عصبانیت پیمان ملی از حیدر العبادی

ترکیه از ورود نظامی به سوریه می‌ترسد

۲۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۶۵۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
رو آوردن ترکیه به حملات توپخانه‌ای علیه مواضع کردها نشان از سختی ورود جنگنده‌های ترکیه به آسمان سوریه دارد. چرا که روسیه در این کشور سامانه‌های اس – 400 مستقر کرده‌ است.
ترکیه از ورود نظامی به سوریه می‌ترسد

دیپلماسی ایرانی: تحلیل وضعیت سیاسی عراق از سوی جمعی از روزنامه نگاران و کارشناسان سیاسی عراق نشان از وضعیت نه چندان قابل پیش بینی برای عراق دارد. در عین حال این مساله را نیز بازگو می کند که دامنه تحولات عراق و سوریه تا چه اندازه به یکدیگر نزدیک است. روزنامه نگاران عراقی درباره سوریه تحلیل کرده اند که عدم دخالت جنگنده های ترکیه در خاک سوریه به دلیل نگرانی آنکارا از تجهیزات پیشرفته نظامی استقرار یافته در سوریه توسط روس ها است. آنها در مورد لبنان نیز اظهار نظر کرده اند که وضعیت پست ریاست جمهوری را حزب الله لبنان نهایی می کند ولی سفر ژنرال جان قهوجی، رئیس ستاد ارتش به امریکا که در آن درباره پست ریاست جمهوری لبنان صحبت هایی ایران کرده نیز به نوبه خود مهم است.

در مورد عراق تحلیلگران عراقی می گویند: اولا: جلسه پیمان ملی در حالی به پایان رسید که شرکت کنندگان در آن از کارها و رفتارهای دکتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق عصبانی بودند، او اعلام کرد که قصد دارد کابینه وزارتی خود را اصلاح کند در حالی که هیچ مشورتی با همکاران و شرکای سیاسی اش در پیمان ملی یا گروه های سیاسی نکرد.  

ثانیا: صدری ها در حالی به حمایت از توصیه های آقای مقتدا صدر که خواستار تشکیل دولتی تکنوکرات شد، برخواستند که به نظر می رسد در وضعیت فعلی تشکیل چنین دولتی میسر نیست، برای همین احتمالا آنها به زودی به انجام تظاهرات و اعتصاب های عمومی رو آورند تا به این خواسته خود برسند.  

ثالثا: نیروهای داوطلب مردمی ظرف سه روز گذشته دومین ضربه خود را خورد، بعد از آن که حیدر العبادی در مونیخ گفت که نیروهای داوطلب مردمی برخی افراد فعال غیرقانونی را به جمع خود اضافه کرده اند، حالا مقتدا صدر از نیروهای داوطلب مردمی خواسته است که به دستگاه امنیتی کشور بپیوندند. او به این ترتیب بعد از حیدر العبادی مشروعیت قانونی نیروهای داوطلب مردمی را زیر سوال برد.

رابعا: وضعیت خدمات رسانی در اقلیم به دلیل نبود منابع مالی به بدترین حالت ممکن نزدیک شده است. شهر سلیمانیه تنها شش ساعت در شبانه روز برق دارد این بدان معنا است که سرمایه گذاران خارجی بخش برق به دلیل تنگناهای مالی اقلیم و عدم دریافت هزینه های سود سرمایه گذاری خود مجبور شده اند سرمایه های خود را خارج کنند که این مساله بر وخامت اوضاع اقلیم می افزاید.  

خامسا: دستگاه مبارزه با تروریسم شهر رمادی را که به تازگی از دست داعش به طور کامل آزاد شده به ارتش و پلیس و نیروهای فوق العاده داده است تا تمرکز خود را روی شهر فلوجه بگذارد و به زودی عملیات خود را در آنجا آغاز کند.

سادسا: اتحاد نیروهای طرفدار توصیه مقتدا صدر برای تشکیل دولت تکنوکرات به سمت فشار سیاسی به دولت رو آوردند که این مساله باعث افزایش شکاف های سیاسی در میان جریان شیعی شده است.

تحلیلگران عراقی در مورد سوریه می گویند:

اولا: پیشرفت امنیتی مستمر که حتی مخالفان هم به آن اعتراف کرده اند به حلب و اطراف آن رسیده و حتی به مرزهای ترکیه در شمال و پناهگاه های داعش در رقه در جنوب رسیده است.

ثانیا: رو آوردن ترکیه به حملات توپخانه ای علیه مواضع کردها نشان از سختی ورود جنگنده های ترکیه به آسمان سوریه دارد. چرا که روسیه در این کشور سامانه های اس – 400 مستقر کرده است و ترک ها نمی توانند به این راحتی حریم هوایی سوریه را نقض کنند.

ثالثا: امریکایی ها با روس ها هم صدا شده اند و در اظهاراتی خجولانه از کردها خواسته اند از آشوب منطقه سوءاستفاده نکنند تا بحران به دیگر اراضی کشورهای عربی نرسد.

روزنامه نگاران عراقی درباره لبنان نیز می گویند:

اولا: سفر جان قهوجی، فرمانده ارتش لبنان به ایالات متحده امریکا سفری ایجابی بود، از او همانند یک ژنرال شجاع استقبال شد و این سفر می تواند کمک های امریکا به ارتش لبنان برای پیروزی بر تروریسم را تسهیل کند. همچنین می تواند به حزب الله کمک کند که اگر تصمیم به خروج از سوریه گرفت دیگر از بابت فعالیت تروریست های خارجی نگران نباشد.

ثانیا: بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در حمایت از نامزدی ژنرال میشل عون برای ریاست جمهوری لبنان از فشارها برای یکسره کردن پست ریاست جمهوری لبنان کاسته شده است اگر چه سعد حریری اخیرا تحرکاتی آغاز کرده و حتی از مجلس خواسته برای تعیین رئیس جمهور تشکیل جلسه دهد اما به نظر می رسد مانور او بیشتر تحت فشار عربستان صورت گرفته است و او نمی تواند در وضعیت فعلی کاری از پیش ببرد.

ثالثا: قهوجی در امریکا توضیح داد که لبنان و به ویژه ارتش نیاز به رئیس جمهوری دارند. وی این ادعا که نامزد نهایی برای این سمت است را رد کرد.
 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نیروهای داوطلب مردمی ترکیه سوریه لبنان


نظر شما :