تل آویو نگران از تهدید امنیتی پیرامونی خود

ایران چگونه اسرائیل را به مخمصه انداخته است؟

۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۳۸۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
از آنجایی که ایران توانسته به کمک نیروهای نیابتی اش اسرائیل را محاصره کند، با توجه به اندازه جغرافیایی اسرائیل نسبت به ایران، هر حمله همه جانبه ای از سوی ایران با تحمل تلفات بیشتری از سوی اسرائیل ارزیابی می شود.
ایران چگونه اسرائیل را به مخمصه انداخته است؟

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل از زمان به وجود آمدنش دو دکترین نظامی مشخص را در دستور کار خود قرار داده است: حملات پیش دستانه و جنگ های بازدارنده. کوچکی سرزمین تحت تصرفش و فقدان عمق جغرافیایی، رهبران آن را به یک راهبرد دفاعی متوسل کرده است.

حمله پیش دستانه یک عملیات نظامی برای تهدیدات آنی و جنگ های بازدارنده یک رشته از عملیات نظامی و اقدامات سیاسی برای جلوگیری از تهدیدات آتی است. حمله اسرائیل به اوسیراک در عراق یا رآکتور هسته ای الکبار در سوریه نمونه ای از این دست است.

روش اسرائیل در برخورد با ایران نیز متفاوت نیست. به باور بسیاری، دکترین بازدارنده اسرائیل در برابر ایران از یک دهه پیش آغاز شده است. حمله سایبری به کمک ویروس استاکس نت، ترور دانشمندان هسته ای، انفجار در پایگاه موشکی شهید مدرس، همگی از جمله اقدامات پیشگیرانه محسوب می شوند.

هرچند هنوز مشخص نیست که حمله به نطنز یک حمله سایبری بوده یا یک بمب گذاری اما در هدف خود یعنی به عقب راندن روند توسعه برنامه ی هسته ای ایران موفق گزارش شده است.

شمار حوادث رخ داده در تاسیسات حساس ایران، حملات متناوب اسرائیل و عملیات شبه نظامیان متحد اسرائیل در سوریه از اهداف گسترده تری که از سوی این جنگ های بازدارنده دنبال می شود، پرده بر می دارد.

تحریم ها و ویروس کرونا چالش های بسیار جدی ایران در موقعیت کنونی هستند. اگر چنین حملاتی بیش از این ادامه یابد می تواند در ترکیب با ناآرامی های احتمالی داخلی در ایران موقعیت بسیار دشواری را برای مسئولان این کشور بیافریند.

سندی که اخیرا در سال 2015 توسط رئیس ستاد ارتش اسراییل، گادی ایزنکوت(Gadi Eizenkot)  منتشر شد و ساز و کار بین جنگ ها(CBW) نام دارد، به کاهش آزادی عمل دشمن و افزایش آزادی عمل اسرائیل اشاره دارد. به عبارت دیگر این سند بر اعمال تلفات بزرگ بر دشمن و فرسایش بازدارندگی اش تاکید می کند.

به نظر می رسد که ایران تا قبل از انتخابات آتی ایالات متحده از هر گونه رویارویی جدی با اسرائیل خودداری کند. ایران تلاش می کند از خلاء های موجود در میدان سوریه استفاده کند و قابلیت های کیفی در پدافند هوایی و توان موشک های دقیق خود را ارتقاء دهد.

بنابراین اسرائیل و ایران هر دو در جستجوی زمان اما برای اهداف متفاوتی هستند: اسرائیل امیدوار است که فشارهای اقتصادی و سیاسی به رهبری ایالات متحده در ترکیب با دیگر مشکلات، حکومت ایران را تضعیف و مجبور به دادن امتیاز یا فروپاشی کند. از سوی دیگر، ایران امیدوار است که با گذشت زمان و وقوع دگرش های مثبت سیاسی، بتواند نیروها و امکاناتش در مرزهای شمالی اسرائیل را تقویت و برنامه های هسته ای و موشکی اش را ارتقاء دهد.

از آنجایی که ایران توانسته به کمک نیروهای نیابتی اش اسرائیل را محاصره کند، با توجه به اندازه جغرافیایی اسرائیل نسبت به ایران، هر حمله همه جانبه ای از سوی ایران با تحمل تلفات بیشتری از سوی اسرائیل ارزیابی می شود. بنابراین، اگر ایران در تکمیل تجهیزات دفاعی اش در مرزهای اسرائیل موفق عمل کند، اسرائیل در مخمصه ای گرفتار خواهد شد که بدون کمک ایالات متحده و سایر کشورها رهایی از آن دشوار خواهد بود.

