استراتژی دوستونه: مقاومت سازنده و تعامل گسترده

روحانی می خواهد دولت بدون تحریم تحویل نسل ۱۴۰۰ دهد

۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۹۸۶۰۶۶ پرونده هسته ای نگاه ایرانی
علی ربیعی در یادداشتی می‌نویسد: همه تلاش دولت تدبیر و امید در طی فرصت باقی مانده آن است که یک دولت بدون تحریم تحویل نسل ۱۴۰۰ دهد و چهل سال دوم انقلاب ما چهل سال بدون تحریم شود. ما به مثابه یک ملت دیوار تحریم‌های ظالمانه را دچار فروپاشی کرده و بار دیگر، نیرومندتر از هر زمان دیگر، دیوار ظلمت را نابود خواهیم کرد.
روحانی می خواهد دولت بدون تحریم تحویل نسل ۱۴۰۰ دهد

علی ربیعی، سخنگوی دولت

دیپلماسی ایرانی: رئیس‌جمهوری چهارشنبه گذشته پس از دیدار با سران سه قوه با اعلام اجرای گام سوم ایران از روز جمعه، مهلت ۶۰ روزه دیگری را برای اروپا تعیین کرد با این پیام که «هر زمان به تعهدات خود در برجام بازگردند ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم.» استراتژی دولت در کاهش تعهدات برجامی این است: «مقاومت سازنده و تعامل گسترده» و به تعبیری دیپلماسی مقاومت و مقاومت دیپلماتیک.  هدف از این استراتژی افزایش و ماندن در تعاملات جهانی است نه عبور از برجام. این استراتژی دولت دوازدهم نمودی از یک دیدگاه در تعاملات جهانی و مواجهه با نقض برجام از جانب دولت‌های سرکش جهان است. 

دیدگاه مقابل به طور نانوشته به نوعی سخن می‌گوید که گویی تعامل با دنیا نوعی وادادگی است و تحریم سرنوشت محتوم ماست و باید به رفع اثر تحریم بپردازیم. اما دولت اصل را نه در رفع اثر تحریم به‌عنوان واقعیت تحمیلی سرنوشت ایران، که در رد اصل تحریم می‌بیند. در دیدگاه مقابل گویی خرمشهر اشغال شده و رفع آثار اشغال خرمشهر باید ملاک باشد درحالی که مطابق دیدگاه دولت اصل رفع اشغال خرمشهر است. 

دیدگاه دولت منطبق بر خنثی‌سازی استراتژی امریکا است که با سوق دادن ایران به سمت انزوا درصدد فروپاشی جامعه و کوچک کردن وطن ماست. تلاش رژیم اسرائیل و برخی دیگر همواره بر این اساس بوده که ایران در اندازه‌های کنونی‌اش قابل تعامل نیست و ایران منزوی به راحتی قابل کوچک شدن است. در مواجهه با این استراتژی نگاه جامع نگر حکم می‌کند که هدف اصلی حذف تحریم‌ها و خنثی‌سازی تلاش امریکا برای انزوای ایران باشد. 

امریکا ۵ هدف را با فشار حداکثری دنبال می‌کند:
1-    تسلیم ایران و مذاکره از سر تسلیم و ناتوانی.
 ۲- ائتلاف منطقه‌ای با هدف انزوای ایران.
 ۳- فروپاشی اقتصاد ایران با صفر شدن صادرات نفت.
۴- ایجاد اعتراض مصنوعی در میان مردم و شوراندن آنها علیه نظام. 
۵- خروج شتابزده ایران از برجام و زمینه‌سازی برای سوق دادن ایران به سمت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد. 

نگرانی این است که اهداف امریکا و تحریم‌ها تحت عناوین وسوسه‌آمیز و با ظاهری انقلابی توجیه شوند و برخی از جریان‌ها سعی کنند به طور غلط انزواطلبی را فرصت بدانند. به نظر آنها می‌توان راه تعامل با جهان را بست؛ گرچه با بسته شدن راه تعامل با جهان زندگی با وجود مشقات در جریان خواهد بود اما آنچه خواست مردم در کنار مقاومت و غلبه کردن بر آثار تحریم است عقب راندن اصل تحریم و خروج از انزوای ایران است که در مقابل آن انزوای ترامپ قرار دارد. رئیس‌جمهوری هم اخیراً گفته «اگر بنا باشد با فشار به مردم، کشور را اداره کنیم که هرکسی بلد است کشور را اداره کند.» 

