طرحی که بیشتر مخاطبانش افغانستانی است

تأملی پیرامون طرح ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز

۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۹۷۸۵۴ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
احمد مسعود باختری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نی است که این متن در زمانی نگاشته شده که صاحب قلم، بورسیه تحصیلی جمهوری اسلامی ایران بوده و بابت این امر و نیز پذیرش هزاران دانشجوی امثال خویش، از میزبانی کریمانه‌ این کشور، نهایت سپاسگزار بوده، و به این امر ملتفت و ممنون است؛ اما مشاهده‌ وضعیت اتباع کشور و محرومیت آنان از بسیاری از حقوق شهروندی و آن هم به صرف نداشتن روادید و اقامت، او را ناگزیر به اشک قلم ساخت.
تأملی پیرامون طرح ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز

نویسنده: احمد مسعود باختری، دانش‌پژوه مقطع دکتری تفسیر تطبیقی

دیپلماسی ایرانی: طرح ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز، طرح قانونی است که 24 نفر از اعضای مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران، برای بررسی و تصویب به مجلس سپرده شده است. در این طرح، برای افرادی که بدون روادید وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده، یا بدون مجوز در ایران اقامت/تردد داشته باشند، مجازات درجه شش (2 سال زندان و هشت میلیون تومن جریمه نقدی و ضرب شلاق) پیش‌بینی شده است. علاوه بر آن، اموال و دارایی تحصیلی محکوم علیه، مصادره و ضبط می‌شود. البته منظور، مالی است که از راه مشروع و کار، کسب شده باشد، نه مال غیر مشروع/غیر قانونی که بحث و مجازات اش غیر از این است. همچنان مبنی بر این طرح، در صورت توقف نشدن وسیله نقلیه حامل اتباع غیر مجاز در ایست بازرسی، پلیس مجاز به شلیک است. این طرح همچنین به مجازات ایرانی هایی که به اتباع خارجی غیر مجاز، تسهیلاتی مانند اسکان و تردد و انتقال و... را فراهم کند، پرداخته و آنها را با توجه به درجه‌ جرم، محکوم به مجازات درجه 5 می کند.

در نگاه اول به عنوان این طرح، و با دیدن واژه‌ ساماندهی، اینگونه به ذهن تداعی می‌شود که محتوای آن، به گمان غالب مبیّن رویکرد و روندی برای قانون‌مند سازی اقامت و امور کاری اتباع غیر مجاز یا فراهم کردن امکانات اقامتی و امثال آن در برابر ایجاد الزامات و تعهدات حقوقی و... بحث شده باشد؛ ولی اینگونه نیست، بلکه با جرم تلقی کردن ورود اتباع بدون ویزا، فقط به مسائل و مباحثی از قبیل احکام مجازات و ضبط اموال و جریمه و اجازه‌ شلیک به خودروی حامل اتباع غیرمجاز برای پلیس، و طرد آنان چیز دیگری در آن دیده نمی‌شود که بتوان نام آن را طرح ساماندهی گذاشت. بهتر بود اسم آن طرح احکام مجازات اتباع غیر مجاز یا امثال آن گذاشته می‌شد تا صدق هم‌خوانی عنوان با محتوا موجه می‌بود.

با توجه به کثرت پناهجویان افغانستان به ایران، به نظر می‌رسد مصداق و مخاطب اصلی و عمده‌ تعریف این طرح، اتباع این کشور باشد؛ زیرا مبتنی بر تصریح مقامات دو کشور، ایران یکی از دو کشوری است که میزبان بیشترین پناهجوی افغانستانی‌ها در طول چهار دهه‌ ناامنی کشور بوده است. بنابراین حضور و تردد اتباع غیرمجاز افغانستان در ایران، از نظر کمیت با اتباع سایر کشورها اصلا قابل مقایسه نیست، پس این طرح اکثراً و غالباً اتباع افغانستان را در بر می‌گیرد.

نکته‌ای که نباید مغفول بماند، عوامل روی آوردن پناهجویان به ورود غیر قانونی یا قاچاقی است، که ناشی از عوامل متعدد است، و خود نیازمند بحث مفصل است، که نمی‌خواهم وارد آن بحث شوم. اما به اطمینان می‌توان اذعان کرد که دستیابی نداشتن به ویزا یا عدم صدور ویزا/اقامت به میزان کافی و متناسب با تقاضا، از عوامل عمده‌ آن به‌شمار می‌رود. گرچه جمهوری اسلامی ایران، جزء کشورهایی است که بیشترین ویزا را برای اتباع افغانستان صادر می‌کند، ولی به دلیل کثرت و حجم زیاد متقاضی، افراد به عنوان آخرین گزینه، اقدام به ورود غیر قانونی می‌کنند.

