با توجه به پایان دوران دولت اوباما

حمایت روسیه از بشار اسد متوقف می شود؟

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۸۷۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
برای روس ها آن چه اهمیت دارد حفظ ارتش و امنیت سوریه است و اصرار دارند مسائل دیگر از جمله سرنوشت اسد از طریق مذاکره حل و فصل شود.
حمایت روسیه از بشار اسد متوقف می شود؟

دیپلماسی ایرانی: رسانه های عربی تلاش دارند وانمود کنند که حفظ اسد به عامل اختلافی میان ایالات متحده به عنوان مهمترین حامی مخالفان اسد و روسیه به عنوان مهمترین پشتیبان بشار اسد تبدیل شده است.

روزنامه العرب، چاپ لندن ادعا می کند که روس ها چندان اعتقادی به حفظ اسد ندارند و "عاشق" اسد نیستند و او را متحد خود نمی دانند. العرب به اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اشاره می کند که تاکید کرد روسیه همچنان بر تحقق مطالباتی مشخص اصرار دارد به این امید که دریچه ای برای ورود به راه حل سیاسی و مسیری مناسب برای رفتن اسد از قدرت یافت شود.  

العرب می نویسد که شکی نیست روس ها به دنبال راه مناسبی هستند تا اسد با کمترین هزینه ممکن از قدرت کنار رود. برای روس ها آن چه اهمیت دارد حفظ ارتش و امنیت سوریه است و اصرار دارند مسائل دیگر از جمله سرنوشت اسد از طریق مذاکره حل و فصل شود.  

این روزنامه عربی می نویسد که در حال حاضر بحث ها در مسکو و واشنگتن بر سر امکان رفتن اسد از قدرت در کمترین زمان ممکن حتی سریع تر از آن چه انتظار می رفت متمرکز شده است به شرطی که کاخ سفید مخالفان را راضی کند که واقعا نهادهای کشور را بدون تغییرات ریشه ای که ثبات کشور را تهدید کند، حفظ کنند.

العرب می نویسد که روسیه از این نگران است که سقوط ناگهانی اسد، کسی که به همراه خانواده اش بیش از 40 سال بر سوریه حکومت کرده، سبب شود تا اوضاعی شبیه لیبی به وجود آید که کاملا از کنترل حکومت خارج شده است. مسکو همچنین از توانایی های جبهه النصره که شاخه القاعده در سوریه محسوب می شود، نگران است و می ترسد که این شبکه تروریستی در صورت رفتن بدون تضمین بشار اسد از قدرت بر سراسر سوریه مسلط شود.

وینیامین بوبوف، سفیر سابق روسیه و کارشناس مرکز مطالعات بین المللی مسکو در این باره می گوید: «روسیه از همان اول نسبت به خطر سقوط ساختار کشور سوریه هشدار می داد برای همین جلوی سقوط بشار اسد را می گرفت. الآن هر کشور غربی نگرانی ما را بر سر احتمال بروز آشوبی کنترل نشده در سوریه در صورت کنار رفتن ناگهانی اسد از قدرت می فهمد.»

آمادگی واشنگتن برای کمک به مسکو برای حفظ موسسات و نهادهای کشور سوریه بعد از رفتن بشار اسد از قدرت، نقطه اشتراک دو طرف بوده است تا آن جا که لاوروف و همتای امریکایی اش، جان کری بر این اساس با یکدیگر همکاری کردند و به توافق رسیدند که مرحله انتقالی شامل حکومت سکولاری باشد که از نهادهای حکومت سوریه با اجرای بعضی اصلاحات اولیه حفاظت کند به شیوه ای که سرنوشت کشور را از سرنوشت بشار اسد جدا نگه دارد. روسیه نیز درک می کند که ایالات متحده به دنبال راه حل سریعی در سوریه است چرا که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا روزهای آخر خود را در کاخ سفید می گذراند و می خواهد قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد دستاورد مهم و ملموسی در سوریه به دست آورد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 11

کلید واژه ها: سوریه روسیه امریکا


نظر شما :