نشست بی‌نتیجه بهتر از جلسه ناموفق

از ملاقات ترامپ و پوتین انتظار زیادی نمی‌رود

۱۴ تیر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۶۹۹۲۲ اخبار اصلی اروپا آمریکا
دولت ترامپ هنوز مجموعه‌ای گسترده از ارتباطات مجدد با روسیه را ایجاد نکرده است. این دست ارتباطات پس از آن کریمه از دست اوکراین خارج شد و در اختیار روسیه قرار گرفت به کلی خاموش شد.
از ملاقات ترامپ و پوتین انتظار زیادی نمی‌رود

دیپلماسی ایرانی: هفته هاست که کرملین و کاخ سفید دور شایعات امکان ملاقات دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین می رقصند. هر دو رهبر در تاریخ 7 و 8 جولای در هامبورگ و برای اجلاس G20 حضور دارند. پوتین برای ترامپ، که با تحقیقات اف بی آی و کنگره درباره دخالت های مسکو در انتخابات ریاست جمهوری و توطئه احتمالی در کمپین انتخاباتی او محاصره شده است، روسیه مانند رادیواکتیو است. ترامپ، کمپین او و مقامات روسی هر گونه توافقی بین خود را رد کرده اند.

اما نشستن در کنار پوتین و حتی دست دادن با او می تواند در منظر عمومی همچون میدان مین باشد. تنها عکس هایی را در به خاطر بیاورید که ترامپ خندان را در کنار وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف و سرگئی کییزاک، سفیر روسیه در دفتر بیضی، نشان می داد. پوتین به نظر دودلی ترامپ را درک می کند. او ایالات متحده را مبتلا به «اسکیزوفرنی سیاسی» توصیف می کند؛ عاملی که مانع می شود ترامپ بهبود روابط میان دو کشور را آغاز کند.

آندری کورتونوف، مدیرکل امور بین الملل روسیه، می گوید آنچه او از کرمیلین شنیده این است: «ما پیچیدگی این وضعیت سیاسی را درک می کنیم. ما عجله ای نداریم و می توانیم صبر کنیم تا آب ها از آسیاب بیفتد.»

در مقابل و در عرصه داخلی هر کاری که ترامپ انجام دهد توسط مخالفان داخلی علیه او استفاده می شود بنابراین کرملین به دنبال توافق یا جلسه ای نیست چرا که «ممکن است ترامپ را در وضعیت غیرمعمول تر از حالت کنونی قرار دهد.» با این حال هنوز پوتین چیزهایی از ترامپ می خواهد و مشکلات با ایالات متحده در حال افزایش است.

یک ملاقات تمام مشکلات میان ایالات متحده و روسیه را حل نمی کند

در سوریه، خلبانان روسی و آمریکایی می توانند برخوردی مستقیم را با یکدیگر تجربه کنند. در اوکراین مبارزه همچنان ادامه دارد. در مورد کنترل سلاح تنها موضوع قطعی این است که هر دو کشور می خواهند از پیمان نیروهای هسته ای میان رده خارج شوند و اجازه دهند قراردادی جدید شروع شود. مسکو هنوز از تصمیم رئیس جمهور باراک اوباما در سال گذشته برای اخراج 35 دیپلمات روسی که آمریکایی ها به آنها مشکوک بودند، شاکی است. مقامات آمریکایی معتقد بودند که مسکو از آنها برای به دست آوردن اطلاعات استفاده می کند.

پوتین در آن زمان تصمیم گرفت تا اقدامی تلاقی جویانه نداشته باشد اما وزارت امور خارجه روسیه هم اکنون هشدار می دهد که ممکن است اقدامی متقابل در کار باشد. روز پنج شنبه ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: «بهتر است بلافاصله اموال خود را از آمریکا بازگردانیم چرا که روسیه حق دارد نسبت به حرکت مقامات آمریکایی واکنش متقابل نشان دهد. من می خواهم تایید کنم که اقدامات تلافی جویانی آثاری در پی خواهد داشت.»