نکته‌ مهم‌تر از همه، پرداختن به این سؤال است که چرا این افراد با تحمل سختی‌های طاقت‌فرسا و خطرات فراوان، به این امر پرخطر روی می‌آورند؛ و انگیزه‌ آنها از این عمل به ظاهر مجرمانه چیست. بر اساس مشاهدات عینی و تجارب میدانی نگارنده، و روایات متواتر، فقر و بی‌کاری و وضعیت ناهنجار اقتصادی کشور متبوع، عامل پدیدآورنده‌ این رفتار محسوب می‌شود، که افراد در پی جستجو و دریافت شغل/کسب روزی حلال، به آن تحریک می‌شوند. همین عامل باعث می‌شود تا فرد مجبور به دوری از خانه و خانواده و میهن و حتی هویت خویش شود. همین‌جاست که قربانی فقر و جنگ داخلی و فساد اداری، خوف و خطر را به جان می‌خرد تا لقمه‌ای حلال از راه مشروع کسب کند، و آن هم نه برای خودش، بل برای خانواده و فرزندان و والدین ناتوان اش، تا آنها بتوانند با دستمزد ناچیز وی، قوت لایموت (بخور و نمیر) کند.

مبتنی بر آیات و روایات متعدد – که به دلیل خودداری از اطاله‌ کلام، از آوردن آنها صرف نظر می‌کنم – کسی را که در پی نجات جان خویش و خانواده اش، هجرت می‌کند، و به دیار برادر مسلمان خود پناه می‌آورد، تا خود را از هلاکت فقر/ظلم روزرگارِ حاکم بر سرزمین اش نجات دهد، به نظر بنده مصداقی از مصادیق هجرت در راه خدا محسوب می‌شود، گرچه با ورود غیر قانونی به کشور همسایه، حریم حقوقی آن را نقض کرده است. این افراد با قرار گرفتن در وضعیت اضطرار، دست به دزدی و اعمال بزهکارانه نزده، و تن به مسافرت هزاران کیلومتر در پی تحصیل رزق حلال می‌دهند، و جمعیت کثیر آنان را غالبا کارگرهای ساده و با درآمد متوسط روزانه صدهزار تومان (معادل 4 دلار امریکایی) تشکیل می‌دهد. در موارد قریب به اتفاق، به همین دلیل است که این افراد دل به دریا زده و به امید دریافت پول نان و آبی، راهی کشور هم‌کیش و هم‌فرهنگ خویش می‌شوند. پس آیا حق شان همین است که همچو مجازاتی از سوی برادران دینی و همسایه‌ هم‌فرهنگ و هم‌زبان در انتظارشان باشد؟ آیا حرمان از اکثر حقوق شهروندی و بی هویتی – حتی نبود برخورداری از مالکیت یک سیم‌کارت ساده – و نیز تحمل دوری از عزیزان و غربت و سختیِ کار و... کافی نیست، که محکوم به حبس و ضبط اموال و جریمه‌ نقدی شود؟ و حتی در صورت فرار، محکوم به شلیک از سوی پلیس باشد؟ درخواست و پیش‌بینی مجازات همچنین تا چه اندازه می‌تواند همسو با مبانی ارزشی و اسلامی یا بشردوستی بوده و در مصداق ایده‌ کمک به مستضعفان است؟

از امضا کنندگان این طرح توقع می‌رود که ای کاش قبل از بحث و ارائه‌ این طرح، توجه حداقلی به این بینش و بصیرت مقام معظم رهبری می‌داشتند، که ایشان همواره در دفاع از مستضعفان پرداخته، و بینش شان در راستای کمک و دست‌گیری است، نه مجازات و تهدید آنان. به ویژه نگاه ایشان به مردم افغانستان – که با مهربانی تمام آنها را خویشاوند ملت ایران، بلکه فراتر از آن، هم‌خانه خوانده اند – قابل ستایش بوده و برای پناهجویان افغانستانی امیدبخش است، چنانچه دستور تاریخی شان پیرامون پذیرش فرزندان پناهجویان در آموزش و پرورش، قلب چند میلیون مسلمان را شاد و امیدوار ساخت. بنابراین توقع می‌رود که پرداختن به اینچنین مسائل، مبتنی بر نگرش حلّی و اسلامی/انسانی فوق باشد.

