جلسه پادشاه عربستان و امیر قطر درباره داعش

۲۹ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۶:۲۴ کد : ۱۹۴۴۴۱۳ سرخط اخبار
خبرگزاری فرانسه گزارش داد : ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی روز سه شنبه مذاکراتی در ریاض با امیر قطر انجام داد که به عقیده یک تحلیلگر بخشی از تلاش های منطقه ای برای تقویت مناسبات علیه داعش است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از ریاض ، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر از پایتخت عربستان دیدن کرد و پیش از این شاهزاده محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت به دیدارهای مشابهی دست زده اند.

رسانه های سعودی گزارش دادند که امیر قطر و پادشاه سعودی تقویت روابط و همچنین تحولات بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار داده اند.

انور عشقی ربیس مرکز مطالعات استراتژیک و حقوقی مستقر در جده گفت : این دیدارها ادامه تلاش هایی است که در دوران ملک عبدالله پادشاه قبلی عربستان که ماه گذشته در گذشت شروع شد تا در بحبوحه تهدید فزاینده داعش بین مصر و قطر مصالحه ایجاد کند.

وی گفت :به اعتقاد من ، آنها سعی دارند قطر و مصر را به سمت مذاکره با یکدیگر سوق دهند.

عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و کویت حامیان مالی اصلی دولت عبدالفتاح سیسی رییس جمهوری مصر هستند و قول یک کمک حدود 12 میلیارد دلاری به آن را از زمان به قدرت رسیدن داده اند.

روابط مصر و قطر پس از خلع محمد مرسی نخستین رییس جمهوری منتخب اسلام گرای مصر از قدرت در سال 2013 و سخت گیری در مورد جنبش اخوان المسلمین تحت حمایت دوحه تیره شد.

این امر باعث بروز بحران بین قطر و همسایگان عربش در خلیج فارس یعنی بحرین ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی شده ولی این سه کشور بعدا نمایندگانشان را در دوحه ابقا کردند.

ظهور داعش در لیبی در مرز غربی مصر نگرانی های موجود را پس از تسخیر بخشهایی از عراق و سوریه توسط این گروه در سال گذشته تشدید کرده است.

عشقی گفت : خلیج فارس می خواهد مصر را شریک و متحد خود علیه تروریست های منطقه کند.

مصر روز دوشنبه به تلافی سربریده شدن 21 مسیحی قبطی توسط گروه داعش مواضع این گروه در لیبی را مورد حمله هوایی قرار داد.
 

کلید واژه ها: مصر قطر


نظر شما :