صادرات غیرنفتی ایران به عراق از ترکیه پیشی گرفت

۰۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۹۸۱۲۹۴ سرخط اخبار

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: حجم صادرات محصولات غیرنفتی ایران به عراق در سال 2018 میلادی نزدیک به 9 میلیارد دلار بود که به این ترتیب ایران از ترکیه پیشی گرفت و عراق بازار اول صادراتی ایران شد.

سید حمیدحسینی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به رشد 5،4 درصدی صادرات غیرنفتی ایران در 9 ماهه نخست سال جاری اظهار داشت: حجم صادرات غیرنفتی ایران به 86 میلیون و 940 هزار تن رسیده که ارزش آن رقمی برابر 33،3 ملیارد دلار است.
حسینی خاطر نشان کرد: در سال 2018 میلادی، بیشترین محصولات غیرنفتی ایران به کشور عراق صادر شده است بنابراین کشور عراق 21 درصد مجموع صادرات ایران را در این مدت به خود اختصاص داده است.
وی درباره دلایل افزایش صادارت غیرنفتی ایران به عراق گفت: یکی از دلایل جهش صادرات به عراق به کاهش ارزش پول ملی کشور برمی گردد. این موضوع باعث شده قدرت رقابت ایران در بازارهای هدف افزایش پیدا کند. برخلاف ادعای برخی از کارشناسان که می گویند کاهش نرخ ریال هیچ تاثیر بر صادرات نداشته است به طور قطع کالاهایمان رقابتی تر شده است به گونه ای که در سال 2018 توانستیم از ترکیه در بازار عراق پیشی بگیریم. 
حسینی افزود: براساس آمار اعلام شده از سوی ترکیه، صادرات این کشور به عراق در سال 2018 حدود هفت میلیارد و 355 میلیون دلار بوده در حالی که صادرات ایران هشت میلیارد و 738 میلیون دلار گزارش شده است. 
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: اوضاع اقتصادی عراق پس از اضمحلال داعش بهتر شده به گونه ای که در سال گذشته میلادی صادرات نفت این کشور حدود 83 میلیارد دلار بوده است در این شرایط عراقی ها بازسازی کشور خود را آغاز کرده اند که در این شرایط بسیاری از نیازهای ساختمانی از جمله مصالح ساختمانی این کشور توسط ایران تامین شده است.
حسینی تصریح کرد: در شش ماه نخست سال جاری برابر با تمام سال گذشته صادرات مصنوعات فلزی به عراق داشته ایم و صادرات کاشی و لوازم ساختمانی توسط صادرکنندگان ایرانی نیز به عراق به شدت افزایش یافته است. 
حسینی در پاسخ به این پرسش که چرا صادرات کنندگان به رغم افزایش حجم صادرات در سال جاری تمایلی به برگرداندن ارز به سامانه «نیما» ندارند، توضیح داد: این که گفته می شود ارز باید به چرخه ارزی کشور برگردد حرف درستی است اما باید راهکارهایی برای بازگشت آن اندیشیده شود در غیر این صورت واردکنندگان و صادرکنندگان ارز خود را وارد این چرخه نمی کنند. 
وی اضافه کرد: هنگامی که یک جامعه اکثریتی، قانونی را رعایت نمی کنند آن قانون ایراد داشته و باید تغییر کند. صادرکنندگانی که کالایی به عراق صادر کرده اند نمی توانند پول خود را وارد سامانه «نیما» کنند زیرا بانک مرکزی، دینار را در این سامانه به رسمیت نشناخته و صادرکننده نمی تواند دینار را وارد سامانه کند بنابراین ایراد به صادرکنندگان برنمی گردد بلکه بانک مرکزی باید در بعضی قوانین و راهکارها تجدیدنظر کند. 
دبیر کل مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: در جلسه ای که با رییس کل بانک مرکزی داشتیم از این وی درخواست کردیم بانک مرکزی دینار عراق را به رسمیت بشناسد و بانک های ایران را مامور کند از صادرکنندگان، دینار دریافت کرده و ریال پرداخت کنند آقای همتی این موضوع را قبول کرد اما هنوز اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است. 
حسینی ادامه داد: مجبور هستیم به بازارهای کشورهای همسایه توجه کنیم؛ بازارهایی که ظرفیت و پتانسیل خرید محصولات ایرانی را دارند و در این بین در بخش صنایع سنگین، پتانسیل های خوبی داریم.
وی بیان کرد: یک سوم صادرات ایران محصولات پتروشیمی و فرآوردهای نفتی، یک سوم محصولات کشاورزی و یک سوم دیگر مواد معدنی است. ما می توانیم صادرات قابل توجهی در بخش فولاد، آلومینیوم، مس، سرب، روی و فولاد به کشورهای خاورمیانه داشته باشیم.

کلید واژه ها: عراق ترکیه ایران


( ۴ )

نظر شما :