دیدن برخی از اسامی اساتید و روحانی‌تبار در میان امضاکنندگان این طرح، شگفت‌آور است، زیرا حداقل از این حضرات همچو انتظاری، دور از ذهن است. امیدوارم که جامعه‌ روحانیت، فعالان فرهنگی، اهل قلم و فضلای کشور، مانع تصویب طرح مذکور شده و مجلس را وادار به فراهم کردن تسهیلات قانونی و رسمی ساختن اقامت/فعالیت/کار و زندگی اتباع بدون مدرک شوند، و به وضعیت به مثابه‌ یک فرصت نگاه کنند، نه یک چالش. درست است که جمهوری اسلامی به دلیل مبارزه با استکبار و تحریم‌های غیرانسانی آمریکا و غرب، و تورم ناشی از آن، از شرایط مطلوب اقتصادی فاصله گرفته، و با چالش‌هایی در این زمینه مقابل است؛ اما اهل فن به این امر ملتفت اند که این مشکلات با طرد پناهجویان کارگر و بی‌پناه، و با ضبط اموال حاصل از آبله‌ دست و عرق جبین شان، حل نمی‌شود، بلکه طبق فرمایشات رهبر فقید، کلید رفع آن جای دیگریست، و عواملی چون مدیریت جهادی و جهش تولید و تعهد و عملگرایی و امثال آن می‌تواند باشد؛ که البته نگارنده جسارت ورود به این مباحث را به خود نمی‌دهد، و صرف از منظر اشاره به نبود عامل اساسی بودن این امر، پرانتیز زده شد.

گفتنی است که این متن در زمانی نگاشته شده که صاحب قلم، بورسیه تحصیلی جمهوری اسلامی ایران بوده و بابت این امر و نیز پذیرش هزاران دانشجوی امثال خویش، از میزبانی کریمانه‌ این کشور، نهایت سپاسگزار بوده، و به این امر ملتفت و ممنون است؛ اما مشاهده‌ وضعیت اتباع کشور و محرومیت آنان از بسیاری از حقوق شهروندی و آن هم به صرف نداشتن روادید و اقامت، او را ناگزیر به اشک قلم ساخت. به گواهی تاریخ و اهل نظر، این نوع نگرش/برخورد، باعث می‌شود تا آب به آسیاب دشمن ریخته و مزدوران حلقه به گوش و رسانه‌های معاند آنها، با دست‌مایه قرار دادن همچو موارد، به طبل اختلاف و نفاق کوبیده و به جای نقد منصفانه، به زهرپاشی و ایجاد شکاف میان دو ملت بزرگ هم‌فرهگ و هم‌تاریخ و هم‌کیش و همسایه بپردازند. بنابراین امید و توقع ما از برادران دینی مان، به ویژه اعضای مجلس شورای اسلامی و جامعه. نخبگان و فضلای جمهوری اسلامی ایران، اینست که مبتنی بر مبانی و ارزش‌های دینی و آرمانی مشترک امت واحده، جلو تصویب این طرح غیر منصفانه را بگیرند، تا این فرصت به دشمنان داده نشود که با تظاهر چهره‌ ناجی و غم‌خوار، به دریدن مستضعفان و درماندگان، یبشتر از پیش بپردازند. و همچنان فرصت زخم زبان و طعنه و کنایه‌ بیگانگان به مسلمانان را فراهم نکنیم، تا کسانی مانند خانم مارکل و امثال وی، زهر طعنه‌ رفتن به مکه و مدینه یا مثلا تهران را بر روان زخم خورده‌ پناهجویان و جوامع اسلامی نپاشند.

