سخنرانی میت رامنی و چند نکته

سیاست، شفافیت و شرافت+فیلم

۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۹۴۲۸ آمریکا نگاه ایرانی
محمد فاضلی در یادداشتی می نویسد: قتی رأی نمایندگان مجلس و هر کسی که در معرض تصمیم‌گیری است (در هر مجلس و شورایی) شفاف و برای عموم مردم آشکار باشد، سطح پاسخ‌گویی، شرافت سیاسی و عقلانیت افزایش یافته و موج‌سواری منفعت‌طلبانه سیاسی دشوار می‌شود.
سیاست، شفافیت و شرافت+فیلم

محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

دیپلماسی ایرانی: استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا چند روز در جریان بود. سناتور میت رامنی از ایالت یوتا – نامزد ریاست جمهوری جمهوری‌خواهان در سال 2012 در رقابت با باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین که نشان‌دهنده جایگاه حزبی او نیز هست – به عنوان تنها جمهوری‌خواه سنا، به استیضاح ترامپ – هم‌حزبی خود – رأی مثبت داده است.

متن سخنان او را ترجمه کرده‌ام. ابتدا سخنان او که در فیلم پیوست هم می‌توانید مشاهده کنید (به ترتیب زیرنویس‌های فیلم)، و بعد چند نکته صرفاً بر مبنای همین فیلم و گفته‌ها، بدون آشنایی با گذشته و شخصیت میت رامنی.

متن سخنان میت رامنی

به فساد کشیدن انتخابات برای نگه داشتن خود در سمت (ریاست جمهوری)، شاید توهین‌آمیزترین و مخرب‌ترین تخطی از سوگند (ریاست جمهوری) است که من می‌توانم تصور کنم. اگر شواهد ارائه‌شده را نادیده می‌گرفتم، و به خاطر جانبداری حزبی، آن‌چه را بدان باور دارم، سوگندم و آن‌چه را قانون اساسی از من طلب می‌کند نادیده بگیرم، بیم آن دارم که در معرض نقد شدید تاریخ، و سانسور وجدانم قرار بگیرم. رأی من احتمالاً در اقلیت سنا قرار می‌گیرد. اما صرف‌نظر از همه این‌ها من با رأی خود، به فرزندانم و فرزندان آن‌ها می‌گویم من به وظیفه‌ام با حداکثر آن‌چه در توان داشتم، عمل کردم. باور دارم که کشورم این کار را از من انتظار داشت. برای نسل‌های بعدی آمریکایی‌هایی که به مستندات این دادگاه می‌نگرند. این فقط نامی میان بسیاری نام‌هاست – نه بیشتر، نه کمتر، آن‌ها فقط می‌گویند که من در بین سناتورهایی بودم که نشان دادند آن‌چه رئیس‌جمهور (ترامپ) انجام داد، اشتباه بود، به شدت اشتباه. 

چند نکته

اول، یک سیاستمدار خوب که برای شنونده احترام قائل است، حتما از روی نوشته‌ای می‌خواند و سخن می‌گوید که به خوبی و با دقت تدوین شده و در نهایت اختصار پیام‌اش را منتقل می‌کند. 

دوم، وقتی نظام سیاسی شفاف باشد، مقام سیاسی ارشد با وضوح و در مقابل رسانه‌ها محاکمه می‌شود و حتی یک هم‌حزبی هم می‌تواند به استیضاح او رأی مثبت بدهد. 

سوم، شفافیت سبب می‌شود آدم‌هایی که سطحی از وجدان اخلاقی دارند، به یقین‌هایی برای کنش سیاسی درست دست پیدا کنند و همه چیز در فضای ابهام و تیرگی باقی نماند. 

چهارم، سیاستمدار خوب آن‌چه را کشور، وجدان و قضاوت تاریخ از او انتظار دارد انجام می‌دهد، نه آن‌چه را که منافع‌اش حکم می‌کند. 

پنجم، وقتی رأی نمایندگان مجلس و هر کسی که در معرض تصمیم‌گیری است (در هر مجلس و شورایی) شفاف و برای عموم مردم آشکار باشد، سطح پاسخ‌گویی، شرافت سیاسی و عقلانیت افزایش یافته و موج‌سواری منفعت‌طلبانه سیاسی دشوار می‌شود.

کلید واژه ها: استیضاح دونالد ترامپ دونالد ترامپ میت رامنی ایالات متحده امریکا شفافیت شفاف سازی


( ۴ )

نظر شما :

رضا ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۹
اگر این توصیف از تاثیر شرایط صحیح بود تعداد زیادی از جمهوری خواهان باید در ماجرای استیضاح بر علیه ترامپ موضع میگرفتند.