«اف.دی.دی» اتاق فکر صهیونیستی با عبور از برجام و طراحی تحریم‌های ظالمانه اکنون تلاش دارد تحریم‌ها را نهادینه کند. لابی اسرائیلی ضد برجام در امریکا می‌گوید باید تحریم‌ها را چنان طراحی و نهادینه کرد که هیچ رئیس جمهوری دیگری در امریکا نتواند حتی اگر بخواهد آن را لغو کند. عده‌ای نباید در داخل کشور تفکری را دنبال کنند که وضعیت فعلی تحریم‌ها را به شکل یک وضعیت آرمانی درآورده و از شرایط استثنایی کنونی یک قاعده دائمی بسازند. 

نباید وارد این بازی دو سر باخت شد. ایران با اتخاذ خویشتنداری راهبردی و عدم خروج از برجام نشان داد که دست لابی جنگ افروز صهیونیستی را خوانده است. ترامپ فکر می‌کرد به محض خروج از برجام ایران نیز با شدت بیشتری همان مسیر را در پیش خواهد گرفت و به این ترتیب راه برای بازگشت آن قطعنامه‌های شوم و ضد ایرانی هموار خواهد شد. 

آنچه استراتژی اعتلای ایران امروز است نه مذاکره تسلیم وار و نه تقویت استراتژی انزوای ایران در داخل، بلکه کاستن فشار از زندگی مردم، پیشگیری از فروپاشی اقتصاد ایران و در نهایت منزوی کردن سیاست‌های ترامپ و وادار کردن امریکا به عقب نشینی است. همانند شکستن حصر آبادان، شکستن حصر سیاسی و اقتصادی ایران استراتژی امروز ماست. 

رهبر معظم انقلاب نیز روشنگری‌هایی در این زمینه دارند. بسامد معنا دار واژگان «جهان» و «جهانی» در بیانیه گام دوم انقلاب نشان می‌دهد که کسب چنان جایگاهی شامخ جز در پرتو آن چیزی که رهبری «تعامل گسترده‌تر با جهان» نامیدند ممکن نخواهد شد. بیانیه «گام دوم انقلاب» از رسالت تمدن‌سازی و از «نسلی که اینک وارد فرآیند بزرگ و جهانی چهل سال دوم می‌شود» سخن می‌گوید. 

همه تلاش دولت تدبیر و امید در طی فرصت باقی مانده آن است که یک دولت بدون تحریم تحویل نسل ۱۴۰۰ دهد و چهل سال دوم انقلاب ما چهل سال بدون تحریم شود. ما به مثابه یک ملت دیوار تحریم‌های ظالمانه را دچار فروپاشی کرده و بار دیگر، نیرومندتر از هر زمان دیگر، دیوار ظلمت را نابود خواهیم کرد. ما در برابر تحریم تسلیم نشده و از راه مقاومت، اتکا به توان داخلی توأم با ابتکارهای دیپلماتیک، انگیزه تحریم ایران را از میان خواهیم برد.

کلید واژه ها: حسن روحانی برجام تحریم رفع تحریم ها ایران و امریکا


( ۱۲ )

نظر شما :