در پایان لازم به ذکر است که ناهنجاری‌های امنیتی و اقتصادی و فرهنگی افغانستان، که منجر به فرار و هجرت سیل‌آسا شده، ناشی از عوامل متعدد داخلی چون سوء مدیریت و بی‌کفایتی و تعهد نداشتن و فساد و تفرقه و برخورد مفسدانه و به دور از مبانی انسانی و اسلامی عده‌ای از کارگزاران و مسؤلین دولت، و نیز عوامل بیرونی چون مداخلات مغرضانه و استفاده‌جویی قدرت‌های جهانی استکبار از وضعیت موجود است و چه بسا در مواردی به تشدید و دوام آن می‌کوشند. این عوامل زاینده‌ وضعیتی شده که ساکنان زخم‌خورده‌ آن، در نهایت، فرار را بر قرار ترجیح داده و دست به دامن و دروازه‌ همسایگان شده اند. با توجه به این توضیح، طرد و مجازات و جریمه و شلیک به آنان، نمکی است که بر روح و تن داغدار این زخمیانِ ستم‌دیده‌ روزگار، پاشیده می‌شود تا مرحمی التیام‌بخش. این امر می‌تواند در درازمدت، تاثیر مخرب بر روابط دو ملت گذاشته، و موجب رنجش خاطر و حس ناگوار جمعیتی بزرگ خواهد شد.

پیشنهاد می‌شود تا به جای طرد و مجازات، راهکاری همانند صدور ویزا/اقامت کاری، ثبت و بایمتریک، تعیین مالیه‌ بر درآمد حاصل از کار قانونی و موارد مشابه، در بهسازی این امر تدوین شود، تا در میان‌مدت و درازمدت از این نیروی انسانی جوان و فعال، در راستای ارتقای اقتصاد و آبادانی کشور بهره‌گیری شود؛ چنانچه تا کنون هم به صورت نانوشته این امر ادامه داشته است. این کار می‌تواند برای پناهجویان بستری امن ایجاد کند تا از یکسو از ورود غیر قانونی خودداری کرده و از سوی دیگر با پرداخت مالیه، به اقتصاد کشور میزبان مفید واقع می شود، و نیز با ثبت هویت و اثر و مشخصات کامل هویتی آنان، از ارتکاب اعمال مجرمانه و خلاف، پیش‌گیری شود. مهم‌تر از همه‌ اینها، تبادل فرهنگی در سطح گسترده و به صورت عملی میان دو ملت، با رفت و آمد میلیون‌ها پناهجو تسریع می‌شود و پناهجویان با انتقال و ترویج فرهنگ غنی ایران به افغانستان و بالعکس، به معرفت و ارتقای سطح فرهنگی دو کشور نیز مؤثر خواهند بود. 

کلید واژه ها: افغانستان ایران و افغانستان جمهوری اسلامی ایران اتباع افغانستان


( ۲۶ )

نظر شما :

