در حالی که تهدیدها علیه محور مقاومت از شمال و جنوب در حال افزایش است

نیاز به تعریفی مشخص درباره حمایت از بازدارندگی و پیروزی برای نیروهای مرتبط با ایران در سوریه

۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۰۷۸۴ نگاه ایرانی خاورمیانه
حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برای اینکه توانایی بازدارندگی برای نیروهای جبهه مقاومت در سوریه به وجود آید باید یا از طریق سخت افزاری به کمک این نیروها و یا تقویت ارتش سوریه همت گماشت یا از طریق دیپلماسی چنین فضایی را به وجود آورد.  
نیاز به تعریفی مشخص درباره حمایت از بازدارندگی و پیروزی برای نیروهای مرتبط با ایران در سوریه

نویسنده: حسین ملائک، سفیر اسبق ایران در چین و تحلیلگر مسایل بین المللی

دیپلماسی ایرانی: با حمله روز پنجشنبه گذشته پهپاد های اسرائیل به جیپ حامل چهار نفر از کادرهای مرتبط به حزب الله در مرز سوریه و لبنان، دومین حمله از این نوع و سومین حمله ظرف یک سال گذشته به خودروی حامل این کادرها در منطقه قنیطره صورت گرفته است. 

تهدید اسرائیل 

در 28 فوریه گذشته آقای نفتلی بنت، وزیر دفاع اسرائیل طی مصاحبه ای مندرج در جروزالم پست ادعای قابل توجهی کرد مبنی بر این که وی برنامه دارد ظرف  12 ماه آینده ایران را از سوریه اخراج کند. به گفته وی نه تنها تعداد و شدت تهاجمات اسرائیل علیه اهداف مرتبط با ایران بعد از انتخاب ایشان به وزارت دفاع افزایش یافته بلکه ماهیت این اهداف نیز که تاکنون محموله های تسلیحاتی وارد شده از طریق عراق به سوی ارتفاعات جولان و لبنان را شامل می شده تغییر کرده است. در این مصاحبه وی به ماهیت جدید این اهداف اشاره نکرد اما بعد از این مصاحبه تا کنون  دو حمله به حومه دمشق و به فرودگاه الشعیرات در اطراف حمص و نیز حمله به اطراف لاذقیه  شکل گرفته است که ظاهرا اهداف مرتبط به نیروهای ایرانی بوده اند. همچنین یکی از فرماندهان منطقه ای حزب الله به نام "عماد الطویل" در منطقه قنیطره مورد هدف پهپاد قرار گرفت. از این نوع حمله یک بار دیگر علیه یک فرد دیگر وابسته به حزب الله به نام "مشهور زیدان" در ژوئیه سال گذشته صورت گرفته بود. 

به گفته تحلیل گران مندرج در روزنامه ها و اندیشکده های اسرائیل، نیروهای وابسته به ایران در قالب "پروژه جولان که مرکزیت آن در دمشق و بیروت  است" در شهرهای مختلف استان قنیطره و منطقه جولان سوریه در حال جمع آوری اطلاعات نظامی و گرفتن آرایش جنگی برای حمله به اسرائیل در صورت لزوم هستند. 

در هفتم آوریل سخنگوی ارتش اسرائیل به سوریه اخطار داد که نحوه چینش نیروهای حزب الله در ارتفاعات جولان به منظور ضربه زدن به اسرائیل است و به این کشور در مورد هرگونه اقدام خرابکارانه علیه اسرائیل در جولان هشدار داد. 

البته تا کنون بنت حرف های نسنجیده زیادی زده است و می توان این مواضع را از همان قماش تلقی کرد. اما به نظر می رسد که نظرات بنت بر مبنای نظرات شکل گرفته در موسسات فکری اسراییل باشد. 

مبنای تحلیلی مرکز مطالعات بگین سادات اسرائیل: 

موسسه بگین سادات در این مطالعه می گوید شرایط ایران در سال جاری بسیار وخیم تر از سال قبل خواهد بود و بنابراین ظرفیت نگهداری جبهه سوریه برایش دشوار تر از گذشته است. این دلائل عبارتند از: 
تحریم های اعمال شده توسط آمریکا باعث تضعیف اقتصادی ایران در حمایت از نیروهایش در جبهه خارجی شده است. با احتمال ضعیف تغییرات در ریاست جمهوری آمریکا، احتمال تشدید تحریم ها بیش از پیش است.  

