ترکیه انتقام مصر را می‌گیرد

آغاز جنگ اردوغان با عربستان و امارات

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۳۲۶۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه ترکیه به روزنامه العرب اطلاع دادند که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه خطی رسانه‌ای برای به لرزه انداختن ثبات عربستان و امارات در پاسخ به سقوط حکومت اخوان المسلمین در مصر طراحی کرده است و آن را خود شخصا مدیریت می‌کند.
آغاز جنگ اردوغان با عربستان و امارات

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه ترکیه به روزنامه العرب، چاپ لندن اطلاع دادند که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه خطی رسانه ای برای به لرزه انداختن ثبات عربستان و امارات در پاسخ به سقوط حکومت اخوان المسلمین در مصر طراحی کرده است و آن را خود شخصا مدیریت می کند.

ترکیه حکومت اخوان المسلمین مصر را متحدی استراتژیک برای خود می دانست که می توانست بازگشت آن را به منطقه به عنوان قدرتی منطقه ای تسهیل کند. با سقوط حکومت اخوان المسلمین در مصر آنکارا هیچ گاه حکومت جدید را به رسمیت نشناخت و به انتقاد صریح از مواضع کشورهای حامی آن برخواست. مساله ای که سبب شد تا روابط آنکارا با پایتخت های عربی حوزه خلیج فارس در راس آنها ریاض و ابوظبی شکراب شود و روابط آنکارا – قاهره نیز کاملا به حالت تعلیق در آید.

به گفته این منابع اردوغان طرحی برای حمایت از روزنامه نگاران ترکی که در عربستان و امارات زندگی می کنند، تدارک دیده که هدف از آن هماهنگ شدن آنکارا و دوحه با گروه های اخوانی موجود در عربستان است. در همین چارچوب اردوغان طرحی را در نظر گرفته که به موجب آن اخوانی ها با تابعیت مختلف در خلال حج عمره به عربستان سفر کنند و با هم حزبی های خود در این کشور دیدار داشته باشند. این در حالی است که اتباع ترک دیگری نیز در سراسر کشورهای عربی حضور دارند که اطلاعات دقیقی از نقش آنها در این طرح نیست.

اردوغان تلاش می کند از طریق تجار مهم ترکیه فعال در داخل عربستان با روزنامه نگاران مقیم در منطقه مدینه منوره که آن را پایگاهی مهم برای اجرای طرح خود در عربستان می دانند، ارتباط برقرار کند و علاوه بر آن مطالبی در همین چارچوب در روزنامه های عربستانی و صفحات توییتر با هدف تحریک جامعه عربستان از داخل این کشور علیه هیئت حاکمه منتشر شود.

مشابه همین نقشه نیز در امارات متحده عربی در حال اجرا است. بازرگانان ترک به طور مرتب با همین هدف به امارات سفر می کنند و با هدف شناخت خوب از منطقه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مدت طولانی ای را در این کشور می گذرانند. در همین چارچوب اردوغان مشاوری ویژه برای خود تعیین کرده تا در صفحات رسمی در توییتر به انتقاد صریح و علنی و حتی دشنام علیه هیئت حاکمه امارات بپردازد. این فرد بعد از این که امارات و عربستان اخوان المسلمین را در فهرست گروه های تروریستی گنجاندند به این سمت منصوب شده است.

در همین رابطه افرادی نیز در دفتر اردوغان که ارتباطات نزدیکی با رئیس سازمان امنیت ترکیه دارند، دیدارهای مستمری را با چهره های عربستانی تحت پوشش حضور در نشست ها و کنفرانس های پژوهشی انجام می دهند تا از این طریق چهره های مناسب سازمان امنیت ترکیه از افراد سیاسی و رسانه ای عربستانی که بتوانند شبکه اجتماعی منعطف با اخوان را در عربستان به حرکت در آورند، تشکیل شود.

منابع آگاه می گویند که اردوغان تلاش دارد تا طرحی رسانه ای در جهت حمایت از شخصیت های مهم رسانه ای با هدف حمله به کشورهایی که آنها را "پشت کرده به او" به ویژه در عربستان و امارات می داند، تدارک ببیند.

در همین رابطه و از داخل ترکیه، منابع آگاه می گویند که اردوغان تلاش دارد تا طرحی رسانه ای در جهت حمایت از شخصیت های مهم رسانه ای با هدف حمله به کشورهایی که آنها را "پشت کرده به او" به ویژه در عربستان و امارات می داند، تدارک ببیند. در همین راستا است که عمر قرقماز در برنامه های متعدد شبکه های ترکیه ای عرب زبان حاضر می شود و به انتقاد شدید اللحن از عربستان می پردازد، علاوه بر آن کارشناسان مصری اخوانی نیز که همگی به مشاوران اردوغان تبدیل شده اند در رسانه های مختلف ترکی حملات تندی را علیه عربستان و امارات بر زبان می رانند.

این فقط شبکه های تلویزیونی ترک عرب زبان نیستند که حمله به عربستان و امارات را در دستور کار خود قرار داده اند بلکه روزنامه های ترکیه نیز مملو از مقالات و مطالب شدیداللحن انتقادآمیز از حکومت های عربستان و امارات هستند و به طور ویژه خانواده پادشاهی عربستان به خصوص ملک عبدالله، پادشاه این کشور را هدف قرار می دهند.

این در حالی است که منابع آگاه می گویند بعد از این که روابط اردوغان با گروه فتح الله گولن به سطح انفجار رسید، همکاری های ترکیه و قطر در سطح رسانه ای بسیار گسترش یافته به گونه ای که شبکه های الجزیره و مراکز مطالعاتی مثل انجمن روابط عربی و بین المللی و مرکز عربی پژوهش ها و مطالعات سیاسی و روزنامه های قطری به جایی برای تبلیغ از اردوغان و تلاش برای تبرئه کردن او تبدیل شده است.  

به موازات آن، قطر به تامین منابع مالی پایگاه های رسانه ای بارزترین آنها شبکه الجزیره ترکیه برخواسته که هم زمان با سفر امیر تمیم به ترکیه در ماه نوامبر گذشته آغاز به کار کرد. هم زمان نیز شبکه اخوانی ها موسوم به شبکه ماهواره ای "الشرق" که مقر آن در استانبول است، آغاز به کار کرده و بر اساس اطلاعات موجود قطر بودجه سنگینی را برای آن در نظر گرفته است. همچنین ترکیه تعهد داده است که همه تسهیلات قانونی و اداری لازم را برای آن فراهم کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امارات اردوغان عربستان و امارات اخوان المسلمین آنکارا


( ۱ )

نظر شما :