ایران و امریکا تا پیش از توافق هسته ای همکاری دیگری نخواهند داشت

۰۳ شهریور ۱۳۹۳ | ۰۳:۴۷ کد : ۱۹۳۷۳۹۷ سرخط اخبار

حسین رویوران ، کارشناس مسائل منطقه در یادداشتی برای روزنامه اعتماد به بررسی فرصت های بوجود آمده برای همکاری های بیشتر ایران و عراق در سایه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به بغداد پرداخت. وی در بخش هایی از این یادداشت با اشاره به احتمال همکاری میان ایران و امریکا در عراق نوشت:
   اراده یی در داخل ایران وجود دارد مبنی بر اینکه تهران و واشنگتن پیش از امضای توافقنامه جامع هسته یی در هیچ زمینه دیگری با هم همکاری نخواهند داشت، بنابراین تا زمانی که تکلیف پرونده هسته یی ایران در چارچوب مذاکرات تهران با 1+5 مشخص نشود، ایران و امریکا حتی بر سر داعش در عراق نیز با یکدیگر همکاری نخواهند داشت. از سوی دیگر ما قطعنامه مصوب شورای امنیت را داریم مبنی بر اینکه داعش و جبهه النصره را در زمره گروه های تروریستی قرار داده است. بر این اساس تمام کشورهای جهان تحت بند 7 منشور می توانند در مبارزه علیه این گروه های تروریستی نقش مثبت ایفا کنند. با استناد به این مساله صحنه برای اقدام عملی ایران و امریکا در مبارزه با داعش هموار است. اما همکاری تهران – واشنگتن به شکل ستادی در این خصوص ممکن نیست. ایران و امریکا هر کدام به شکل جداگانه می توانند به دولت های سوریه و عراق کمک کرده و درصدد مهار داعش گام بردارند. با این همه در حال حاضر ایران در مواجهه با امریکا بحث پرونده هسته یی را در اولویت قرار داده است و تا زمانی که امریکا در این پرونده حسن نیت از خود نشان نداده و دست از وقت کشی برندارد، نمی تواند بر روی همکاری با تهران در زمینه های دیگر حساب باز کند.
   مساله قابل توجه دیگر این است که امریکا از پروژه براندازی در سوریه حمایت کرد. در سوریه تفاوتی میان سیاست های ایران و امریکا به وجود آمد. زمانی هم که داعش در الانبار عراق فعالیت خود را آغازکرد امریکا برای مهار این ماجرا دست به هیچ حرکتی نزد و همین سناریو زمانی که این گروه دامنه فعالیت خود را به صلاح الدین و نینوا رساند هم پیاده شد. با وجود آنکه داعش تهدیدکننده امنیت اروپا و امریکا است اما در چند هفته گذشته که اوج فعالیت های داعش بود ما شاهد انفعال اروپایی ها و امریکا برای مهار این جریان تروریستی بودیم.
این در حالی بود که زمانی که داعش به سمت کردستان عراق طی مسیر می کرد، غربی ها بلافاصله واکنش نشان داده و حمایت خود را از کردستان عراق اعلام کردند. اکنون مساله اینجاست که چگونه می توان موضع دوگانه غرب را در قبال داعش پذیرفت؟ غرب در کنار داعش در سوریه قرار می گیرد، نسبت به تهدید امنیت ملی عراق هنگام حمله داعش به این کشور بی تفاوت می ماند و همزمان زمانی که پای کردستان عراق به میانه داستان کشیده می شود از خود واکنش نشان می دهد. بنابراین می بینیم که امریکا در مواجهه با یک مساله به نام داعش در کشورها و مناطق مختلف دچار چندگانگی شده است و از یک استراتژی واحد برخوردار نیست. در حال حاضر امریکا باید موضع خود در قبال داعش را مشخص کرده و این موضع را به شکل شفاف اعلام کند. در حال حاضر کمک امریکا به قرار گرفتن نام این گروه ها در لیست گروه های تروریستی در شورای امنیت سازمان ملل حرکت مثبتی به حساب می آید و نشان می دهد که واشنگتن در حال تغییر مسیر است. در حال حاضر زمزمه هایی در خصوص همکاری امریکا با سوریه در مهار فعالیت های داعش در بخش هایی از سوریه به گوش می رسد که نشان از تحول در رفتار امریکا دارد. تغییر نگاه امریکا به داعش می تواند به نزدیک شدن دیدگاه های تهران و واشنگتن در این خصوص به هم کمک کند. در حال حاضر چندگانگی موضع امریکا در قبال داعش اجازه چنین همکاری ای را به دو کشور نمی دهد.

کلید واژه ها: ایران و امریکا


نظر شما :