ادعای عربستان: جهان اسلام رفتارهای ایران را نمی‌پذیرد/ ایران به قوانین بین‌المللی پایبند نیست

۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۹ کد : ۱۹۸۳۸۳۹ سرخط اخبار


درحالی که جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و ایجاد وحدت میان کشورهای اسلامی و همچنین ریشه کن کردن تروریسم تلاش‌های فراوانی کرده است، عادل الجبیر بار دیگر ادعاهای واهی خود علیه ایران را تکرار کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، چهاردهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی بامداد شنبه در شهر مکه برگزار شد. عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه و یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی پس از پایان این اجلاس نشست مشترک خبری برگزار کردند.
عادل الجبیر در این نشست خبری با طرح ادعاهای بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، با بیان این که جهان اسلام امروز با چالش‌های متعددی از جمله افراطگری، تروریسم و فرقه گرایی مواجه است. جهان اسلام یک سوم بشریت را تشکیل می‌دهد و مساحت زیادی از کره زمین را گرفته و از منابع طبیعی فراوانی برخوردار است. در جهان اسلام افراد باسواد، طالب علم، مؤسسات و فرصت‌های زیادی وجود دارد که برای بالا بردن سطح زندگی امت اسلامی باید از آنها استفاده کرد اما متأسفانه طرف‌هایی وجود دارد که این فرصت‌ها را خراب می‌کنند و برای ایجاد فرقه گرایی، حمایت از تروریسم، ارسال موشک‌های بالستیک و پهپاد به شبه نظامیان تروریسم ودخالت در امور داخلی کشورهای اسلامی تلاش می‌کنند، ادعا کرد که ایران این کارها را انجام می‌دهد و علاوه بر آن به قوانین بین‌المللی پایبند نیست.
وی با بیان این که دو نشست سران اتحادیه عرب و سران شورای همکاری خلیج (فارس) به طور روشن ایران را محکوم کردند، با وجود تاکید ایران بر دخالت نداشتن در ماجرای نفت‌کش‌های نفتی با تکرار سیاست‌های مخرب گروه ب گفت که نشست سران سازمان همکاری اسلامی نیز رفتارهای ایران مانند آن‌چه حمله به نفتکش‌ها در خلیج عمان و حمله به پمپاژهای نفت در وسط عربستان می‌خواند را محکوم کردند.
این مقام سعودی مدعی شد: جهان اسلام رفتارهای ایران را نمی‌پذیرد و به آن می‌گوید که این رفتارها را متوقف کن و اگر می‌خواهی به یک کشور بااحترام تبدیل شوی سیاست احترام به دیگران را به کارگیرید.
در حالیکه سعودی‌ها و برخی کشورهای عربی مرزهای خود را برروی تروریست‌ها بازکردند تا وارد منطقه شوند و از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی کردند، وی با بیان این که کشتن دیپلمات‌ها، منفجر کردن سفارت‌ها، ایجاد گروهک‌های تروریستی، قاچاق سلاح و مواد منفجره به کشورهای دیگر، حمایت از شبه نظامیان تروریستی و شلیک موشک‌های بالستیک به شهرهای دیگر رفتار و اسلوب یک کشور نیست و این مساله باعث می‌شود همسایگان به آن احترام نگذارند، مدعی شد: جهان اسلام به ایران می‌گوید ما رفتارهایت را نمی‌پذیریم همانگونه که جامعه بین المللی ایران را حامی اول تروریسم در جهان می‌داند و این مساله باعث شده است که ایران در تحریم‌های بین المللی قرار بگیرد.
وزیر مشاور سعودی در امور خارجه در ادامه سیاست‌های خصمانه و ایران هراسانه‌اش و در اظهاراتی فرافکنانه مدعی شد: ایران به جای اینکه اموالش را در راه حمایت از تروریسم، کشتار و ویرانی خرج کند، بر بهبود وضعیت معیشتی ملت خود تمرکز کند! مسئولیت دولت‌ها حمایت از ملت خود و تمرکز بر روی پیشرفت، امنیت، ثبات و صلح است نه ویرانی و تخریب.
به گزارش ایسنا، ادعای حمایت ایران از تروریسم درحالی مطرح می‌شود که سعودی‌ها و برخی کشورهای عربی مرزهای خود را برروی تروریست‌ها بازکردند تا وارد منطقه شوند و از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی کردند. جمهوری اسلامی ایران همواره برای ریشه کن کردن تروریسم در جهان تلاش‌های فراوانی کرده است و در بیرون راندن گروهک‌های تروریستی از برخی کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه نقش بسزایی داشته است.
ادعای دخالت ایران در امور داخلی دیگر کشورها درحالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه است و برای حل بحران‌های منطقه مانند بحران سوریه و یمن پیشنهادات فراوانی داده است و محمد جواد ظریف نیز اخیراً به منظور تضمین امنیت منطقه اخیراً پیشنهاد امضای"معاهده عدم تعرض" به همسایگان را د اد که متأسفانه کشورهای عربی هیچ واکنشی به این پیشنهاد نداشتند.
مقامات کشورمان پیش از این در رابطه با حمایت تسلیحاتی و پهپادی از انصارالله یمن تاکید کرده‌اند که ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن است سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.
ادعای دست داشتن ایران در حادثه بندر فجیره درحالی مطرح می‌شود که کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان پیش از این در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ رویداد اخیر در آب‌های عمان برای تعدادی نفت‌کش را مشکوک توصیف کرد و گفت که باید برای روشن شدن واقعیات تحقیق شود.
وی درباره ادعاهای خصمانه مبنی بر دست داشتن ایران در این حوادث، این ادعا را رد و تاکید کرد: مشخص است که ایران هرگز دخالتی در این ماجرا نداشته است و ارتباطی با آنچه اتفاق افتاد ندارد و لذا باید تحقیق شود تا عناصر دخیل در این حادثه معلوم شوند.
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به ادعاهای واهی و ایران‌هراسانه جان بولتون، دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در حمله چندی پیش به چند کشتی در بندر الفجیره امارات را شدیداً رد و آن را ناشی از برنامه‌های ذهنی و سیاست‌های مخرب " تیم ضد ایرانی ب" دانست و گفت: طرح چنین ادعای مضحکی در دیدار دو نفر از اعضای آن تیم که رویکردهای ضدایرانی آنها سابقه‌ای طولانی دارد امر عجیبی نیست.
وی افزود: اما آقای بولتون و سایر جنگ طلبان و آشوب طلبان باید بدانند که صبر راهبردی، هوشیاری بالا و آمادگی کامل دفاعی جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از اراده ملتی بزرگ و مقاوم است، مانع تحقق خواسته‌های شوم آنها برای برای ایجاد هرج و مرج در منطقه خواهد شد.

کلید واژه ها: عربستان سعودی ایران


نظر شما :

2019 ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۳
somebody please bomb this Yahudi Arabia and peace will come back to Muslims.
2019 ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۶
Does Yahudi Arabia respect internal law, when they killed Jamal Khashoggi in Turkey, and dismembered him in a disgusting way.
پویا علامه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۸
امیدوارم نظرم را منتشر کنید. راه حل ایران "خروج از جهان اسلام" است. نَه اینکه خدای نکرده مسلمان نباشیم، بلکه از جهان اسلام سعودی ها و دارو دسته اش خارج شویم. خروج از سازمان همکاری اسلامی که فقط به محکوم کردن ما تبدیل شده، یکی از راه حل هاست.