صاحب‌نظران از استعفای نخست‌وزیر مصر می‌گویند

فرصتی طلایی برای اخوان المسلمین

۰۷ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۹۲۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
استعفای دولت فرصت خوبی برای اخوان المسلمین است که می‌خواهد مسیر خود را اصلاح کند و به واقعیت‌های سیاسی جدید بپیوندد.
فرصتی طلایی برای اخوان المسلمین

دیپلماسی ایرانی: نیروهای سیاسی مصر چه آن افرادی که کودتای نظامی را تایید می کنند چه آن افرادی که مخالف این کودتا هستند همگی به دنبال دلایل استعفای حازم الببلاوی، نخست وزیر سابق مصر که روز دوشنبه از سمت خود استعفا داد، هستند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، نظرات در این زمینه مختلف است عده ای مسائل اقتصادی را پیش می کشند و عده ای دیگر می گویند که دلایل سیاسی در پشت این استعفا است.

تقریبا غالب جریان های سیاسی می گویند که ناتوانی او در برخورد با پرونده های امنیتی و اقتصادی و سیاسی و حل آنها سهم به سزایی در استعفای او داشته است. البته برخی جریان های سیاسی طرفدار اخوان از جمله همین شبکه قطری الجزیره که همچنان از سیاست های قطر در دفاع از اخوان المسلمین حمایت می کند، می گویند که سقوط دولت از همان کودتای ژوئن 2013 که به سقوط دولت اخوانی انجامید، مشخص بوده چرا که تشکیل هر دولتی پس از آن با توجه با اوضاع مصر محکوم به شکست است.

ببلاوی به طور رسمی استعفای خود را به عدلی منصور، رئیس جمهور موقت مصر داد.

این در حالی است که در روزهای گذشته اخباری مبنی بر تعدیل وزرا در کابینه جدید که به عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع امکان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را بدهد، منتشر شده بود.

ببلاوی روز دوشنبه پس از اعلام استعفای خود در سخنانی گفت که دولتش اشتباه کرد و تاوان اشتباهاتش را داد اما همه تلاش هایش را برای خروج مصر از تونل تنگی که در آن گرفتار شده به کار برده است. وی همچنین گفت: «در برابر ما افقی روشن وجود دارد کما این که هم زمان مخاطراتی نیز مشاهده می شود.»

وی همچنین گفت: «همه تلاش خود را برای عبور از اوضاع سختی که کشور در آن به سر می برد چه در مسائل امنیتی و چه در مسائل سیاسی به کار گرفتم اما این تلاش ها مانع از آن نمی شود که کسانی که خیر کشور را نمی خواهند در کارها اختلال ایجاد نکنند و سختی های بیشتری به وجود نیاورند.»

در همین رابطه محمد عطیه، عضو دفتر سیاسی فراکسیون نیروهای انقلابی درباره دلایل استعفای نخست وزیر مصر گفت که دولت او از اول محکوم به شکست بود.

وی در این باره گفت: «دولت ببلاوی از برآورده کردن مطالبات مردم ناتوان بود و وجود بحران ها مانع از ایجاد امنیت و حتی تامین یک تکه نان ساده برای شهروندان می شد. برای همین باید بگوییم که تا کنون از انقلاب چیزی به ما نرسیده است.»

عطیه همچنین گفت که استعفای ببلاوی از لحاظ سیاسی به سود جماعت اخوان المسلمین که همچنان از جایگاه مردمی برخوردار است و تلاش می کند تا توانایی های وزیر دفاع را به چالش بکشد، تمام خواهد شد.

اگر نیروهای کودتایی آن طور که مدعی اند در حال اجرای نقشه راهی برای نجات کشور هستند چرا دو یا سه ماه قبل از انتخابات پارلمانی که منجر به تشکیل دولت اکثریتی شد آن را وادار به استعفا کردند؟

وی همچنین از احتمال جانشینی ابراهیم محلب، وزیر اسکان در دولت مستعفی استقبال کرد.

مها ابو بکر، عضو جبهه آزادیبخش نیز در این باره گفت: «استعفای ببلاوی با تاخیر انجام شد. عدم موفقیت ببلاوی و دولت او به دلیل مسائل بدی که بر کشور حاکم شده است باز می گردد که طبیعتا مسئولیت آن متوجه ببلاوی می شود.»

وی همچنین گفت: «استعفای دولت به معنای شکست حکومت فعلی یا عدول از نقشه راه آن طور که بعضی ها می گویند، نیست. به ویژه که توجه بسیاری به نخست وزیری محلب می شود که توانست در طول زمانی که وزیر اسکان بود بیش از آن چه از او انتظار می رفت، موفق باشد. این نشان می دهد که همچنان افرادی هستند که بتوانند کار کنند و با وجود این وضعیت سخت دستاوردی به دست آورند.»

ابو بکر وجود هر گونه ارتباطی میان استعفای ببلاوی با نامزدی السیسی برای ریاست جمهوری مصر را رد کرد و گفت در پی این تغییر فقط وزیر دفاع تغییر می کند نه همه دولت.

از سوی دیگر مجدی قرقر، یکی از رهبران "پیمان ملی در دفاع از مشروعیت قانونی کشور" که از مخالفان کوتای مصر علیه اخوان المسلمین محسوب می شود نیز در این باره گفت: «اگر نیروهای کودتایی آن طور که مدعی اند در حال اجرای نقشه راهی برای نجات کشور هستند چرا دو یا سه ماه قبل از انتخابات پارلمانی که منجر به تشکیل دولت اکثریتی شد آن را وادار به استعفا کردند؟»

وی همچنین تاکید کرد، استعفای ببلاوی به خوبی قدرت انقلاب و متزلزل بودن سلطه کودتایی را نشان می دهد که می توان گفت که از بحران خارج نمی شود مگر از طریق راه حل سیاسی تا بتواند کشور را به مسیر اصلی اش باز گرداند.

در همین رابطه مجدی شندی، روزنامه نگار و رئیس تحریریه روزنامه المشهد این استعفا را طبیعی دانست و گفت: «با توجه به حجم انتقادهایی که به دولت طی ماه های اخیر شده بود طبیعی بود که مجبور به استعفا شود.»

وی همچنین گفت: «تشکیل دولت جدید تمهیدی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی پیش رو است تا بتواند اوضاع اقتصادی مناسبی را متناسب با وضعیت سخت کشور ایجاد کند.»

شندی همچنین تاکید کرد، استعفای دولت فرصت خوبی برای اخوان المسلمین است که می خواهد مسیر خود را اصلاح کند و به واقعیت های سیاسی جدید بپیوندد.

وی در ادامه افزود: «اگر اخوان المسلمین بتواند راه و روش جدیدی را با دولت آینده در پیش بگیرد و فقط تظاهرات مسالمت آمیز بدون رجوع به خشونت و تخریب انجام دهد شاید نزد دولت و قدرت های سیاسی نیز فرصتی به وجود آید تا بتوانند دلایلی برای توجیه نشستن پشت میز مذاکره با اخوانی ها داشته باشند و راه های چگونگی خروج آنها را از انزوای سیاسی ای که در حال حاضر به آن دچار هستند، بیابند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر اخوان المسلمین


نظر شما :