در بحبوحه معادلاتی که اردوغان چیده است

کردهای سوریه در جستجوی کمک ریاض

۱۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۴۶ کد : ۱۹۸۸۰۲۸ اخبار اصلی خاورمیانه
هیاتی از نیروهای دموکراتیک سوریه که شامل تشکیلات کردها می شود، عازم عربستان سعودی شد تا آینده مناطق شمالی شرقی سوریه را که تحت کنترلشان قرار دارد، بحث و بررسی کنند.
کردهای سوریه در جستجوی کمک ریاض

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: هیاتی از نیروهای دموکراتیک سوریه که شامل تشکیلات کردها می شود، عازم عربستان سعودی شد تا آینده مناطق شمالی شرقی سوریه را که تحت کنترلشان قرار دارد، بحث و بررسی کنند. به نظر می رسد که این روند در راستای ممانعت از توسعه نفوذ ایران در منطقه است.

در دستور کار این مذاکرات، بحث و بررسی سیاست خارجی و تهدید آمیز ایران برای خاورمیانه قرار داشت. در پی اخذ تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در راستای خروج نیروهایش از سوریه، این تفکر مطرح شده است که شرایط برای توسعه نفوذ ایران فراهم می شود.

علاقه عربستان سعودی به شمال شرق سوریه باعث برقراری روابط میان دولت سعودی و حزب دموکراتیک سوریه شده است. عربستان سعودی امریکا را نیروی منطقه ای می داند که قادر است، سهم به سزایی در بازسازی زیر ساخت های آن دست از مناطقی در سوریه داشته باشد که تحت کنترل دمشق رسمی قرار ندارند. قبل از همه، از حمایت های مالی سخن در میان است. باید خاطر نشان کرد که تفکر جذب ریاض به برقراری ثبات در شمال شرق سوریه هرگز غیر واقعی به نظر نرسیده است، زیرا برخی از ساختارهای قبیله ای این منطقه با قبیله های عربستان سعودی پیوند خانوادگی دارند.

نکته قابل توجه این است که طرفین مناقشه در شمال سوریه به دنبال کمک از سوی بازیکنان عربی هستند که در برخی موارد، منافع ضد و نقیضی با یکدیگر دارند. در آستانه سفر هیات حزب دموکراتیک سوریه به عربستان سعودی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، دشمن اصلی این حزب، به قطر سفر کرد. گفتنی است که قطر در پاسخ به روابط این کشور با ایران در انزوای سیاسی و اقتصادی از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی به سر می برد. پرونده سوریه جزء مسائلی بود که رئیس جمهوری ترکیه در قطر آن را بحث و بررسی کرد. به گفته اردوغان، شعاع امنیت در شمال سوریه نیز بحث و بررسی شده است.

ناظران معتقدند که هدف عربستان سعودی از برقراری روابط با حزب دموکراتیک سوریه، خنثی کردن نفوذ ترکیه نیز هست. اما، فعلا اولویت در این روند، مبارزه با ایران و عناصر این کشور در سوریه است. فقط از مقابله با نیروهای شیعه ای که در حمایت از دولت سوریه مبارزه می کنند، سخن در میان نیست. ایران در حال توسعه نفوذ خود در شمال شرقی سوریه با تکیه بر نیروهای انسانی و سازمان های غیر انتفاعی است.

در محافل کارشناسی، به همکاری نظامی حزب دموکراتیک سوریه و ریاض اشاره می کنند. کیریل سمنوف، مدیر مرکز مطالعات اسلامی در انستیتوی توسعه و کارشناس شورای روسیه در امور بین الملل معتقد است: «از مدتها پیش، عربستان سعودی از حزب دموکراتیک سوریه در زمینه نظامی و آموزش شبه نظامیان حمایت می کند. سعودی ها از نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت مالی نیز می کنند. برای عربستان سعودی، حزب دموکراتیک سوریه ابزاری است، برای مقابله با ایران و ترکیه. از سوی دیگر، عربستان سعودی آمادگی دارد تا به حمایت خود از حزب دموکراتیک سوریه تا زمانی که امریکا از آن حمایت می کند، ادامه دهد. این گزینه نیز مطرح است که احتمال دارد، در آینده عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی مدیریت بر حزب دموکراتیک سوریه را برعهده گیرند و به ضامن آن در مقابله با رژیم اسد تبدیل شوند.»

منبع: نزاویسیمایا گازتا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: عربستان سعودی قطر کردهای سوریه رجب طیب اردوغان حمله ترکیه به شمال سوریه


( ۱ )

نظر شما :