حمله تند مطبوعاتی اسرائیلی به نتانیاهو

آقای نخست وزیر با این سفر یهودی‌ها را به دردسر نیندازید

۲۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۴۳۶۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
در واشنگتن اکثر نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان و سنا با امضای طوماری خواستار تعویق جلسه مشترک با نتانیاهو به بعد از انتخابات اسرائیل شدند، در میان امضا کنندگان سناتور یهودی بارنی سندرس نیز به چشم می‌خورد.
آقای نخست وزیر با این سفر یهودی‌ها را به دردسر نیندازید

دیپلماسی ایرانی: روز به روز حملات در داخل اسرائیل علیه بنیامین نتانیاهو به دلیل اصرارش برای سخنرانی در برابر نمایندگان کنگره امریکا که قرار است در دهن کجی به رئیس جمهوری امریکا ماه آینده برگزار شود، افزایش می یابد.

روزنامه های اسرائیلی به طرفی در این معرکه تبدیل شده اند تا آن جا که نتانیاهو را بر آن داشته است تا حمله شدید اللحنی را علیه روزنامه یدیعوت احرونوت انجام دهد و آن را متهم به تحریک مردم اسرائیل با هدف شکست او در انتخابات آینده کنست کند. در حالی که روزنامه معاریو نتانیاهو را متهم کرد که یهودی های ایالات متحده را با اتخاذ مواضع سرسختانه خود وارد نزاع کرده و آنها را بر آن داشته تا مواضع دوگانه سختی را بگیرند، و این مساله می تواند به ضرر روابط اسرائیل با یهودیان امریکا تمام شود.

در عین حال روزنامه هاآرتص از نتانیاهو خواسته است که فورا از سخنرانی در کنگره منصرف شود و اتخاذ چنین تصمیمی از جانب او را ضروری دانسته برای این که می تواند اتفاقات پیش بینی نشده ای را در روابط رئیس جمهوری امریکا و مجلس قانون گذاری این کشور به وجود آورد و این دخالتی مردود و ناشایست است. روزنامه هاآرتص حتی در سرمقاله خود نخست وزیر اسرائیل را متهم کرده که فقط به فکر مصالح شخصی است و مصالح خود را بالاتر از مصالح اسرائیل می داند و به نتانیاهو یادآور می شود که اختلاف با ایالات متحده معنایی جز سوق دادن این رژیم به سوی جهنم نیست. هاآرتص یادآور می شود وقتی که بن گوریون با واشنگتن به اختلاف خورد تصمیم گرفت که خود استعفا دهد برای این که در جنگ 67 با لیفی اشکول به اختلاف رسید. یا این که مناخیم بگین با کاخ سفید به ریاست رونالد ریگان بر سر بمباران تاسیسات هسته ای عراق به اختلاف بر خورد که در آن موقع نیز این بگین بود که به سود امریکا کوتاه آمد!

در واشنگتن اکثر نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان و سنا با امضای طوماری خواستار تعویق جلسه مشترک با نتانیاهو به بعد از انتخابات اسرائیل شدند، در میان امضا کنندگان سناتور یهودی بارنی سندرس نیز به چشم می خورد. مساله ای که باعث شد تا باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا مواضع خود را علیه نتانیاهو تشدید کند و در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترکش با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بپرسد "چه چیزی سر نتانیاهو را سوزانده است؟! در حالی که صدر اعظم آلمان و نخست وزیر بریتانیا هر دو متفق القولند که ضرورت دارد پرونده هسته ای ایران از راه های مسالمت آمیز حل و فصل شود و بگویند اگر راه حل مسالمت آمیز به سود مصالح ما است چرا مانع از آن شویم و آن را رد کنیم... اما من به عنوان رئیس جمهوری امریکا باید همه احتمالات را مد نظر داشته باشیم و به دنبال راه حل ها باشیم تا نیازی به رویارویی نباشد."

روشن است که اکثریت مردم اسرائیل مواضع نتانیاهو را رد می کنند، بر اساس آمار 47 درصد از اسرائیلی ها مخالف مواضع نتانیاهو هستند و 34 درصد نیز از او می خواهند که به واشنگتن نرود. گمان می رود که مخالفت صریح اسرائیلی ها عامل اصلی در خودداری نتانیاهو برای رفتن به واشنگتن باشد.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رئیس جمهوری امریکا بنيامين نتانياهو باراك اوباما امريكا و اسرائيل اسرائيل يهودي‌هاي امريكا


نظر شما :