احسان ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۳
۱۴۰۰بدون تحریم شعار زیبایی است برای فرار رو به جلو بازی با کلمات تنها هنر دولت فعلی است تنها تدبیر دولت این است که گه گاهی با کلمات اضطراب و تکاپویی به راه انداخته شود تا به قولی مدیریت افکار عمومی صورت گیرد اما ساده لوح ترین و نا آگاه ترین بخش جامعه نیز نیک می داند ۱۴۰۰بدون تحریم تنها با تسلیم محض و تجزیه ایران حاصل می شود که عملا غیر ممکن است و حتی در سطح جامعه نیز مورد قبول نخواهد بود چه رسد به دیگر ارکان نظام اسلامی چون مشکل غرب با ایران این است که در حال حاضر ایران تبدیل به یک استخوان در گلو برای بلعیدن خاورمیانه شده است و تنها ابزار و گزینه موجود در برخورد با ایران تحریم است اکنون مقاومت و ایدئولوژی اسلامی تبدیل به هویت این نظام شده است و یک حکومت ایدئولوژیک هرگز هویت خود را رهانمی کند بنابراین بهتر است آقایان بجای لفاظی های بیهوده انتخاباتی و مدیریت افکار عمومی به بدترین شکل ممکن که به قیمت ایجاد یک هیجان حاضر است آینده فکری جامعه را نابود کند بیشتر به انسجام ملی ومدیریت صحیح معیشت مردم بپردازد فی الواقع اگر بجای لشگر متخصصان با سوابق عمیق اطلاعاتی که در حال حاضر شده اند مدیران وسخنگویان دولت و درصدی از انرژی که دولت درحمله به ارکان و جناح ها و این آن در دولت صرف میشود و شگفت آور اینکه در طول مدت مدیریت فعلی لحظه ای رها نشده است حتی در بدترین شرایط !!!!!!چندمتخصص اقتصاد، حقوق بین الملل ورسانه بدون نگاه جناحی بکار گرفته شود تا افتضاح برجام به این شکل تکرار نشود یا حداقل اقتصادمان گروگان افکار یک گروه خاص نباشد تا اینچنین به سمت پرتگاه فروپاشی هدایت نشود یا هر روز به بهانه ای امنیت فکری جامعه قربانی جو سازی آقایان نشود
ابراهیم قدیمی ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۱:۲۳
ایران غیرقابل تحریم مطمئنا شرایط بهتری از ایران بدون تحریم خواهد داشت. جنگ تحریمی امریکا ادامه خواهد یافت. روش نوین جنگی جدیدی است که امریکا یافته است..اگر در این جام لغزنده امریکا نیافتاده بود هم امریکا وهم ایران وهم اروپا وسایر کشورها می توانستند از شرایط موجود خلاص شوند چو در طاس لغزنده افتاد مور رهاننده را چاره بایدنه زور. امریکا در این چاه لغزنده اقتصادی در زور ازمائی افتاده است وفکر چاره اساسی نیست.. .مشکل تحریم ها که باید انرا جنگ اقتصادی جهانی ا.ول نامید مشکل تنها ایران نیست. حتی مشکل چند سانتریفیوژ ایران هم نیست. اینها بهانه است .مشکلی طولانی تر و پایه دارتر از اینها است. مشکلی اقتصادی در حد پذیرفتن فعالیت های اقتصادی سالم داخلی ویا زور خوری جهانی است. این مشکل اصلی امریکا باسایر کشورهای جهان هست.در این جنگ جهانی اقتصادی در یکطرف ایران وچین وروسیه وسوریه وونزوئلا قرار دارند ودر طرف دیگر اسرائیل نتان یاهو که استراتژیست ان هم هست وامریکای لغزان در جام و انگلیس در حال افتادن به جام واروپای متزلزل در انتخاب وهند بیطرف سرگردان که بنظر میرسد در حال انتخاب اند. اروپای بدون انگلیس و متوحش از دشمن ساختگی تخیلی اروپائی متزلزل ولغزان ودرون جام نیست . میداند حق با کیست ولی کمند های اقتصادی بانکی وترس غیر قابل توجیه از همسایگان بی ازار خود که استقلال انها از ابتدا از فاصله زیاد در اقیانوس ها هدف داشت حلقه زده بدور گردنش فشار بر حلقوم اورا زیاد کرده است.جنگ اقتصادی موجود جهانی دامنه دارتر از حل ان توسط ایران یا باافزایش وکاهش چند سانتریفیوژ است.ایران باید راه غیر قابل تحریم شدن را با انتخاب توسعه تولید با همکاری نیروی تولید داخلی وکشورهای هم سو وکاهش مصرف با همکاری مردم بیابد.من فکر نمیکنم مشکل مذاکره ای باشد. مشکل در استقلال اقتصادی ودر خارج جام بودن ووابستگی اقتصادی ودر جام افتادن است.
محسن ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۴۲
متاسفانه کشور از سال ۸۴ به بعد ناخواسته وارد یک بازی با حاضل جمع صفر شد در شگفتم چطور و چگونه سیستمداران یک کشور ثروتمند با مردمانی مستعد و جوان و با بهره هوشی بالا اینگونه آسان و به «ثمن بخس » گرفتار یک بحران خودساخته و یک « تله هسته ای » شدند که ظاهرا ما را هیچ گریزی از ان نیست شگفتا که خواسته یا ناخواسته در پازل و بازی طراحی شده از سوی انها گام بر می داریم وهر حرکتی چه مقاومت و چه مذاکره و سازش تبعات جبران ناپذیر بر کیان کشور و هویت و غرور ملی وارد خواهد کرد انانکه کشور را به چنین وادی خطرناکی راندند و خود و کشور و آیندگان را به چنین « بن بستی» کشاندند باید در قبال تاریخ پاسخگو بدانند