ورود ترکیه به درگیری در شمال سوریه باعث فشار بر نیروهای مرتبط با ایران شده است. اقدامات نیروهای آمریکایی در شرق و عملیات اسرائیل در جنوب سوریه علیه این نیروها شرایط قابل ادامه ای را رقم نخواهد زد.

معضلات مقابله با ویروس کرونا در یک عملیات نظامی زمینی عرصه را بر نیروهای ایرانی تنگ خواهد کرد.

معامله آمریکا با طالبان احتمالا تجدید تمرکزطالبان روی دشمن شیعه به جای آمریکا را باعث خواهد شد و ایران را به جبهه های شرقی خود متوجه خواهد کرد. 

شرایط فوق به اسرائیل اجازه می دهد که اهداف ایرانی را با شدت بیشتری مورد تهاجم قرار دهد و باعث خروج ایران از سوریه شود.

موقعیت نیروهای مرتبط با ایران:

به طور اصولی در هر استراژی باید تعریفی مشخص در مورد حمایت، بازدارندگی و پیروزی برای نیروهای درگیر در استراتژی وجود داشته باشد.    

نیروهای مرتبط با ایران در پهنه سوریه بعد از موفقیت های به دست آمده در جنگ با نیروهای معارض سوریه، هم اکنون فاقد تعریف مشخصی از پوشش دفاعی مناسب یا بازدارندگی در قبال عملیات اسرائیل و حتی اخیرا ترکیه هستند. برای حمایت از آنها نمی توان به روسیه تکیه کرد که در عمل این کشور نشان داد که اگر حامی اسرائیل نباشد یک ناظر بی طرف در رقابت های ایران و اسرائیل است. در مورد ترکیه نیز روسیه برنامه خود را دارد که می تواند شامل حمایت از نیروهای ایرانی نباشد. به قدرت دفاع هوایی ارتش سوریه نیز نمی توان امیدوار بود که به دلائل عدیده تا کنون فاقد قدرت بازدارندگی در مقابل حملات هوایی است که یکی از ستون های استراتژی نظامی  اسرائیل است. لذا ما شاهد ضربات مکرر به مواضع این نیروها در طول دو سال گذشته بوده ایم که  تنها یک پاسخ مستقیم به آنها داده شده است. 

باید توجه داشت که "محور مقاومت" و آنچه ستون سیاست خارجی ایران محسوب می شود توسط ارتش و گروه های مورد حمایت و پشتیبانی ترکیه در روی زمین در شمال سوریه و در جنوب از طرف اسرائیل کاملا درگیر و گرفتار شده است. ترکیه و اسرائیل در یک همکاری ناخواسته و تعریف نشده در واقع چنین بحرانی را برای ایران رقم زده اند. 

برای اینکه توانایی بازدارندگی برای نیروهای جبهه مقاومت در سوریه به وجود آید باید یا از طریق سخت افزاری به کمک این نیروها و یا تقویت ارتش سوریه همت گماشت یا از طریق دیپلماسی چنین فضایی را به وجود آورد.  

کلید واژه ها: ایران سوریه روسیه ترکیه بشار اسد محور مقاومت تضعیف محور مقاومت ایران و سوریه اسرائیل ایران و روسیه و سوریه


( ۷ )

نظر شما :

