شانزدهمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

مبادا نتانیاهو به جنگ با حزب الله فکر کند

۰۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۷۸۶۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
اگر اسرائیل چنین جنگی را آغاز کند آسیب بسیار زیادی خواهد دید و بسیار شدید اذیت خواهد شد و هزینه های بسیار سنگینی را متحمل خواهد شد. در چنین جنگی شاید هر چه سلاح داشته باشد به کار ببرد اما پیروزی در چنین جنگی مستلزم آن است که از تمامی اصول مهم بگذرد و هزینه های سنگین انسانی و مدنی و نظامی بپردازد، در حالی که برای اسرائیل مقدر نیست به دلایل اقتصادی وارد جنگی طولانی شود.
مبادا نتانیاهو به جنگ با حزب الله فکر کند

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هشتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا شانزدهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:
از مقام عالی رتبه سابق امریکایی که سال ها روی قضایای خاورمیانه کار کرده است و همچنان مسئولیت بارزی در یکی از مراکز پژوهشی مهم در واشنگتن دارد، پرسیدم آیا اسرائیل به لبنان حمله می کند؟ اگر حمله کند جنگ اسرائیل علیه لبنان چگونه خواهد بود؟ جواب داد: «این روزها درباره این جنگ خیلی حرف زده می شود. ما حرف های نتانیاهو را می شنویم تو هم می شنوی و ما می خوانیم تو هم می خوانی. حرف های او این خطرناک هستند. اگر واقعا نیتی برای انجام چنین جنگی داشته باشد یعنی این که کل لبنان شعله ور خواهد شد.»
نظر دادم: «یک دوست امریکایی چند روز پیش به من گفت که اسرائیل به حزب الله در سوریه حمله خواهد کرد، همچنین ایرانی ها و متحدان آنها و موشک هایشان و کارخانه های تسلیحاتی و پایگاه هایشان را هدف قرار خواهد داد (این گفت وگو قبل از حمله اسرائیل به مواضع نظامی ایران در سوریه انجام شده است)، اگر واقعا تصمیم به انجام این حمله به سوریه را بگیرد این اتفاق قطعا خواهد افتاد. اما به لبنان حمله نخواهند کرد. شاید در آن «نگرانی هایی» را به وجود آورد یا مشکلات محدودی را ایجاد کند مثل انجام انفجار یا چیزی شبیه آن اما حمله مستقیم نظامی نخواهد کرد. نظرت در این باره چیست؟»
جواب داد: «من چنین نظری ندارم. به نظر من نتانیاهو اگر «حمله کرد» یا یک جنگ نظامی به راه انداخت همه لبنان را ویران خواهد کرد و شاید حتی به سوریه هم حمله کند.»
گفتم: «اجازه بده دو موضوع را روشن کنم. اولا ویرانی همه لبنانی به معنای شکست حزب الله نخواهد بود. شاید در بهترین حالت اتفاقی که برای اسرائیل در سال 2006 در دوران نخست وزیری اولمرت افتاد این بار هم برای نتانیاهو بیفتد. اما موضوع دوم که دوست دارم روشن کنم و فکر می کنم خودت هم می دانی و آن این که اگر اسرائیل چنین جنگی را آغاز کند آسیب بسیار زیادی خواهد دید و بسیار شدید اذیت خواهد شد و هزینه های بسیار سنگینی را متحمل خواهد شد. در چنین جنگی شاید هر چه سلاح داشته باشد به کار ببرد اما پیروزی در چنین جنگی مستلزم آن است که از تمامی اصول مهم بگذرد و هزینه های سنگین انسانی و مدنی و نظامی بپردازد، در حالی که برای اسرائیل مقدر نیست به دلایل اقتصادی وارد جنگی طولانی شود. در چنین شرایطی آیا اسرائیل آماده انتخاب چنین گزینه ای هست؟» 
جواب داد: «واقعیتش فکر نمی کنم که اسرائیل از این اصول شانه خالی کند. اما اجازه هم نخواهد داد که دشمنش برتری نظامی بیابد طوری که آن قدر قوی شود که خطرش همیشگی شود و شاید پاسخش به این خطر برایش سخت شود. به هر حال خود اسرائیلی ها فکر نمی کنند که الآن در چنین مرحله ای هستند.»
ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اسرائیل حزب الله لبنان سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم جنگ اسرائیل با حزب الله


( ۲ )

نظر شما :