ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از کشته شدن فرمانده گارد جمهوری سوریه تا احتمال تشکیل اقلیم جدید در کردستان

۲۷ مهر ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۲۶۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
کشته شدن فرمانده گارد جمهوری سوریه، عقب نشینی پیشمرگه تا مرزهای 2003، احتمال تشکیل اقلیم جدید در کردستان، تامین یک پنجم برق روسیه از آب، درگیری نیروهای پیشمرگه با نیروهای عراقی و افزایش ارزش لیره سوریه در برابر دلار از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از کشته شدن فرمانده گارد جمهوری سوریه تا احتمال تشکیل اقلیم جدید در کردستان

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

عقب نشینی نیروهای کرد از دیالی و مناطق شرقی عراق

شبکه خبری الحره امریکا گزارش داد که نیروهای پیشمرگه کُرد از مناطق خانقین و جلولاء در دیالی و مناطق شرق و شمال شرق عراق عقب نشینی کردند و این مناطق را به نیروهای عراقی واگذار کردند. آنها همچنین مناطق مخمور، بعشیقه، سد موصل، عوینات، سنجار، ربیعه و برخی از مناطق سهل نینوی در استان نینوی را نیز به نیروهای عراقی واگذار کردند.

روز سه شنبه در برخی رسانه ها این خبر منتشر شد که دولت کردستان پذیرفته نیروهای خود را از مناطقی که بعد از سال 2003 به تصرف خود در آورده است، خارج کند.  

 

احتمال تشکیل اقلیم جدید در کردستان

پایگاه خبری تحلیلی ایلاف به نقل از شبکه خبری روداوو ادعا کرد که هادی عامری، رئیس سپاه بدر با بافل طالبانی، پسر جلال طالبانی و دیگر رهبران حزب اتحاد میهنی کردستان در توافقی با اشراف ایران و حیدر العبادی به توافق رسیده است که اقلیم جدیدی متشکل از حلبچه، اربیل و کرکوک در شمال عراق ایجاد کند و این منطقه زیر نظر دولت مرکزی بغداد فعالیت کند.

به موجب این توافق بعد از این که این اقلیم تشکیل شد، بافل طالبانی فهرستی از معوقه های پیشمرگه های این منطقه تهیه می کند و دولت مرکزی معوقات آنها را پرداخت خواهد کرد. همچنین دولت مرکزی همه مطالبات معوقه کردهای این منطقه را به آنها خواهد پرداخت.

 

تیلرسون: دنبال مکمل برجام برای فعالیت های منطقه ای ایران هستیم

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا گفت که واشنگتن به دنبال قراردادی مکمل برجام در راستای فعالیت های منطقه ای و برنامه های موشکی بالستیک ایران است.

به گزارش نشریه آتلانتیک، او همچنین گفت: «این مسئله را با همتای ایرانی خود و سایر امضا کنندگان برجام مطرح کرده است.»

ایران تا کنون هر گونه مذاکره بر سر فعالیت های موشکی خود را رد کرده و گفته است که فعالیت های موشکی اش تنها جنبه دفاعی دارد.  

 

هشدار جان مک کین به عراقی ها بر سر تعامل با کردها

سناتور جان مک کین، رئیس کمیسیون نیروهای مسلح مجلس سنای امریکا به دولت عراق هشدار داد که هر گونه سوء استفاده از سلاحی که ایالات متحده در اختیار عراق قرار داده علیه نیروهای کُرد، می تواند عواقب وخیمی در پی داشته باشد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، مک کین در این باره گفت: «ایالات متحده مهمات در اختیار دولت عراق قرار داد و نیروهای آن را برای مبارزه با داعش آموزش داد تا از خود در برابر تهدیدهای خارجی محافظت کند نه این که به عناصری از واحدهای دولت منطقه ای خودش یورش ببرد.»

 

تامین یک پنجم انرژی برق روسیه از آب

سایت خبری اویل پرایس گزارش داد که روسیه یک پنجم برق مورد نیاز خود را از انرژی آبی تامین می کند.

به نوشته این نشریه، روسیه در زمره 10 کشور بزرگ دنیا در تامین انرژی های تجدید پذیر است که عمدتا انرژی های حاصله از آب محسوب می شود.

روسیه رودخانه های خروشان بسیاری دارد که به آن کمک می کند بتواند از آنها برق تولید کند.

روسیه در نظر دارد دست کم 20 میلیارد دلار در انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کند و سهم انرژی برق کشور را از این بخش افزایش دهد.

درگیری نیروهای پیشمرگ با نیروهای عراقی

پایگاه خبری وطن نیوز به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که نیروهای پیشمرگه با نیروهای عراقی در روستای محمودیه وابسته به ناحیه ربیعه، غرب موصل درگیر شدند.   

نیروهای عراقی روز سه شنبه توانسته بودند بر گذرگاه مرزی ربیعه هم مرز با سوریه پس از عقب نشینی نیروهای پیشمرگه مسلط شوند.  نیروهای عراقی همچنین توانسته بودند کنترل خود را بر بعشیقه که اکثریت آن را ایزدی ها تشکیل می دهند، مستولی شوند.

بغداد و اربیل هر دو تاکید کردند تلاش می کنند از برخوردهای مستقیم نظامی با یکدیگر خودداری کنند.

 

ترور فرمانده گارد جمهوری سوریه

روزنامه الحیات ادعا کرد که عصام زهر الدین، فرمانده گارد جمهوری سوریه صبح روز چهارشنبه در دیر الزور کشته شد.

بنا به این گزارش وی در پی انفجار یک مین جاده ای در منطقه حویجه صکر در اطراف دیر الزور کشته شده است.

زهر الدین یکی از بارزترین فرماندهان ارتش سوریه در درگیری های دیرالزور بود که توانسته بود در درگیری سنگینی با داعش فرودگاه نظامی این شهر را از داعش پس بگیرد.

 

بهبود ارزش لیر سوریه در برابر دلار

روزنامه الحیات گزارش داد که ارزش لیره سوریه در برابر دلار در روزهای اخیر بهبودی قابل توجهی یافته است.

بنا به این گزارش ارزش هر لیره سوریه در برابر دلار به 487 لیره رسیده در حالی که این رقم تا چند روز پیش 510 لیره برای هر دلار بود.

درید درغام، رئیس بانک مرکزی سوریه در صفحه فیسبوک خود نوشت که با سیاست های جدید بانک مرکزی جهت ایجاد ثبات در بازار ارز و تقویت پول ملی، ارزش لیره در برابر دلار افزایش یافته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لیره پیشمرگه سوریه اقلیم کردستان


( ۱ )

نظر شما :