ضرر آلمان از تحریم های ایران

۲۵ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۷ کد : ۱۹۲۴۵۷۸ سرخط اخبار
سفیر آلمان در تهران تحریم های اعمال شده علیه ایران را به ضرر کشورش دانست و گفت: به محض برداشته شدن یا کاهش تحریم ها، همکاری های تجاری ایران و آلمان رونق یافته و شرایط به سال های گذشته باز خواهد گشت.
 
ˈمیکائیل بارون فون اونگرن اشترنبرگˈ درگفت و گو با ایرنا تصریح کرد: بدون تردید این تحریم ها به ضرر آلمان است و تنها ایران نیست که از آن لطمه دیده است. 
 
وی تصریح کرد: به محض اینکه زمینه های حقوقی فراهم شود، روابط تجاری میان آلمان و ایران از این شرایط سود برده و دو کشور دوباره می توانند در تمام زمینه ها همکاری داشته باشند. 
  
 
سفیر آلمان در تهران درباره حجم مبادلات کشورش با ایران گفت: در نیمه نخست امسال یک میلیارد و دویست میلیون یورو ارزش صادرات آلمان به ایران و 175 میلیون یورو ارزش واردات آلمان از ایران بود که نسبت به مدت مشابه در سال 2012 ، حدود 25 درصد کاهش یافته است. 
 
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر، حجم مبادلات تجاری آلمان و ایران رضایتبخش نبوده است، گفت: از این بابت خوشحال نیستیم و امیدواریم شرایط به گونه ای شود که روابط تجاری دو کشور دوباره به سال های پیش از آن بازگردد. 
 
به گفته فون اونگرن اشترنبرگ، عمده ترین صادرات آلمان به ایران شامل محصولاتی در حوزه صنایع، ماشین آلات صنعتی، مواد شیمیایی و مواد دارویی است و صادرات ایران به آلمان نیز شامل محصولات پتروشیمی و نفت است و البته اقلام دیگری مانند فرش و خشکبار نیز از ایران به آلمان صادر می شود که رقم آن در مقایسه با نفت و محصولات پتروشیمی ناچیز است. 
  
سفیر آلمان در تهران در ارزیابی خود از دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 که روزهای 16 تا 18 آبان ماه جاری در ژنو برگزار شد، گفت: دور اخیر مذاکرات در ژنو پیشرفت های محسوس بسیاری را در بر داشته و در عین حال برخی اختلاف نظرها همچنان باقی است. 
 
وی افزود: اهمیت این موضوع با حضور وزیران امور خارجه در مذاکرات مضاعف شد. با توجه به تحرک مثبت در گفت و گوهای این نشست، تاریخ نزدیکی برای دور بعدی مذاکرات در بیستم نوامبر مورد توافق قرار گرفت. 
 
وی تصریح کرد: از این رو انگیزه زیادی برای تبلور این امید ایجاد شده که بتوانیم بر موانع باقی مانده غلبه کنیم. 
 
سفیر آلمان در ایران با بیان اینکه در مذاکرات اخیر گام های خوبی برداشته شده است، گفت: در عین حال به طور دقیق نمی توان گفت چه زمانی ممکن است این مذاکرات به نتیجه برسد. 
 
نماینده ارشد دولت آلمان در تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه مذاکرات، آغاز خیلی خوبی داشته است، به آن خوش بین هستیم و امیدواریم به نتیجه مثبتی برسد. بعد از آنکه مذاکرات روند تازه ای را آغاز کرد، امیدها افزایش یافته و می توان دید که فضای سازنده ای بر مذاکرات حاکم بوده است. 
  
فون اونگرن اشترنبرگ در پاسخ به این سوال ایرنا که مهم ترین موانع پیش روی مذاکرات ایران و گروه 1+5 از نگاه آلمان چیست؟ گفت: عمده ترین مانع، مربوط به نگرانی های جامعه جهانی از برنامه های هسته ای ایران است. جامعه جهانی می خواهد یقین حاصل کند که ایران ظرفیت هسته ای خود را در راستای اهداف نظامی به کار نخواهد برد. 
 
وی افزود: باید دراین زمینه اعتماد سازی های لازم انجام شود تا بتوان تحریم ها را به تدریج کاهش داد. نکته مهم این است که این اقدامات متقابل به صورت همزمان، گام به گام و موازی با یکدیگر به پیش برود تا بتوان به یک هدف مشخص رسید. 
 
سفیرآلمان در تهران درباره انتظارها از ایران برای برداشتن گام های اعتماد ساز، گفت: سوال هایی وجود دارد که باید پاسخ آنها روشن شود و امیدواریم که با پیشرفت هایی که در حال انجام است، به این سوال ها هم جواب داده شود. 
 
