مذاکرات هسته‌ای در کنار چانه‌زنی برای به رسمیت شناختن قدرت منطقه‌ای

اوباما ایران را عضو جامعه جهانی می‌خواهد

۳۰ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۷۱۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
اکنون بعضی از امریکایی‌ها به این باور رسیده‌اند که محوری که ایران بنا کرده و از تهران آغاز می شود و با عبور از بغداد و دمشق و بیروت به غزه ختم می‌شود، می‌تواند چندان هم برای غرب نگران کننده نباشد به شرطی که کاربرد دیگری نیز داشته باشد.
اوباما ایران را عضو جامعه جهانی می‌خواهد

دیپلماسی ایرانی: ایران تلاش دارد از طریق مذاکره با غرب به چارچوبی برسد که به موجب آن قدرتش در منطقه به رسمیت شناخته شود، به ویژه که از نزدیک شدن شبکه های تروریستی که خاورمیانه را در نوردیده اند به مرزهای خود نگران است و می خواهد به این ترتیب تضمینی بین المللی در دفاع از مرزهای خود نیز به دست آورد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، تحلیلگران و سیاستمداران معتقدند که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در فکر تغییر موازنه ها و ایجاد موازنه های جدید در منطقه است به این ترتیب که ایران را با جامعه ژئوسیاسی منطقه پیوند دهد تا به این ترتیب ثقل قدرت های خاورمیانه برای مبارزه با تروریست ها و شیاطینی که به دنبال تجزیه منطقه هستند، تقویت شود.

در حال حاضر خاورمیانه دست خوش تحرکات گروه های تروریستی خشونت طلبی است که شعارهای تند و افراطی طایفه ای سر می دهند و تلاش می کنند تا بر کشورهای اسلامی و عربی مسلط شده و حکومت افراطی خود را در آن کشورها دایر کنند.

اکنون بعضی از امریکایی ها به این باور رسیده اند که محوری که ایران بنا کرده و از تهران آغاز می شود و با عبور از بغداد و دمشق و بیروت به غزه ختم می شود، می تواند چندان هم برای غرب نگران کننده نباشد به شرطی که کاربرد دیگری نیز داشته باشد و آن هم استفاده از این محور برای مبارزه با گروه های افراطی نظیر داعش است که تلاش دارند منطقه را به تسلط خود در آورند و امنیت منطقه و جامعه جهانی را به خطر بیندازند.

برخی از تحلیلگران می گویند که باراک اوباما بر این بارو است که به مصلحت ایران است که مشکلات خاورمیانه حل شود و ثبات آن به خطر نیفتد اما در عین حال ایران این توانایی را نیز دارد که منطقه را به سود خود تغییر دهد، پس چه خوب است که ایران را با خود همراه کند تا در تغییر معادلات سیاسی منطقه منافع غرب را نیز در نظر بگیرد. برای همین به فکر موازنه در رقابت های منطقه ای افتاده و گمان می کند که جنگ های نیابتی که در خاورمیانه به راه افتاده است را می توان به نوعی با کمک ایران کنترل کرد. از این بابت که از مخاطرات آن در قبال جهان خارج کاست و مطالبات خود را پیش برد.

باراک اوباما یک بار خود گفت: «اگر امکان توافق بر سر برنامه هسته ای ایران به گونه ای که مورد رضایت همه باشد، وجود داشته باشد و این توافق بتواند جاه طلبی های ایران را نیز راضی کند چرا چنین توافقی گسترده تر نشود و شامل پیوند دادن ایران به جامعه جهانی نگردد. وقتی که مشاهده می شود، موازنه ها در میان اهل تسنن بیشتر گسترش می یابد و اکثریت اهل تسنن به ویژه در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وارد رقابت با ایران شده اند، شاید دیگر نتوان بی طرف باقی ماند چرا که رویارویی می رود که یک جنگ نیابتی را رقم بزند که بیشتر شامل دو طایفه شیعی و سنی می شود، در چنین حالتی نمی توان به راحتی از کنار چنین جنگی گذشت.»

دیوید گاردنر، متخصص امور خاورمیانه در این باره می گوید که رسیدن به توافقی که باراک اوباما از آن سخن می گوید بستگی به اوضاع جاری در عراق و سوریه دارد. وی در گزارشی که در روزنامه فایننشال تایمز منتشر کرده است، در این باره می نویسد: اوباما همچنان به فکر بازگرداندن ایران به جمع کشورهای عضو جامعه جهانی است. تلاش او برای تحقق این هدف تلاشی تاریخی است، دقیقا مثل اتفاقی که در نزدیکی روابط امریکا با چین در زمان رئیس جمهور ریچارد نیکسون رخ داد، با این تفاوت که در این جا ایران تلاش می کند خود را بر منطقه مسلط کند و احزاب وابسته به خود را به قدرت برساند.

گاردنر همچنین می نویسد: در سایه مذاکرات هسته ای ایران با غرب تهران نیروهای منطقه ای خود را در سراسر خاورمیانه به تحرک وا می دارد تا غرب را وادار کند در کنار پذیرفتن ایران هسته ای قدرت منطقه ای آن را نیز به رسمیت بشناسد. نیروهای حزب الله در کنار ارتش بشار اسد در سوریه برای بیرون راندن مخالفان اسد از کشور می جنگند در حالی که حزب الله تلاش دارد تا دست برتر را در درون لبنان نیز داشته باشد و از آن سو در عراق نیز نیروهای نزدیک به تهران تلاش می کنند قدرت را در بغداد حفظ کنند و بر برگه های برنده ایران بیفزایند. این حقیقتی است که باراک اوباما به خوبی از آن آگاه است و برای استفاده از آن به سود منافع غرب تلاش می کند. اوباما بر این تصور است که قدرت ایران در عراق و سوریه و لبنان به خوبی خود را نشان داده است از این رو می توان با آن کنار آمد تا در برابر قدرت های تحت نفوذ اهل تسنن در منطقه موازنه ای به وجود آید.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خاورمیانه باراک اوباما


نظر شما :