فعالان مدنی ترور می‌شوند

آغاز دور تازه ای از ترورها در عراق

۲۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۱۹۵۰ اخبار اصلی خاورمیانه
تا کنون 12 فعال مدنی توسط افراد ناشناس ترور شده‌اند که آخرین آنها حیدر غازی الربیعی، فعال مدنی بود که در استان ذی قار، جنوب عراق ترور شد.
آغاز دور تازه ای از ترورها در عراق

دیپلماسی ایرانی: یک فعال سیاسی – مدنی عراقی در تماس تلفنی با پایگاه خبری تحلیلی ایلاف گفت که به شکل خطرناکی عملیات ترور عاملان برپاکننده تظاهرات مردمی آغاز شده و تا کنون 12 فعال مدنی توسط افراد ناشناس ترور شده اند که آخرین آنها حیدر غازی الربیعی، فعال مدنی بود که در استان ذی قار، جنوب عراق ترور شد.

وی درباره دلایل این اتفاقات گفت: «نیروها و افراد سیاسی متضرر از اعتراض های در حال تشدید مردمی علیه فساد که سراسر کشور را در نوردیده است توافق کرده اند که به هر قیمتی شده جلوی ادامه این تظاهرات را بگیرند و آن را به طرفی سوق دهند تا خطری متوجه تظاهرکنندگان به وجود آید و از رخنه اصلاحات به درون جریان های وابسته شان جلوگیری شود.»

وی که ایلاف نامی از او به میان نیاورده است، همچنین تاکید کرد، ترور افرادی که خواستار اصلاح دستگاه قضایی کشور هستند در اولویت قرار دارد برای این که هدف نخست اصلاحات مبارزه با قضات فسادی است که وارد زد و بندهای سیاسی شده اند و دستگاه قضایی را به فساد کشیده اند. ترور فعالانی که تلاش دارند رهبری یکپارچه ای برای اعتراض ها و تظاهرات ایجاد کنند نیز در ردیف دوم قرار دارد.

یک منبع آگاه که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود نیز در این باره گفت که برخی قدرت های سیاسی گروه های شبه نظامی را به انجام ترور فعالان مدنی در بغداد، پایتخت عراق و استان های جنوبی و مرکزی عراق به کار گرفته اند. به گونه ای که تا کنون 12 نفر از فعالان تحرکات مردمی در استان های بصره، بابل، ناصریه، بغداد و کوت ترور شده اند.

به گفته این منبع، خالد العکیلی، حسین الحلفی و ماجد سعد از جمله کسانی بودند که در بغداد فعالیت های مردمی داشتند و ترور شدند در حالی که در بابل حیدر العلوانی نیز کشته شد و در بصره نیز صبیح الکرمشی که بارزترین چهره فعال در میدان های تظاهرات بود و در کوت و ناصریه هیثم الرکابی و ولید الطائی کسانی بودند که توسط افراد ناشناس ترور شدند. همچنین همسر یکی از فعالان مدنی در هجوم به منزل مسکونی اش در منطقه زعفرانیه در جنوب شرق بغداد ترور شده است.

وی در ادامه افزود: «پیام های تهدیدآمیز بسیاری به ای میل، تلفن همراه یا در منازل ده ها فعال مدنی رسیده و آنها را به شکل های مختلف تهدید کرده اند. نیروهای امنیتی در جریان این موضوع قرار دارند اما به نظر می رسد از سوی فرماندهان خود دستوراتی به آنها داده شده که برای رویارویی با این تهدیدها کاری نکنند.»

این منبع آگاه همچنین گفت: «این ترورها ربطی به اتفاقات تروریستی در عراق ندارد، اینها عملیاتی است که گروه های شبه نظامی مسلح دنبال می کنند که زیر نظر رهبران فاسدی که قدرت خود را در معرض تهدید می بینند اداره می شود.»

در همین رابطه یان کوبیچ، نماینده سازمان ملل در عراق اخیرا هشدار داد که گروه های مجهول و ناشناسی هستند که می خواهند به حقوق تظاهرکنندگان و روزنامه نگاران تعدی کنند و آنها را با تهدید ترور تلاش دارند بترسانند.

وی در این باره گفت: «گزارش هایی به دست ما رسیده که نشان می دهد گروه های ناشناس تظاهرکنندگان و روزنامه نگاران را تهدید به مرگ می کنند. نیروهای امنیتی عراق وظیفه دارند جلوی این گروه ها را بگیرند. بر اساس قانون دولت عراق مسئول حفظ امنیت و مراقبت از تظاهرات مسالمت آمیز در عراق است و باید اجازه ندهد این تظاهرات از حدود مسالمت آمیز خود خارج شود و با اختلال در کار روزنامه نگاران حق آنها ضایع شود.»

در همین رابطه مرکز دیده بان روزنامه نگاران آزاد عراق از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق خواست فورا در پرونده تحقیق بر سر کشف عوامل هولناک این جنایات ورود کند.

این مرکز در ادامه به فرایند قتل الربیعی اشاره کرد و گزارش داد که جسد او ساعاتی پس از ربوده شدن در منطقه صناعیه یافت شد. پس از کالبدشکافی مشخص شده که به سر او شلیک شده است. همچنین قبل از قتل به شدت توسط آلات تیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

این گزارش در ادامه نتیجه می گیرد که عده ای هستند تاب دموکراسی را ندارند و می خواهند به وحشیانه ترین شکل ممکن دموکراسی را به چالش بکشند و اجازه ندهند در کشور رشد کند و ریشه بداوند.

این مرکز در پایان از دولت و وزارت کشور و نهادهای امنیتی خواسته است که نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از انجام این ترورها انجام دهد و ضمن کشف ابعاد آن و مبارزه با عوامل انجام این ترورها اجازه ندهد چنین حوادثی مجددا تکرار شود.

بغداد و ده شهر دیگر عراق در استان های کربلا، نجف اشرف، دیوانیه، مثنی، ذی قار، واسط، میسان، بصره، بابل و دیالی روز جمعه برای هفتمین هفته متوالی شاهد تظاهرات مردمی برای اصلاح نظام سیاسی کشور و مبارزه با فساد و رفع مشکلات خدمات رسانی بود. تظاهرکنندگان پرچم عراق را برافراشتند و شعارهایی در رد طایفه گرایی سر دادند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

کلید واژه ها: عراق دموكراسي در عراق تظاهرات در عراق


نظر شما :