چین و پشتیبانی از کره شمالی در مذاکرات

پیام سفر کیم به چین برای ترامپ

۰۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۵۷۱۶ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
این در واقع سفری بسیار سری بود که چهار روز به طول انجامید تا در آن همکاری میان دو کشور به خصوص در زمینه تحریم‌های اقتصادی و برنامه موشکی کره شمالی افزایش پیدا کند.
پیام سفر کیم به چین برای ترامپ

نویسنده: دیوید تویید

دیپلماسی ایرانی: کیم جونگ اون در آستانه مذاکرات پیش رو با ایالات متحده پیامی قدرتمند برای دونالد ترامپ ارسال کرده است: چین هوای کره شمالی را دارد. رهبر کره شمالی و همسرش در اولین سفر خارجی خود شاهد میزبانی گرمی از سوی چینی ها بودند و مذاکراتی را با شی جینگ پینگ رئیس جمهور چین انجام دادند. شی به کیم گفت که چین «انتخابی استراتژیک» انجام داده تا رابطه ای دوستانه با این کشور داشته باشد رابطه ای که از نظر پکن «تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیست.»

این در واقع سفری بسیار سری بود که چهار روز به طول انجامید تا در آن همکاری میان دو کشور به خصوص در زمینه تحریم های اقتصادی و برنامه موشکی کره شمالی افزایش پیدا کند. شی از ملاقات با کیم در پنج سال اولی که در قدرت حضور داشت سرباز زد و تجارت میان دو کشور شاهد بالا و پایین هایی را شاهد بود. چین به این تغییرات تن داده است تا بتواند از منافع کشور در مذاکرات کیم با ترامپ محافظت کند و همچنین سیاستی تضمینی در صورت شکست مذاکرات برای کره شمالی فراهم کند. این درحالی است که ترامپ می گوید مذاکرات کیم و شی نشان داده است که کمپین فشار روی این کشور جواب بدهد. کارشناسان معتقدند که روابط نزدیک چین و کره شمالی اهمیت تحریم ها را می کاهد و ممکن است به هزینه اقدامات نظامی ایالات متحده در آینده بیانجامد.

جان پارک، مدیر گروه همکاری کره در دانشگاه هاوارد کندی معتقد است: «اگر شما در کاخ سفید ترامپ باشید باید بسیار نگران شوید. درحالی که کاخ سفید می گوید به این ترتیب فشار بر کره شمالی را به حداکثر رسانده اما حقیقت این است که به این ترتیب تمرکز فشارهای اولیه جای خود را به یک سوپاپ اطمینان داده است که از فشارها می کاهد.» ترامپ روز چهارشنبه گفت که شی به او قول داده است که مذاکرات با کیم بسیار خوب پیش خواهد رفت و در راستای مذاکرات آتی رهبر کره شمالی با آمریکا خواههد بوود ترامپ در توییتر نوشت: «در این میان و متاسفانه، حداکثر فشار و تحریم ها باید به هرقیمتی باقی بماند. شانس خوبی وجود دارد که کیم جونگ اون آنچه به نفع مردمش و بشریت است را انجام دهد.»

جان بولتون در این رابطه گفت که خواسته ترامپ باید این باشد که کره شمالی بپذیرد تا هرچه زودتر برنامه هسته ای خود را کنار گذاشته و اسلحه های خود را تحویل آمریکا بدهد شبیه به آنچه در لیبی اتفاق افتاد. اگر کیم از این کار امتناع کند این «مذاکرات می تواند بسیار کوتاه باشد.» برنت برگر، مدیر ارشد حوزه آسیا در شورای ارتباطات خارجی آلمان در برلین معتقد است: «گزینه های نظامی به سرعت به میز بازمی گردد بنابراین کره شمالی نیاز به ارتباطی قوی تر با چین در طول پروسه مذاکرات خواهد داشت.» در عین حال چین دوست ندارد که از این پروسه خارج بماند. درحالی که چین مخالف اسلحه های کره شمالی است اما همچنین نمی خواهد که رژیم کیم سقوط کند و جنگی در شبه جزیره کره رخ دهد.

ژانگ باهوی، مدیر مطالعات آسیا پاسیفیک در دانشگاه لینگنان هنگ کنگ می گوید: «پکن احساس از وقوع یک تغییر اساسی در شمال شرق آسیا هراس دارد. به این ترتیب چینی ها به دنبال رابطه و صلح با کیم هستند تا همچنان او را در سمت خود داشته باشند.» این مذاکرات همچنین به شی اهرم فشار بیشتری می دهد تا در جنگ تجاری با ترامپ از آن بهره ببرد. در ماه اخیر ترامپ با امضای قانون سفر مقامات با تایوان حرکتی دیگر انجام داد که خطر تنش و درگیری با چین را بیشتر می کند.

کیم در کوتاه مدت به دنبال این است که از تحریم ها اندکی خلاص شود به ویژه واردات زغال سنگ، غذای دریایی و روغن برای  این کشور آزاد شود. در دراز مدت این کشور به دنبال این است که از جنگ احتمالی در شبه جزیره کره خلاص شده و بتواند رهبری خاندان کیم در این کشور را تثبیت کند. برای رسیدن به این اهداف کیم به دنبال این است که حمایت بزرگ ترین شریک اقتصادی خود را در طول مذاکرات با ترامپ به دست داشته باشد. شی یونگ مینگ دیپلمات سابق چینی معتقد است: «راهی وجود ندارد که کیم بتواند در مذاکرات با رئیس جمهور ترامپ بدون مشاوره های چین شرکت کند. آنچه در آینده اتفاق می افتد به ایالات متحده بستگی دارد چرا که دولت ترامپ پر از مقامات تندرو و غیرقابل پیش بینی است.»

منبع: بلومبرگ/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: کره شمالی چین ایالات متحده امریکا


نظر شما :