معلم ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۰
سلام متن بسیار خوب و مستدلی است. برادران و خواهران افغان منشا خدمات گسترده ای در توسعه ایران بوده و هستند. غیر از وظیفه انسانی و اسلامی برای حمایت از همه همسایگان به ویژه افغانستان، مهاجرت افغان ها به ایران را باید به مثابه فرصت دید. باید ببینیم چگونه می توانیم این ظرفیت انسانی بزرگ را برای خدمت به دو کشور همسایه(ایران و افغانستان) و توسعه مناسبات به کار گرفت. سیاستگذاران در ایران و افغانستان لازم است در این زمینه تعامل بیشتری داشته باشند.
محمد ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۲
مصوبه پیشنهادی مذبور توسط نمنایندگان مجلس، گذشته از محتوای آن، به تجربه ثابت شده که قوانینی از این قبیل قابلیت اجرا ندارند و یا حداقل در اجرا با موانع بسیاری مواجه است کما اینکه قوانین فعلی هم به قدر کافی بازدارنده است ولی در عمل امکان اجرا و تطبیق کامل آن مشکل است. و از طرفی در شرایط فعلی با توجه به نرخ ارز انگیزه ای برای ورود غیر قانونی مهاجران نیست.
رضا ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۲
در تمام دنیا با مهاجران غیرقانونی سخت گیری می شود اما درایران به قول نویسنده محترم بیش از4دهه ،برادران وخواهران افغانستانی درایران ساکن هستند بماند اگر این مرزها ودسیسه های دولت هایی مثل انگلستان اگرنبود شاید هنوز هم مرز فعلیاین دوکشور وجود نداشت اما امکانات ایران برای ایرانیان است واگر مجازاتی نباشد باید انتظار مهاجرانی بیش ازاین راهم داشت
حمید ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۳
دولت محترم و برادر افغانستان ترتیبی اتخاذ بفرماید تا استرداد 20000 ( بیست هزار) تبعه افغان که به خاطر جرم های مختلف در زندان های ایران هستند سرعت پذیرد : فقط خدا میداند چقدر این برادران عزیز برای ملت ایران که خود گرفتار انواع تنگناه های اقتصادی هستند و بعضآ گرفتار نان شب هستند هزینه دارند .
فرزند ایران ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۹
نویسنده فقط فقر و بی کاری و محرومیت را عامل ورود غیر قانونی افغان ها به ایران می داند، ولی از فساد حاکم در افغانستان که قادر به تامین زندگی مردم آن دیار نیستند، صحبتی نمی کند. نویسنده حتی به صورت عجولانه به کمک های کشورهای خارجی به افغانستان نمی پردازد و حجم و مبلغ آن را بازگو نمی کند. آیا غیر از این است که سالیانه بیش از ده میلیارد دلار نقد از طرف کشورهای خارجی به افغانستان پرداخت و به همین مقدار به صورت غیر نقد به آن کشور داده می شود. نویسنده صحبتی از پولشوئی مقامات افغانستان و خروج ارز از این کشور به دبی و ترکیه و سایر کشورها نمی کند، وگرنه چگونه است، هرات در افغانستان دروازه ای برای خروج ارز برای کشوری مانند ایران گردد. از طرف دیگر نویسنده مطلقا به عوارضی که از ورود غیر قانونی اتباع افغانستان در امنیت ملی ایران، ورود و ترانزیت مواد مخدر، ارتکاب یک چهارم جرائم در کشور، تحمیل هزینه های آموزش و بهداشت اتباع افغانستان بر بودجه کشوری و آشفتگی اجتماعی در ایران به خاطر وجود اتباعی که از هر گونه مهارت حرفه ای بی بهره هستند، نمی کند، و این در حالی است که با وجود خویشتتداری مطلق دولت ایران در برابر این همه عوامل تنش زا ، برخورد دولت مستقر در کابل در برابر دولت ایران همیشه طلبکارانه است و عواملی هم آگاهانه و با سوء قصد و به جهت تخاصم بین دو ملت که دارای فرهنگ مشترک تاریخی و فرهنگی هستند، به طور مستمر به کار اشتغال دارند..
حسین ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۵
