تل آویو راست افراطی می ماند

اسرائیل، انتخابات و ماجراجویی های خطرناک

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۲۶۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
عبدالله عبدالسلام در یادداشتی می نویسد: جریان راست گرای دینی و سیاسی اسرائیل است که الآن و احتمالا برای چند سال آینده دستورالعمل داخلی و خارجی این رژیم را تعریف می کند، بنابراین هر کسی حتی فردی غیر از نتانیاهو برنده انتخابات شود مجبور است که مطابق با تمایلات جریان راست گرا رفتار کند. 
اسرائیل، انتخابات و ماجراجویی های خطرناک

نویسنده: عبدالله عبدالسلام

دیپلماسی ایرانی: در انتخابات دیروز اسرائیل هر کس که برنده شود، چه حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو چه پیمان سفید آبی به رهبری بنی گانتس، روشن است که تل آویو به سمت بستن نهایی دو پرونده فلسطین و سوریه پیش خواهد رفت، تا به این ترتیب قدرتی برای دفاع از آن چه تا کنون به دست آورده که در ربع قرن اخیر بی سابقه بوده است، داشته باشد.  

اتفاقات جدید این شیوه دفاعی را برای اسرائیل فراهم کرده، اتفاقاتی که به مثابه تاسیس دوم برای اسرائیل محسوب می شود. در راس آنها تغییر کامل ایدئولوژیک سیاسی اسرائیل است که می توان گفت در حال حاضر به طور کامل تحت کنترل جریان های راست با طیف های گوناگون آن است.  

در گذشته اسرائیل به رقابت میان دو حزب یا جریان راست و چپ محکوم بود اما اکنون می توان گفت که فضای حاکم بر روند سیاسی اسرائیل جریانی یکدست یا یک حزب واحد است. بر اساس آخرین نظرسنجی ها، 50 درصد اسرائیلی ها خود را راست گرا می دانند در حالی که تنها 10 درصد از آنها تمایلات چپ دارند. 

این جریان راست گرای دینی و سیاسی اسرائیل است که الآن و احتمالا برای چند سال آینده دستورالعمل داخلی و خارجی این رژیم را تعریف می کند، بنابراین هر کسی حتی فردی غیر از نتانیاهو برنده انتخابات شود مجبور است که مطابق با تمایلات جریان راست گرا رفتار کند. 

در اثبات این ادعا همین بس که به واکنش طبقات سیاسی اسرائیلی نسبت به تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان توجه کنیم تا دریابیم که جریان افراطی تا چه اندازه میدان دار عرصه سیاسی اسرائیل شده است. پیش از این سیاستمداران اسرائیلی جرات نداشتند صحبتی از آن چه ترامپ انجام داد، بکنند و وقوع چنین اتفاقی را کاری جنون آمیز می دانستند. اسرائیل خود می داند که جولان سوری است و به سوریه تعلق دارد، و الا در گذشته با دولت دمشق پشت میز مذاکره نمی نشست تا اختلافاتش با آن را حل کند و از آن تضمین بگیرد تا از بلندی های جولان علیه اسرائیل استفاده نشود، چراکه خوب می داند اتخاذ هر گونه سیاستی غیر از آن آینده سیاسی اش را به پایان خواهد رساند. 

اما آن چه در دستورالعمل جدید اسرائیل دنبال می شود و از همه خطرناک تر است، پرونده فلسطین است که این رژیم مصمم به بستن آن است. دولت اسرائیل به توقف مذاکرات و دور شدن از راه حل دو کشوری و ساخت شهرک ها برای برآورده کردن زیاده خواهی های جریان راست بسنده نکرده است، بلکه الآن می خواهد هر چه به اشغال خود در آورده را رنگ و بوی قانونی بدهد و آن را ضمیمه اسرائیل اعلام کند و از دنیا بخواهد که از این اقدامش استقبال کنند! نتیجه این رفتار و روش دفن قضیه فلسطینی خواهد بود. به گفته صائب عریقات استراتژی اسرائیل مبتنی بر این شیوه است که: «هر چه با زور گرفته شده را به زور نگه داریم.»

اگر قواعد بازی جهانی تغییر می کرد، شاید می شد جلوی این بازی خطرناک را گرفت یا آن را معلق کرد، اما مساله این است که دولت ترامپ همه اصولی که جهان برای تسویه منازعات اسرائیلی – فلسطینی تعریف کرده بود را کنار گذاشته و به خواسته های اسرائیل به عنوان سیاست اصلی خود تکیه کرده است. 

انتخابات اسرائیل وضعیت جدیدی را به وجود نمی آورد اما می تواند ترجمان وضعیت موجود باشد.  

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو بنی گانتس بلندی های جولان سوریه فلسطین


( ۱ )

نظر شما :