با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی مصر

سلفی‌ها برگ برنده احزاب سیاسی می‌شوند

۲۷ آذر ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۴۱۹۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که نیروهای راست افراطی، میانه‌ها و چپ‌ها تلاش دارند که در انتخابات پیش رو جنبش اخوان المسلمین را خارج از دایره رقابت‌ها بگذارند.
سلفی‌ها برگ برنده احزاب سیاسی می‌شوند

دیپلماسی ایرانی: منابع نزدیک به حزب سلفی النور در مصر گزارش دادند که هماهنگی سری ای میان این حزب و احزاب دیگر مدنی و سکولار جهت آماده شدن در انتخابات پارلمانی پیش رو در حال انجام است. گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که نیروهای راست افراطی، میانه ها و چپ ها تلاش دارند که در انتخابات پیش رو جنبش اخوان المسلمین را خارج از دایره رقابت ها بگذارند تا به این ترتیب آخرین مرحله نقشه راه عبدالفتاح السیسی که بعد از سقوط حکومت محمد مرسی، رئیس جمهوری اخوان در 3 ژوئن 2013 در پیش گرفته را به نتیجه برسانند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، حزب الوفد، قدیمی ترین حزب لیبرال مصر در راس جریان های سیاسی ای است که تلاش دارد با ورود مستقیم به مذاکره با حزب سلفی النور، این حزب را در راس احزاب اسلام گرا قرار دهد به این امید که از یک سو بتواند فرصت ها را از قدرت نمایی اخوان المسلمین بگیرد و از سوی دیگر فرصت استفاده از جایگاه مردمی این حزب را داشته باشد. در حالی که حزب "مصری های آزاد" که نجیب ساویرس، بازرگان مشهور مصری آن را تاسیس کرده از هر گونه هم پیمانی با احزاب اسلامی از جمله احزاب سلفی خودداری می کند. همچنین حزب "التجمع" سوسیالیست ها نیز هر گونه هم پیمانی با نیروهای اسلامی با هر گونه گرایش تشکیلاتی آنها را نیز قویا رد می کند.

ناظران بر این اعتقادند که نوعی سیاست پراگماتیک از سوی احزاب مدنی و حزب النور دنبال می شود به گونه ای که هر دو از این می ترسند که اخوانی ها بتوانند تعداد قابل توجهی از کرسی های پیش روی پارلمان را به دست آورند که بر اساس قانون اساسی جدید آن گاه خواهند توانست در صورتی که رئیس جمهور با تصمیم های آنها موافقت نکند رای به عدم اعتماد به او یا نخست وزیر بدهند.  

آن چه باعث می شود انتخابات پیش روی پارلمانی مصر برای جریان های سیاسی مهم باشد، احزاب برنده آن است که می توانند در تشکیل دولت آینده سهیم باشند، آن گاه وزرا می توانند دولت را وادار کنند در بسیاری از قوانین سرمایه گذاری، اقتصادی و فعالیت های سیاسی و دینی تجدید نظر کند. به این ترتیب خواسته سابق انقلابیون برای ایجاد جمهوری جدید مصر می تواند تحقق یابد که چه بسا چندان باب میل السیسی و طرفداران و افراد پیرامون او و همچنین نیروهای به جا مانده از دوران مبارک نباشد.

این در حالی است که حزب النور، به ویژه شاخه سیاسی آن در اسکندریه موسوم به دعوت سلفی تمایل بسیاری دارد که اخوانی ها قلع و قمع شوند. تحلیلگران بر این اعتقادند که این حزب تلاش بسیاری دارد تا میراث اخوان المسلمین را تصاحب کند و خود را پیشتاز کرسی های طرفداران اسلام سیاسی، چه در مرحله رای گیری چه در مرحله ای که قرار باشد جانشینی برای اخوان المسلمین باشد، قرار دهد. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران احزاب سلفی تلاش بسیاری می کنند که در دولت آینده مشارکت داشته باشند و این دولت را آغاز اجرای نظریات افراطی خود در تفسیر شریعت اسلامی می دانند، این دقیقا هدفی است که آنها از همان روزهای اولیه حرکت ها علیه اخوان المسلمین و حکومت آنها در ژوئن 2013 در پیش گرفته اند و با همین دیدگاه بود که دست از حمایت خود از اخوان و حکومت آنها برداشتند.

مشابه همین جاه طلبی را دیگر احزاب سیاسی مصری نیز دارند، به ویژه احزابی که چندان جایگاه مردمی گسترده ای نزد طبقات متوسط و فقیر جامعه مصر ندارند. آنها نیز بی میل نیستند که با احزاب سلفی مشارکت کنند از ترس این که مبادا اخوانی ها بتوانند به مجلس راه یابند، آنها همچنین بر خیل عظیمی از طرفداران سلفی ها و حزب النور حساب کرده اند که در پارلمان گذشته دومین حزب برنده پارلمان مصر بود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر النور اخوان المسلمین


نظر شما :