مشکل این نویسنده افغان این است که طلبکارانه و رندانه مسائل را مطرح و فقط مورد انسانی و اسلامی قضیه را مطرح می‌کند و مسائل امنیتی را با مطرح کردن اینکه جمعیت زیادی افغان ناراحت و رنجیده خاطر خواهند شد به گوش ملت ایران میرساند و این یک هشدار رندانه است ولی نمی‌داند ملت ایران همان اندازه که مهمان نواز میباشد تو دهن مهمان پررو میزند..متاسفانه امثال این افغان بعد از مدت زیادی که در ایران میمانند احساس صاحب خانه بودن میکنند و انتظار دارند که با آنها مثل یک شهروند ایرانی رفتار شود و از حقوق شهروندان ایرانی برخوردار شوند و متاسفانه اکثریت این افغانها این احساس را در طی اقامت طولانی پیدا کرده اند و اگر فعلا با زیرکی رفتار میکنند به خاطر این است که تیغ شأن نمی‌برد و اگر موقعیتی پیش بیاید شاهد روی پنهان آنها خواهیم بود و در آینده ای نه چندان دور شاهد مشکل امنیتی بزرگی از طرف آنها خواهیم بود و این مصیبت را مرهون الطاف رهبر انقلاب هستیم که متوجه ذات پلید این افغانها نیست و نمی‌داند که این جماعتی که برای خاک کشورش ارزش قائل نیست و جلوی اشغالگران نمی‌ایستد نمی‌تواند شریکی قابل اطمینان برای ایران و ملت مهمان نواز آن باشد.بهترین راه برای کنترل این افغانها این است که به هیچ وجه اجازه ورود غیر قانونی به آنها داده نشود و فقط به اندازه نیاز به آنها و آن هم با اقامت موقت و نه دائمی به کشور موافقت شود که از نظر امنیتی در آینده بشود آنها را مهار کرد و این افغانها تنها راه نجاتشان این است که به کشورشان باز گردند و حکومتشان را مجبور کنند که منافع آنها را تامین کنند و اگر همچنان با بزدلی بخواهند آویزان این کشور و یا آن کشور باشند باید شاهد آوارگی طولانی مدتشان باشند.خداوند عالم از انسانهای بزدل خوشش نمی‌آید.
محمود ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۴:۴۹
الان چند ساله جلوی ورود اب به هامون توسط افغانستان داده نمی شود استان سیستان دچار مشکل شده و مردم سیستان مهاجرت کردند حدود 1 میلیون کودک در ایران موجود است که پدری افغانی و پاکستانی دارند و مادر ایرانی که باعث شده بافت جمعیتی استان ها تغییر کنه هزینه نگهداری این 1 میلیون کودک که پدر غیر ایرانی دارند بر گردن ایران افتاده و...
ali ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۴:۵۱
میلیون ها ایرانی بیکار هستن اگر این چند میلیون تبعه خارجی از کشور بروند چند میلیون شغل برای ایرانی ها ازاد می شود
تبریزی ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۵:۰۹
همه جای جهان با ورود اتباع بیگانه برخورد جدی می کنند اروپا با این همه ثروت و اقتصاد قوی جلوی ورود اتباع بیگانه را می گیره ایران با تحریم و هزاران مشکلات اجازه داده که این کار اشتباه است و به ضرر اقتصاد ایران است میلیون ها اتباع بیگانه از بنزین یارانه ای و نان و اب و... استفاده می کنند و همه این هزینه ها از جیب مردم ایران پرداخت می شود اتباع بیگانه مالیات هم نمی دهند باعث خروج ارز می شوند دولت افغانستان اجازه ورود اب به هامون را نمی دهد بافت جمعیتی استان های شرقی در حال تغییر است چند سال دیگه می فهمید چه اشتباهی کردید
mojta ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۵:۴۷
دولت افغانستان اجازه ورود اب به دریاچه هامون را نمی دهد بعد انتظار دارن 5 میلیون تبعه این کشور در ایران زندگی کنند !
داوود ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۵:۵۴
پروژه ای توسط ناتو و امریکا در حال اجرا است و ان کوچ دادن اتباع افغان و پاکستانی به استان های شرقی ایران و تغییر بافت جمعیتی استان های شرقی ایران و تجزیه ! امیدوارم مسئولین ایرانی از خواب بیدار شوند قبل از اینکه دیر بشه و احساسات را کنار بگذارن .بروید استان های شرقی را ببینید تا متوجه بشید
محمد ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۶:۳۹
چرا برادرای افغانی همیشه انتظار دارن در ایران همه جور خلاف قانونی رفتار کنن ولی این مملکت صداش در نیاد بفرمایید روزی هست که در رسانه هاتون به ایرانی ها توهین نشه در کشور خود شما ورود غیرقانونی مجازات نداره ودرکشورهای همسایه فقط ایران باید بی درو پیکرباشه اونم فقط برای قانون شکنی دیگران شما بفرمایید تبدیل کردن یک استان ایران به برهوت خشک و ندادن حقه آبه قانونیه و بعد کجای قانون مستقیما اسم برادرای افغانی اومده اگر کشور در و پیکر درستی داشت شاهد این همه ترور نبودیم مگه ترکیه نیست که تمام مرز با ایران رو دیوار کشیده در ضمن اگه برادرای افغان راست میگن توسعه و پروژه های اقتصادیشون رو به شرکتهای ایرانی بدن در ازای کاریی که برای اتباعشون در کشور خودشون ایجاد میشه کلا این سیاست یک طرفه امتیاز دادن بدون هیچ چشم داشت از طرف ایران به همه کشورهااز اروپا تا کشورهای همسایه باید تمام بشه آمریکایی که کشورشما رو اشغال کرده وظیفشه براتون رفاه و آسایش بیاره
