بریتانیا رویکرد ترامپ را غیرسازنده می داند

چالش تحریم های ایران برای روابط لندن-واشنگتن

۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۷۸۴۰۳ اخبار اصلی اروپا آمریکا پرونده هسته ای
به نظر می رسد رویکرد آمریکا در قبال ایران و اعمال مجدد تحریم هایی که پس از توافق هسته ای لغو شده بودند، به چالش جدیدی در روابط واشنگتن-لندن تبدیل شده است. سفیر ایالات متحده در بریتانیا از مقامات دولت این کشور خواست که در جبهه متحد علیه ایران، تحریم‌های آمریکا را اجرایی کنند. او به طور تلویحی به شرکت های بریتانیایی هشدار داد در صورت ادامه تجارت با ایران، در تجارت با آمریکا دچار مشکل خواهند شد.
چالش تحریم های ایران برای روابط لندن-واشنگتن

نویسندگان: بن رایلی اسمیت و کریستوفر هوپ

دیپلماسی ایرانی: وودی جانسون در مقاله ای برای روزنامه تلگراف از «نزدیک ترین متحد آمریکا» خواست همسایگان اروپایی را که هنوز از برجام حمایت می کنند، رها کند و در اعمال تحریم های شدیدالحن علیه ایران طرف آمریکا را بگیرد. جانسون همچنین به شرکت های بریتانیایی اولتیماتوم داد که اگر تجارت با ایران را متوقف نکنند، در تجارت با آمریکا «عواقب شدید» آن را خواهند چشید.

این اظهارات برای دولت ترزا می، نخست وزیر بریتانیا چالشی جدی محسوب می شود. چند روز پیش یک وزیر کابینه او گفته بود لندن از همراهی با تحریم های ترامپ علیه ترامپ خودداری خواهد کرد و توافقنامه هسته ای 2015 را زنده نگه خواهد داشت. جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز حدود یک هفته پیش در بیانیه ای مشترک با اتحادیه اروپا وعده داده بود در راستای کاهش تاثیرات تحریم های آمریکا بر ایران تلاش کند.

تنش های ناشی از اظهارات وودی جانسون، اولین آزمون روابط ویژه آمریکا و بریتانیا از زمان سفر ترامپ به این کشور محسوب می شود. بریتانیا به همراه فرانسه، آلمان، چین، روسیه و ایالات متحده در روندی با همکاری اتحادیه اروپا بر سر برجام مذاکره کرده بودند. اما ترامپ سه ماه پیش ایالات متحده را از توافق بیرون کشید و هفته پیش هم دور اول تحریم ها را علیه ایران اعمال کرد.

وودی جانسون در مقاله خود نوشت: «آمریکا فشارها را علیه ایران تشدید کرده است و ما می خواهیم بریتانیا در کنار ما باشد.» سفیر ایالات متحده در بریتانیا تا آنجا پیش رفت که تجارت های بریتانیایی را به طور مستقیم به قطع روابط با ایران ترغیب کرد. حجم مبادلات تجاری لندن و تهران در سال 2016 برابر با 365 میلیون دلار بود.

اما چهره های ارشد دولت بریتانیا درخواست وودی جانسون را رد کردند که این مساله مناقشات سیاسی بین دو متحد دیرینه سیاسی را تشدید کرده است. یک وزیر دولت بریتانیا گفت استراتژی ترامپ غیرسازنده است: «مشکل این رویکرد این است که درست مطابق خواسته های تندروها در تهران پیش می رود. آنها از این مساله به نفع خود استفاده خواهند کرد. کل هدف امضای برجام این بود که امکان ورود شرکت های بزرگ به ایران فراهم آید. همه چیز دارد از کنترل خارج می شود. فکر نمی کنم بریتانیا بخواهد به این روند بپیوندد چرا که نتیجه، تقویت موضع تندروها در ایران خواهد بود.»

اگرچه بریتانیا به طور رسمی در پایان ماه مارس 2019 از اتحادیه اروپا خارج می شود، اما در ماه های اخیر از اجرای «قانون انسداد» توسط بروکسل حمایت کرده است. این قانون از تجارت اروپایی در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران دفاع می کند. هدف از اجرای این قانون این است که شماری از شرکت های اروپایی به فعالیت خود در ایران ادامه دهند، چرا که این مساله برای حفظ برجام ضروری است. ایران اعلام کرده است تنها تا زمانی در توافق خواهند ماند که از مزایای اقتصادی وعده شده در آن بهرمند شود.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا روز دوشنبه پس از امضای بیانیه ای با همتایان فرانسوی و آلمانی خود در رابطه با چالش اخیر در روابط لندن-واشنگتن و احتمال «ایستادگی» بریتانیا در برابر ایالات متحده گفت: «بله، می توان انتظار چنین اتفاقی را داشت. گاهی مجبور می شوید در برابر یک دوست موضع بگیرید.»

منبع: تلگراف / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران برجام تحریم های آمریکا علیه ایران روابط لندن-واشنگتن ایستادگی اروپا در برابر ترامپ


( ۲ )

نظر شما :