منبع: یورواشیا رویوو / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل بنیامین نتانیاهو امنیت اسرائیل امنیت ایران جنگ با ایران


( ۱۹۰ )

نظر شما :

خسرو ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۱
اسراییل باید همیشه تهدید از سوی حزب الله و حماس و سوریه را حس کند تا جسارت تکاپوی بیشتر را نکند ، توجه کنیم که اسراییل با سازماندهی وتجهیز پ ک ک و پژاک (برای تهدید تمامیت ارضی ایران )و عملیات خرابکارنه در سایت های هسته ای سعی میکند توازن را حفظ کند
مهرداد ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۷
خداوند یار مظلومان و ضعیفان هست. صهیونیست از دوره پیامبر اکرم ضلم و فساد میکرد. ان شاءالله با مقاومت و خروج به موقع خار و ذلیل میشه
Raman ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۴
اسراییل به این زودیا از رو نقشه جهان حذف میشه با دست خودش
رضا ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۲
تف تو ذات اسرائیل و صهیونیست.. بجنبید تا روز مرگتون رو جلو بندازید.
مجتبی ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۴
خسرو جان و افرادی با طرز فکر قومیتی و مذهبی چرا اسراییل در آذربایجان پایگاه پهبادی دارد و در ترور دانشمندان هسته ای نقش دارد یا پایگاه راداری و شنود اسراییل در مانیسا ترکیه چرا خود را به بی توجهی میزنید و زیر القاب اسلام و تررررک پنهان میکنید هدفتان را چرا .....!!!!!؟؟؟؟؟
علی ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۶
اینکه ایران کشور اسرائیل جعل و مخمصه قرارداده.نه هرگز چنین نیست بلکه اسرائیل وسردمدارانش ازعواقب اعمالشون به مخمصه افتادند.والاایران هنوزکاری نکرده ایران فقط نقشه زیرساخت های عملیاتی اسرائیل نسبت به کشورهای مردم بی دفاع را خنثی کرده وگاها بهش اختارداده.اینکه 4تا انسان بی‌دفاع غافل باچند دولار آجر میکنه وسراغ ترورمجبورش میکنه یاچندجای پنهان بمب گذاری میکنه.بااین روش‌ها ایران را نمی‌تواند انحراف کند.اون اتفاقات هم ازچشم اجرش گان می‌بینیم.چون اسرائیل چنین وجودی ندارد. با دم شیربازی کند.مخمصه یعنی مسخره یک بازی کودکانه است.شایدبرای اسرائیل وهمتاهانش چیزی مهمی باشد.ولی برای ایران هیچ معنی ندارد و درشعن ایران نیست.ایران یعنی خدایی یکی است حرف عمل ایران هم یکی است.اگرایران تصمیم بگیردکه یک کشورو ازتاریخ بشریت محوکندحذف کند میکند.باکسی نه تعارف دارد نه شوخی دارد.بنابراین اسرائیل هنوز به خط قرمز ایران نرسیده.تاببینه آینده عاقبت مخمصه چه تعمی دارد.درودبدرودکشورهمیشه خودکفا قهرمان شجاع(ایران)
خسرو ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۱
این نوشته ربطی به آذربایجان و ترکیه ندارد ، ولی اگر واقعا اسراییل پایگاه بهپادی(شایعه پراکنی دشمنان روابط خوب بین ایران و آذربایجان ) در آذربایجان داشته باشد باید توسط ایران نابود شود
مجتبی ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۷
پایگاه هوایی سیتالچای در 500 کیلومتری مرز ایران و جمهوری آذربایجان، مقر اصلی هواپیماهای نظامی اسرائیل است خسرو جان و چند طرفدار اذربایجان و ترکیه عثمانی
متین ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۹
ممنون از اطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتید اما فراموش نکنید که اسرائیل بارها مواضع ایران رو در سوریه،غزه و لبنان هدف قرار داده اما ایران هیچ واکنشی نشان نداده اسرائیل نیروهای زیادی در جمهوری آدربایجان ذخیره کرده تا جمهوری اسلامی را هدف حمله قرار بده و همین طور در چند ماه گذشته شایعه سازی شد که اسرائیل پایگاه نطنز رو از جمهوری آدربایجان هدف قرار داده به نظر من ایران باید هرچه سریع تر مواضع اسرائیل را یا به طور گزینه نظامی یا با گزینه حقوقی هدف قرار بده امید است شاهد دفع شر صهیونیست ها بر مناطق اسلامی باشیم به اذن الهی