سجاد ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۷
همین چندماه پیش عربستان کشوری پول دار با این همه ثروت چند میلیون تبعه پاکستانی و هندی را از کشورش اخراج کرد علت ان هم حل مشکل بیکاری مردم عربستان و مسائل امنیتی .ایران هم ب قدر کافی مهمان نوازی کرده و باید اتباع بیگانه را اخراج کنه تا مشکل بیکاری برای جوانان ایرانی حل شود
علی ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۶
مردم استان ها کردستان و سیستان و کرمانشاه و... به علت بیکاری و فقر روی به کولبری اوردن و متاسفانه باعث مرگ انها هم شده در صورتی که چند میلیون تبعه افغانی و پاکستانی مشاغلی همچون جوشکاری و برق کشی و رنگ زدن ساختمان و کشاورزی و حتی کابینت سازی و کارگاه تولیدی را اشغال کردن . با اخراج اتباع بیگانه چند میلیون فرصت شغلی برای مردم استان ها کردستان و سیستان و کرمانشاه بوجود می اید
سارا ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۴
وظیفه امریکا و ناتو و دولت افغانستان است تا برای مردم افغانستان شغل ایجاد کنند امریکا با خیال راحت در حال غارت معادن و ثروت افغانستان است و مردم افغان را هم به ایران کوچ می دهد تا اقتصاد ایران را نابود کند
حسن ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۳
وظیفه امریکا و انگلیس و دولت فاسد افغانستان است که برای مردم افغانستان شغل ایجاد کنه ایران چند میلیون بیکار داره امیدوارم اتباع بیگانه را اخراج کنید تا میلیون ها شغل برای جوانان بیکار ایرانی فراهم شود
یحیی ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۱
کشورهای ترکمنستان و ازبکستان و تاجیکستان و چین که با افغانستان هم مرز هستن اجازه ورود افغان ها را به کشورشان نمی دهند فقط ایران هست که اجازه داده 5 میلیون تبعه افغان در ایران زندگی کنند ترکیه در مرزهایش دیوار کشیده اروپا که در افغانستان پایگاه نظامی دارد اجازه نداد چند هزار افغان در اروپا زندگی کنند و همه انها را اخراج کرد چرا ایران باید تاوان جنگ افغانستان را بدهد ؟ چرا امریکا و اروپا به افغان ها اجازه ورود به امریکا و اروپا را نمی دهند ؟
مبارز بلخی ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۳
جناب دکتر باختری مقاله ی ارزشمند نوشته اید بلی هیچ کس بدون مشکل نیست، در مقاله تذکر داده شد، که کشور افغانستان دارای مشکلات زیاد است ولی انتظار داریم که همسایه ی ما مارا درک کنند.
پویا ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۸
کشورهای مختلف جهان سالانه ده ها میلیارد دلار به افغانستان کمک می کنند این پول ها توسط حکومت افغانستان دزدیده می شود اگر این 5 میلیون تبعه افغان به کشورشان باز گردند می توانند جلوی دزدی حکومت افغانستان را بگیرند تا برای انها شغل ایجاد کنه ولی اگر برنگردند دولت افغانستان به دزدیدن ادامه می دهد
حمید ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۲
سلام ادب خدمت همه برادارن وخواهران گرامی ب خدا قسم ماهم ب این راضی نیستیم که مهاجر اواره سرگردان باشیم شماها هم حق دارین کشور زیرتحریم هستش مشکلات اقتصادی خودتون زیاده از خدا امیداوریم ان شاالله تعالی مشکلات همه برطرف شود یک صلح پایدار برای همه دنیا خواهانیم من خودم از وقتی که یادمه ایران بودم با غم و شادی این سرزمین شریک بودم من در زمانی خاتمی سه سال درس خواندم وقتی احمدی نژاد دیگه اتباع را اجازه نداد مدرسه بگیرن ما تشکری میکنیم ازتک تک برادران وخواهران ایرانی وهمسایه خودمون واروزی موفق برای همه افغانها وایرانیها عزیز
