روابطی مملو از همکاری و مخالفت

کلینتون هم با نتانیاهو مشکل دارد

۱۲ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۴۴۸۸۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
روابط میان این دو نفر بسیار بد است، اما در اندازه روابط زهرآگین اوباما و نتانیاهو نیست. روابط میان نتانیاهو و کلینتون، مملو از عدم علاقه و سوءتفاهم است، اما این پتانسیل را دارد که به موفقیت برسد.
کلینتون هم با نتانیاهو مشکل دارد

دیپلماسی ایرانی: گفتگوی تلفنی میان هیلاری کلینتون و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل 45 دقیقه طول کشیده است. از این میان 43 دقیقه کلینتون حرف می زده و نتانیاهو گوش می کرده است. براساس صحبت های افرادی که در این گفتگو که سال 2010 انجام شده حضور داشتند، کلینتون، نتانیاهو را متهم به تحقیر جو بایدن، معاون رئیس جمهور، در سفری که به اسرائیل داشت به خاطر مخالفت آمریکا با شهرک سازی کرده است. کلینتون این سخنرانی را از روی متن می خواند تا نکته مهمی را فراموش نکند.

مایکل اورن، سفیر وقت اسرائیل در واشینگتن در این رابطه می گوید: «کلمه تحقیر در این مکالمه بسیار برجسته به نظر می رسید، این که شما ایالات متحده آمریکا را تحقیر کرده اید.» احتمالاً در زندگی سیاسی نتانیاهو کمتر پیش آمده است که وی 43 دقیقه به صحبت های کسی گوش دهد. نتانیاهو ترجیح می دهد حرف بزند، مانند روز سه شنبه که قرار است در مخالفت با دولت اوباما در کنگره سخنرانی کند.

احتمالاً افراد زیادی وجود ندارند که توانسته باشند جلوی حرافی های نتانیاهو مقاومت کرده باشند. اما کلینتون یکی از آنها است. کلینتون سال پیش گفته بود: «من بعضی اوقات فریاد می کشم.»

در صورتی که کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 پیروز شود، روابط پیچیده و طولانی وی با نتانیاهو وارد فاز جدیدی خواهد شد. اگر نتانیاهو از انتخابات این ماه نجات پیدا کند، همان مشکلاتی که هم اکنون میان ایالات متحده و اسرائیل وجود دارد – مذاکرات صلح با فلسطینی ها و عدم اشتراک نظر بر سر دستیابی به توافق با ایران که نتانیاهو در سخنرانی روز سه شنبه اش به آن اشاره خواهد کرد - تقریباً باقی خواهند ماند.

از دید نتانیاهو، کلینتون بهتر از رئیس جمهور اوباما است. اما شکی وجود ندارد که نتانیاهو ترجیح می دهد یک جمهوری خواه جنگ طلب در کاخ سفید حضور داشته باشد. سوالی که مطرح می شود این است که وی چگونه توانست در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012، با گستاخی از میت رامنی، رقیب جمهوری خواه اوباما حمایت کند.

کلینتون در زمانی که بانوی اول بود، میزبان نتانیاهو در کاخ سفید بوده است و زمانی که در سنا حضور داشت روابطشان سازنده بود و کلینتون تبدیل به طرفدار قابل اعتماد اسرائیل در سنا شده بود و در دوره دولت اول اوباما هم در نقش یک کمک کننده به اسرائیل بود. کلینتون به عنوان وزیر خارجه حامی درخواست های امنیتی اسرائیل بود اما به وضوح از سیاست شهرک سازی آنها انتقاد می کرد.

براساس گزارش کاخ سفید، کلینتون خواستار توقف کامل شهرک سازی ها بوده است اما نتانیاهو با آن مخالفت کرده است. کلینتون در حالی که برداشتن گام بی سابقه نتانیاهو به سوی صلح را مورد ستایش قرار می دهد، از اقدام نظامی اسرائیل علیه نوار غزه در سال 2012 دفاع می کند. کلینتون در کتاب خاطراتی که سال گذشته منتشر کرد می نویسد: «من متوجه شده ام که بی بی زمانی که حس کند در حاشیه قرار گرفته است، مبارزه خواهد کرد، اما اگر شما با وی دوست شوید، این شانس را خواهید داشت که کارهایی را با هم انجام دهید.»

سابقه دو دهه همکاری موجب شده است تا دو نفر بر روی یک حس احترام مشترک عمل کنند تا بتوانند اقدامات مشترکی را انجام دهند. به گفته مقامات، روابط این دو در زمان وزارت کلینتون، بدتر از آن مکالمه تلفنی نبوده است. کلینتون و نتانیاهو تنها دو ماه پس از آن گفتگوی تلفنی و در جریان دیداری که کلینتون از اسرائیل داشت، نشان دادند که با هم مشکلی ندارند.

کلینتون در کتابش می نویسد که نتانیاهو به وی گفته است: «اجازه بدهید به شما و رئیس جمهور اطمینان دهم که زمان اعلام (شهرک سازی) کاملاً غیرعمدی و تاسف آور بوده است. من از این که پلیس بد باشم لذتی نمی برم، اما این قسمتی از شغل من است.»

مقامات آمریکایی و اسرائیلی می گویند که رهبر با سابقه حزب لیکود و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 2016، در طول این سال ها روابطی با هم داشته اند که متوجه شده اند باید به نظرات مخالف یکدیگر هم احترام بگذارند. کلینتون وی را بی بی صدا می زند و نتانیاهو هم وی را هیلاری صدا می زند، اما دوستی شخصی با یکدیگر ندارند.

آلون پینکاس، سرکنسول اسرائیل در نیویورک در زمانی که کلینتون سناتور حامی اسرائیل بوده است، می گوید: «روابط میان این دو نفر بسیار بد است، اما در اندازه روابط زهرآگین اوباما و نتانیاهو نیست. روابط میان نتانیاهو و کلینتون، مملو از عدم علاقه و سوءتفاهم است، اما این پتانسیل را دارد که به موفقیت برسد.» پینکاس درباره مواجه شدن این دو سیاستمدار به عنوان دو رهبر جهانی در سال 2017 می گوید: «من در این رابطه شک دارم، چون نتانیاهو نمی تواند به خودش کمک کند.»

کلید واژه ها: هيلاري كلينتون بنيامين نتانياهو اسرائيل آمريكا


نظر شما :