ارش ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۱
باید پدافند هوایی سوریه ،خصوصا نیروهای موجود در مرز عراق و سوریه که تقریبا هیچ پدافندی ندارند تقویت شود ، و همین طور قوای تهاجمی استراتژیک موشکی برای ضربات استراتژیک برای پاسخ به تهاجمات و رد کردن خطوط قرمز توسط دشمن خصوصا در عراق ، به شخصه برام عجیبه چطور ایران برای یمن که هزاران کیلومتر دوره و کاملا محاصره هست سیستم های پدافندی هر چند ساده میفرسته ، اما به سوریه خصوصا در مرز عراق و سوریه یا ادلب پدافند نمیرسته که دشمن بدون هر گونه هزینه ضربه بزنه ؟
ایران دوست ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۴
تهدید ترکیه هم کمتر از اسرائیل نیست فقط منافقانه تر رفتار میکنن.
علی ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵
ترکیه و اسرائیل یه بازی کاملا هماهنگ علیه محور مقاومت در سوریه به راه انداختن و حملاتی رو بصورت هم زمان و هماهنگ از جنوب و شمال سوریه برای ضربه زدن به مقاومت وارد میکنند ، اما هر دوی این رژیم ها مشکلات ساختاری و گسترده در حوزه های اقتصادی، امنیتی و سیاستی دارند که با بازی خوب میشه هزینه های سنگین و غیرقابل تحملی را در تمام حوزه ها به این دو رژیم متزلزل تحمیل کرد ، برای مثال با تسلیح هرچه بیشتر نوار غزه و حماس یا تسلیح و تشویق کرد ها که هر چند با آمریکا رابطه داشته باشند ، اما تمام کردها چه در سوریه و ترکیه نظر غیرقابل تغییری در مورد رژیم فاشیستی ترک ، که تمام تلاششو برای نابودی تاریخ کردها چه در داخل و چه در خارج میکنه و احساس ضد آپارتاید ترکی حدود 30 میلیون کرد در داخل ترکیه در کنار کردهای خارج از آن در کنار دیگر اقدامات موازی میتواند ضربات سختی به این دو رژیم آپارتاید بزند
خسرو ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵
کمک های سخت افزاری با توجه به وضعیت اقتصادی کشور سخت بوده ودراین شرایط فشار مضاعف بر روی ملت ایران خواهد داشت ، ولی دیپلماسی همیشه پتانسیل بسیاری برای حل مشکلات دارد مثلا ترتیب دادن مذاکره بین مخالفان معتدل و دولت بشار اسد ، بطوری که مخالفان به عادلانه بودن تلاش های ایرانی برای صلح ایمان آورند وبیش از این نیروهای دو طرف در توازن با یکدیگر در مقابل اسراییل تضعیف نشوند واین فقط با دیپلماسی ممکن است نظرات جنگ طلبانه متضمن بقا وقدرت ایران نخواهد بود ، چنانکه قبلا هم امام خمینی با جسارت ، جنگ ایران وعراق را متوقف کرد که منجر به عزت وقدرت ایران شد ، اکثریت بسیار بزرگی از ملت ایران مخالف جنگ ودرگیری از هر نوع آن هستند نباید به تلقین شیاطین برای جنگ و درگیر شدن با ترکیه یا اسراییل یا...گوش کرد ، قدرت موشکی یا نیروی قدس سپاه یا حزب الله و نیروهای دیگر محور مقاومت ، کاربردشان ارزش بازدارندگی و تهدید دشمنان ایران است پس نباید در هیچ درگیری بزرگی تضعیف شوند در صورت تضعیف قدرت بازدارندگی مان ، کشورهای بسیار ضعیف تری مانند امارات برای جزایر سه گانه یا طالبان افغانستان یا گروههای تروریستی تربیت شده امریکا در شرق فرات در سوریه مدعی خواهند شد
کوروش ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۳
اسرائیل بیشتر از اسمش بزرگ میشه ولی در مقابل همیشه تهدیدهای بقیه کشورها مثل عربستان و ترکیه و امارات در پشت نام اسرائیل پنهان میشن درحالی که این کشورها پشت پرده با صهیونیست‌ها بهترین روابط رو دارن. حتی به زمان جنگ برگردیم این کشورها بر ضد ما عمل مستقیم انجام میدادن. عربستان تکلیفش مشخصه و امارات هم تفاوت زیادی با اون نداره. به لفاظیهای ترکها هم نباید توجه کرد. اینها همونهایی هستن که جنگنده های فرانسوی رو از بنادرشون به دست صدام میدادن و بارها در زمان تحریم‌ها و سال‌های گذشته علیرغم صحبتهاشون ضربه زدن به ما. چند وقت پیش هم در سوریه عملیات مستقیم نظامی منجر به شهادت علیه نیروهای ایرانی انجام دادن. صد البته نباید با اینها مستقیما درگیر شد ولی در زمین سوریه هزینه‌های اسرائیل و ترکیه باید اونقدر بالا بره که اجازه غلط اضافی به خودشون ندن. اگه همون ابتدای امر فقط یک جنگنده اسرائیلی یا ترک زده میشد و به هر نحو دیگه ای جوابشون رو می‌دادیم وضعیت خیلی فرق می‌کرد.
بهمن ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۰
اشتباه استراژیک جمهوری اسلامی ورود در جنگ عربی-عبری بود که باعث ۴۰ سال هزینه بدون منفعت برای ایران شد. کشورهای سنی به هیچ وجه زیر بار ایران نمیروند و با اسراییل راحتر کنار میایند. تاریخ را نگاه کنید. هم اعراب و هم یهودیان خراجگذار امپراطوری ایران بودند در طول تاریخ. بنابراین اکنون علیه ایران با هم متحد میشوند.