حسین ۰۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۲
طرف بدون مدرک وارد شده در هر کشوری جرم تلقی میشود،مگر افغانستان خودش دولت ندارد تا به امور مردمش رسیدگی کند،طرف افغانستانی ما ایرانیها را برادر خود میداند و از طرفی دارد خیانت میکند بنده خودم ساکن سیستان هم مرز افغانستان هستم ،۲۵ سال است که دریاچه هامون که بین المللی است خشکیده دلیلش این است که به خاطر منافع افغانستانی حق آبه که سهم دریاچه بود سند جامع بین المللی هم دارد را به خاطر سد سازی های پی در پی گرفته اند ،رایزنیها هم به جایی نرسید این جا ما برادرشان نیستیم فقط جایی که به نفع شان باشد برادرشان هستیم در ایران همه امکانات دارند همانند یک ایرانی ،لابد میخواهند بهشان دولت یارانه هم بدهد.
حسین ۰۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۲
با سلام،نرخ بیکاری در ایران میدانید چقدر است جوان ایرانی تا تحصیلش تمام میشود باید به اجبار برود خدمت سربازی برای امنیت کشور ،در نقطه مقابل اتباع غیر قانونی به راحتی و سهولت در ایران زندگی میکنند و فرصت شغلی که متعلق به جوان ایرانی است و اشغال کرده ،در ضمن هر خانواده افغان چهار پنج نفر شان کار میکنند پس اشغال شغلهای بیشتر درضمن به چشم دارم میبینم که وضع زنندگیشون از من ایرانی که یه نفر سر پرست پنج نفر هستم هم بهتر است ،نمونه میخواهید بیاید روستای علی آباد بخش شریف آباد پاکدشت تا چشم کار میکند دور برمان افغان ریخته همه هم غیر قانونی خونه ماشین البته بدون گواهینامه و هر انچه فکرش را بکنید به دست آوردن و اما ناگفته نماند جوان ایرانی همین که خدمت سربازی رو تموم کرد باید منتظر شغل بماند، همین چند هفته قبل بود که یک افغان بدون گواهنامه دوتا جوان رو با ماشین زیر گرفت که متاسفانه هر دو فوت شدند ،حالا قضاوت با شما
غلام علیزاده ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۴
باعرض سلام واظهارسپاس ازمیزبانی نظام جمهوری اسلامی ومردم شریف وهم کیش هم زبان هم فرهنگ وهمسایه جمهوری اسلامی باتوجه به اعتقادهای تندبعضی ازکاربران ایرانی مجبورشدم تاذره ای ازدرددلمودراینجابیان نمایم، بلی اگرسیاستمداران کشورم خدمت صادقانه می نمودندالان وضعیت مان این نبود، اگرفساداداری به نقطه ای اوج نمی رسیدوضعیت مان این نبودجنگ ناعادلانه ارتش سرخ شوروی به کشورمامتعاقباجنگ های نیابتی اکثریتی ازکشورهامامردم مظلوم راواداربه جنگ داخلی نمودچنان جنگی که انگارماراطردکردندوسط گودال بزرگی ازآتش که به هرطرف فرارمیکنیم آتش ازهمه جهات سدرای مان است ودرآتش میسوزیم عده ای ازمردم هم که توانستندخودشان راازکشورخارج نمایندنشانگربی غیرتی شان نبودنشانگرشخصیت والای شان بودکه حاضرنشدندبه مقابل هیچ انسانی ازخودخشونت نشاندهندمجبوربه ترک وطن شدندوهیچ موقع هم توقع برابری بااتباع کشورمیزبان ننمودندآیابه نظرشماداشتن یک سیکارت انتظاربیجاس داشتن کارت بانکی که برای دریافت مزدکارگری شان انتظاربیجاست درحالیکه سهولت به هردوطرف میشه هم لکارفرماوهم به کارگرنمیخوام واردجزئیات سیاسی شوم چراکه خودمم کارگرساده ساختمانی هستم به ازای تمدیدکارت اقامت یاپاسپورت هرنفرحداقل سالانه 2ملیون تومان دریافت مینمایندبماندهرچقدرکه سازمان ملل پول نقدی بلاعوض پرداخت مینمایدشماهای که بیکارین تن بکارنمیدین تحت هیچ شرایطی کارهای شاقه وطاقت فرسای راکه ماانجام میدهیم شماقبول نمیکنیم وگرنه مطمعن باشیداگرکاری بری مااینجامیسرنمیشدماهم خیلی زودترازینهامیرفتیم پس حداقل توقع ماهمین است که آمدن مااگر80درصدبه نفع مابوده پس 20درصدبه نفع شمابوده معامله دوطرف سودبدانیدبازهم ازهمه مردم ایران عزیزجهانی سپاس گذارم ولی افغانهاکسانی هستنداگردرمواقع رفاه آمدنددرمواقع سختی هم بودندکسانی که وجدان بیداری داشتندازجنگ تحمیلی ایران وعراق تامدافعین حرم درسوریه به هرحال امیدوارم که ازحرف هایم هیچ پدریامادرخواهریابرادرایرانی دلخورنشده باشدبه امیدروزیکه ازهیچ نقطه ای دنیاهیچ انسانی مجبوربه ترک دیارخودنشود