از کشورهاست .
شهروند ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۴
آنچه که در کامنتهای طرفداران ساخت بمب اتمی بوضوح قابل مشاهده است، انکار و فرافکنی واقعیتهای موجود اقتصادی کشور هست. در طی گذشت فقط دو سال و نیم از خروج آمریکا از برجام، پول ملی ایران هشتاد و پنج درصد از ارزشش را از دست داد و تا قبل از ریاست جمهوری بایدن، نرخ تبدیل دلار به ریال به سی و دو هزار تومان هم رسید. چنین نرخ تورمی فقط در کشورهای عقب افتاده آفریقایی و چند کشور درگیر جنگ داخلی و خارجی یا بحرانهای گسترده مالی، قابل مشاهده هست و البته ونزوئلا که با وجود حجم عظیم نفت و منابع طبیعی، بخاطر چاپ پول بدون پشتوانه و ناکارآمدی، همزمان با ادامه تحریم، مسیر اضمحلال اقتصادی را به سرعت طی کرده است. مسیر فقر اقتصادی کره شمالی و ونزوئلا، اتفاقاً در مورد ایران، کاملاً ممکن هست.
مسعود ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۹
من از شما می پرسم داستان ذلفقار حیدر کرار را !؟و یادتان می آورم آیه ای را که آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آن مزین و مطهر گردیده است و اعدوا......و همچنین سنت" تقیه " در برابر دشمن را و بقیه اش مربوط می شود به تصمیمات و تمهیدات و اختیارات امام و اولواالامر مسلمانان جهان حضرت امام "خامنه ای" بزرگ تا مصلحت را چگونه ببینند و برماست سکوت و اطاعت مطلق از معظم له و السلام!
نظر شخصی من ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۹
ایران یک اقتصاددر حدودشاید 400 میلیارد دلاری است و حدودا با 15 کشور مرز دارد و هم چنین یک قدرت منطقه ای است و میتواند هر وقت بخواهد معادلات قدرت درمنطقه را تغییر بدهد پس ما هیچ وقت نباید فکر کنیم که ممکن است شبیه کره شمالی<شاید با 40میلیارد دلار تولید ناخالص ملی> بشویم و این گونه تصور کردن به نظر من اشتباه است اما از طرف دیگر ساخت سلاح هسته ای هزینه بر است همچنین صرفا برای کشور هایی ایجاد بازدارندگی میکند که ممکن باشد بخواهند از ان استفاده کنند خودمان را گول نزنیم کشوری که زمان صدام با سلاح شیمیایی مقابله به مثل نکرد<با وجود این که تواناییش را داشت> از تسلیحات هسته ای که معادل کشتن مردم عادی است استفاده خواهد کرد؟!!!! ساده لوحی است که فکر کنیم دشمن این را نمیداند<با این همه سیستم اطلاعاتی و کارگروه های کارشناسی>!!!!! باید بپذیریم که در حوزه اقتصاد ضعف هایی داریم اما راه حل ان عصبانیت نیست باید ضعف را بر طرف کرد و این یعنی کار کردن روی اقتصاد و قوی تر کردن اقتصاد و تولیدمان نه ساخت سلاح هسته ای!!!!! «سُبْحانَ مَنْ لا یعْتَدی عَلی اَهلَ مَمْلَکَتِةِ، سُبْحانَ مَنْ لا یاْخُذُ اَهْلَ الْاَرضِ بِاَلْوانِ الْعَذابِ، سُبْحانَ الرَّؤُفِ الرَّحیمِ، اللهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلبی نُوراً و بَصَرَاً و فَهْماً و عِلْماً، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیئٍ قَدیرٌ»