با تغییر ناگهانی در سیاست های واشنگتن

اسرائیل احساس می کند ترامپ در برابر ایران تنها رهایش کرده است

۰۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۷۰۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اسرائیل سرانجام از خواب بیدار می شود و این یک گذر دردناک است. اما برای ترامپ که زمانی خود را طرفدار دوآتشه صهیونیسم – اگر نگوییم خود مسیح – نشان می داد، تنها چند لحظه لازم بود تا راه خودش را از اسرائیل جدا کند.
اسرائیل احساس می کند ترامپ در برابر ایران تنها رهایش کرده است

نویسنده: بن کاسپیت

دیپلماسی ایرانی: اعلام ناگهانی ترامپ درباره خروج فوری از سوریه، ضربه ای مرگبار بود بر امیدها و انتظارات اسرائیل در جبهه شمالی. یک مقام بلندپایه دفاعی اسرائیل به المانیتور اذعان کرد: "ما به طور کامل تنها مانده ایم، موازنه راهبردی قدرت، در برابر چشم ما دگرگون می شود. آدم های بد می بَرند و آدم های خوب ما را ترک می کنند. اکنون اسرائیل تقریبا باید خودش به تنهایی با محور نیرومند ترکی – روسی – ایرانی برخورد کند."

اسرائیل سرانجام از خواب بیدار می شود و این یک گذر دردناک است. اما برای ترامپ که زمانی خود را طرفدار دوآتشه صهیونیسم – اگر نگوییم خود مسیح – نشان می داد، تنها چند لحظه لازم بود تا راه خودش را از اسرائیل جدا کند.

یک منبع نظامی اسرائیلی به المانیتور گفت: "درست است که این سیاست از زمان باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آغاز شد اما ما امید داشتیم که با آمدن ترامپ همه چیز وارونه شود. این بسیار دلسرد کننده است چرا که آمریکایی ها تصمیم گرفته اند که بیش از این پلیس جهان نباشند تا خود جهان تصمیم بگیرد که خودش را بدون یک نیروی پلیس اداره کند."

این دگرش در منطقه، اسرائیل را وادار می کند که طرح هایش را دگرگون کند، تصوراتش را بازسنجی کرده و برای سناریوهایی آماده شود که دیربازی است بایگانی شده بودند. یکی از این سناریوها، جنگیدن در بیش از یک جبهه در آینده نزدیک است.

اسرائیل که سه سالی بود خود را در سمت پیروز ماجرا می دید، اکنون در می یابد که دارد می بازد یا دست کم رها شده است. اکنون ارتش اسرائیل و احتمالا تا حدی هم کردها، تنها نیروهایی هستند که ممکن است در برابر هر گونه حمله از سوی ایران و حزب الله بایستند.

اسرائیل بر این باور است که اگر یورشی از ایران در کار باشد، از قلمرو این کشور نخواهد بود. فرماندهی ستاد دفاعی اسرائیل تاکید کرده است که اگر چنین چیزی رخ دهد، اسرائیل اجازه نخواهد داد که ایران در پشت نیابتی های گونه گونش پنهان شود و از پذیرش مسئولیت طفره برود. اسرائیل بر این باور است که ایران هم این را می داند.

اسرائیل، حفاظت شده ترین کشور در جهان است اما مشکل این است که تا کنون هیچ سامانه ای نمی تواند موشک های کروز ایران را ردیابی و هدف قرار دهد. اخیرا به صنایع پیشرفته نظامی اسرائیل دستور داده شده تا تلاششان برای یافتن یک راه حل را شدت بخشند اما این به زمان نیاز دارد و پیشنهادهایی مطرح شده که تا حل این مشکل، اسرائیل به ویژه زیرساخت های حیاتی و حساسش همچون تاسیسات ذخیره سازی آمونیا در دماغه حیفا، ذخایر سوخت و سایت های ذخیره دیگر مواد حساس را تعطیل کند.

رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل، گابی اشکنازی، در مصاحبه ای با معاریو در آستانه جنگ یوم کیپور گفت: "آریل شارون پیوسته هشدار می داد که اسرائیل نباید خودش را در خط مقدم جنگ با ایران قرار دهد. نتانیاهو این قاعده اساسی را شکست و ایران را به عنوان تهدید نهایی اسرائیل به شمار آورد و به یک اهرم انتخاباتی تبدیل کرد. ده سال است که نتانیاهو به قدرت بازگشته و هنوز قرار است جلوی تلاش هسته ای ایران گرفته شود حال آن که تهران بیش از هر زمان دیگری بر منطقه مسلط شده و اسرائیل به تنهایی در معرض این تهدید است. نتانیاهو که از سامان دادن به اشتباهات یک دهه گذشته ناتوان مانده، چه بسا به زودی از تصویر خارج شود."

منبع: المانیتور/تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل ایران و امریکا امریکا و اسرائیل سوریه


( ۱۳ )

نظر شما :