دولت ترامپ هنوز مجموعه ای گسترده از ارتباطات مجدد با روسیه را ایجاد نکرده است. این دست ارتباطات پس از آن که کریمه از دست اوکراین خارج شد و در اختیار روسیه قرار گرفت به کلی خاموش شد. با این حال هیچ کس در کریمه دچار این توهم نیست که ملاقات های سطح بالا میان ترامپ و مقامات روسیه، مشکلات را حل خواهد کرد.

دیمیتری سوسلوف از دانشگاه عالی اقتصاد مسکو به سی ان ان گفت: «پوتین مایل است تعهداتی از جانب ترامپ پذیرفته شود و ترامپ مایل است که از وخیم تر شدن روابط جلوگیری کند. اما تعهدات شفاهی حداکثر چیزی است که ما امروز توانسته ایم از دولت ترامپ در دست داشته باشیم.» کرملین ممکن است «حرکتی نمادین» از جانب ترامپ در راستای عادی سازی روابط دیده باشد و از نظر سوسلوف این می تواند برای پوتین کافی باشد.

سوسلوف گفت: «پوتین می تواند در انتظار دیداری خانگی باشد حتی اگر این تنها دیداری نمادین باشد. چرا که برای او لازم است تا نشان دهد، روسیه ایزوله نیست. ایالات متحده به نوعی برای روسیه احترام قائل است و برای شروع همکاری با مسکو آماده است.» در ماه نوامبر شهروندان روسیه امیدوار بودند که انتخاب دونالد ترامپ تغییراتی ایجاد کند اما این امید برای چند ماه پیش بود و حالا به چیزی بیشتر از آن نیاز است. سوسلوف اضافه کرد: «من فکر نمی کنم از عموم مردم در حال حاضر انتظار پیشرفتی واقعی را بکشند. آنها در حال حاضر منتظرند که تغییراتی ایجاد شود تا از این حالت خصمانه خارج شویم و فکر نمی کنم که کسی انتظار حرکتی سریع و آسان را داشته باشد.»

هر چیزی جز یک شکست کامل، موفقیت محسوب می شود

در پشت صحنه چانه زنی های دیپلماتیک سختی در جریان است. 21 ژوئن جلسه ای برنامه ریزی شده بین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و همتای آمریکایی او تام شانون، لغو شد. انتظار می رفت که در این جلسه تلاش شود تا بر روی برخی عوامل مضر در رابطه بین مسکو و واشنگتن کار شود. روسیه به تحریم های جدیدی اشاره دارد که واشنگتن ایجاد کرده و توسط دولت ترامپ اعمال شده است.

با این حال سوسلف معتقد است که مقدمات نشست پوتین و ترامپ فراهم شده اما هنگامی که این ملاقات صورت بگیرد، رئیس جمهورها تنها خطوطی را دنبال می کنند که در دستور کار قرار گرفته باشد و هیچ گونه جزئیاتی توسط مقامات ارشد منتشر نخواهد شد. «نگه داشتن وضعیت امروز و جلوگیری از عمومی شدن آن، تنها راهی است که با این محیط سیاسی بسیار ناراحت در ایالات متحده  کنار بیاییم.» آندری کورتونوف از شورای حقوق بین الملل روسیه انتظارات زیادی ندارد: «من فکر می کنم هر چیزی جز یک شکست، موفقیت محسوب خواهد شد.» بنابراین در این ملاقات، درباره عکس ها چه گفته خواهد شد؟ آیا پوتین و ترامپ وقتی دست یکدیگر را می فشارند، لبخند خواهند زد؟ آیا حسی خوشایند بین آنها وجود خواهد داشت؟ نه احتمالا. اما با این دو رهبر غیرقابل پیش بینی هر چیزی امکان پذیر است.

منبع: سی ان ان/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین ایالات متحده امریکا روسیه


نظر شما :