سهراب ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۴۶
فکر بسیار خوبی هست. این تحریمها اگر بزودی برداشته نشوند در زمان ترامپ تا دهه ها خوهند ماند چراکه جز مسائل داخلی امریکا و جنگ قدرت داخلی میشود و هیچ رییس جمهوری نمیتواند انها را بردارد و در نهایت به جنگ میتواند ختم شود.
مرتضی توکلی ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۱:۰۹
امیدوارم این متن دیده بشود و به گوش مسئولین برسد : به نظر من آمریکا در فاز اول بعد از اینکه با تحریم های بی سابقه فشار فراوانی وارد کرد ومنتظر نتیجه زودهنگام بود و نتوانست در فاز اول نتیجه بگیرد ، وارد فاز دوم شده یعنی آتش بس تا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، پس پیشنهاد من به مسئولین این است که اگر قراری بر مذاکره دوباره است که بسیار محتمل است به هیچ وجه خصومت آمریکا را دست کم نگیرند باید مذاکره و یا هر قراردادی را با ترامپ(ایالات متحده) چهار میخه کرد و زیر بار آتش بس ، قرار موقت و یا مذاکره برای مذاکره نرفت و در صورت بستن پیمانی جدید و محکم به هیچ وجه فرصت دوباره برای ابطال یا فسخ قرارداد را نداد زیرا کنش جدید آنها(آمریکا و اروپا) نه از سر دوستی یا قدرت نمایی ما ، بلکه از سر مسائل داخلی خود خصوصا انتخابات پیش رو است و در صورت بستن قراری نیم بند مانند برجام دوباره بعد از گذشتن انتخابات آمریکا و در صورت انتخاب شدن دوباره ترامپ ، مطمئن باشید باز هم تاکید میکنم مطمئن باشید هیچ رحمی نخواهند کرد، برای نمونه برجام چی بود؟ ابتدا ما را در بخشی نیمه خلع سلاح کردندو زمان خریدند بعد با وقاحت تمام زدند زیرش و حالا دوباره فقط به خاطر انتخابات پیش رو دوباره می خواهند فرصت بخرند تا دوباره به سراغمان بیایند و کار ناتمامشان را که رذالت و خباثت است تمام کنند بنابراین مذاکره کنندگان و متخصصان ما باید بسیار مراقب مکر وحیله آمریکایی ها باشند زیرا دشمنی آنها نه برای جمهوری اسلامی بلکه برای مسلط شدن به منابع و ثروت عظیم خدادادی کشور عزیزمان ایران است و ای کاش همانطور که به دنبال پیمان با دنیا هستیم با دلسوزان ایران هم در هر جای دنیا با هر نظر ، ایده و مسلکی برای آبادانی و عزت این کشور پیمان ملی ببندیم
Ali ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۹
البته دولت بدون تحریم مورد نظر حسن روحانی باید دولت زیر سلطه امریکا باشد که متاسفانه برای حسن روحانی و دولت لیبرال و غربگرای او اهمیتی ندارد که ایران یک کشور وابسته باشد و عملا در این چند سال دوره ریاست جمهوری او روند به سوی سازش و وابستگی آشکار است
حسین کاظمی ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۷
متاسفانه مسئولن ایرانی برای بدست آوردن دل مردم عادت کرده اند که شعارهای غیر واقع بینانه دهند و کمتر دیده شده است در طول تصدی ریاستشان به آن شعارها حتی نزدیک شوند چه برسد به آنها دست پیدا کنند ایرانی بدون تحریم یکی از همین ژستها برای خام کردن افکاری است که هنوز دلخوش به شعارهای مسئولین مانده اند . در همین چند روز گذشته شاهد توقیف اموال ایران توسط دولت کاندا بوده ایم , دنیای والت دیزنی مسئولین با واقعیت جاری بسیار فاصله دارد .نباید تعجب کردتصمیماتی که در دنیای کارتونی آقایان گرفته میشود چرا همیشه در حد شعار باقی میماند
سید جواد ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۳
بالاخره ریشه اظهار نظر های طنز گونه رئیس جمهور محترم در زمان های حساس و برداشت های عجیب و غریب ایشان مشخص شد. جناب روحانی در بدترین شرایط اقتصادی کشور از کارنامه موفق خود صحبت کرد که نمرات بالایی گرفته و نباید به یکی دو نمره پایینتر انتقاد کرد و در بدترین شرایط معیشتی مردم به رصد نشاط مردم از شیشه ماشین اشاره کرد و حالا جناب ربیعی حرف های شاخدار میزنند مگر در عمل تعاملی با دنیا مانده که در پرتو برجام از دست نرفته باشد. کدام تحریم باقی مانده که روحانی قرار است تا 1400به ان گرفتار نشود. تیم کمدی دولت که از بی عملی و بی تدبیری صدای خودی ها راهم در اورده با چه هدفی این اظهارات را عنوان میکنند؟