وی افزود: ˈدرحال حاضر امکان دسترسی نامحدود بازرسان به تمام تأسیسات هسته ای ایران وجود ندارد و اجرای پروتکل الحاقی نیز موضوع مهمی است؛ ایران مقداری اورانیوم غنی شده در اختیار دارد و باید تضمین شود که جهت اهداف نظامی مورد استفاده قرار نمی گیرد. این ها بخشی از سوالاتی است که ایران باید به آنها پاسخ گویدˈ. 
  
نماینده ارشد دولت آلمان در تهران در مورد دلیل اصرار طرفین مذاکرات هسته ای در ژنو برای محرمانه نگه داشتن محتوای مذاکرات نیز گفت: محرمانه نگهداشتن محتوای مذاکرات، خود یک نشانه مثبت است و خوشحالیم که همه طرف های مذاکره کننده به محرمانه نگه داشتن محتوای گفت و گوها پایبند هستند. 
 
وی افزود: اگر قرار باشد همه جزئیات مذاکرات آشکار شود، ادامه کار و رسیدن به یک نتیجه مشخص را سخت خواهد کرد.
 
فون اونگرن اشترنبرگ در ارزیابی خود از مذاکرات هسته ای در ژنو اظهار داشت: این مذاکرات آغاز خوبی بود و در فضای خوبی برگزار شد و همه شرکت کنندگان در این مذاکرات تأیید کردند که این گفت و گوها با جدیت خیلی خوبی همراه بوده است. 
  
سفیر آلمان در پاسخ به این سوال که چرا گروه1+5، ˈآلمان+5ˈ است؟ و چرا کشورهای دیگری مثل ایتالیا یا دیگر کشورهای اروپایی به جای آلمان در گروه 1+5 گنجانده نشده اند؟، گفت: برای روشن شدن این موضوع باید به سال های گذشته بازگردیم، زمانی که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان طرف مذاکرات هسته ای با ایران بودند که این مذاکرات تا سال 2005 ادامه یافت ولی به نتیجه ای نرسید. 
 
وی افزود: بعد از سال 2005، ساختار مذاکرات با ایران تغییر یافته و به شکل امروزی درآمده و به همین دلیل است که این مذاکرات از سوی اروپایی ها به عنوان مذاکرات 3+3 شناخته می شود زیرا سه کشور اروپایی آغازگر این مذاکرات بودند و بعداً آمریکا، روسیه و چین هم به آن اضافه شدند. 
  
سفیر آلمان در تهران در مورد مشکلاتی که در زمینه واردات دارو به ایران وجود دارد، گفت: تحریم دارویی علیه ایران وجود ندارد چرا که سیاست ها هیچ گاه شامل تحریم دارو نبوده و فروش دارو به ایران یک کار قانونی است. 
 
وی در عین حال تصریح کرد: عمده ترین مساله ای که در زمینه فروش دارو به ایران وجود دارد، مشکلات مربوط به پرداخت پول و نقل و انتقالات ارزی بوده که روی موضوع فروش دارو به ایران هم اثر گذاشته است. 
 
ˈفون اونگرن اشترنبرگˈ ابراز امیدواری کرد که با برطرف شدن موانع و مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی، آلمان بتواند همچون گذشته به همکاری های تجاری خود از جمله فروش دارو به ایران ادامه دهد. آلمان تلاش زیادی برای یافتن راهی برای حل مشکلات مربوط به پرداخت پول اقلام دارویی از سوی ایران انجام داده است. 
 
دیپلمات ارشد آلمان در تهران درباره برخی زمزمه ها مبنی بر احتمال حضور شرکت های خودرو سازی آلمانی در بازار تولید خودرو در ایران، گفت: چیزی در این باره نشنیده ام. عمده فعالیت خودروسازی آلمان در ایران در گذشته شامل همکاری در زمینه تولید خودروهای سنگین و نیز واردات خودورهای لوکس از آلمان به ایران بوده است. 
 
وی تاکید کرد: البته حضور شرکت های خودروساز آلمانی در ایران و هر کشور دیگر به نظر و تصمیم خود آنها بستگی دارد. به محض فراهم شدن شرایط مناسب سیاسی، تمام شرکت های خارجی باید از فرصت های برابری در بازار ایران برخوردار شوند. 
  
فون اونگرن اشترنبرگ در پاسخ به این سوال که مهم ترین اولویت برنامه های وی به عنوان سفیر جدید آلمان در تهران چیست؟ گفت: اینگونه نیست که فهرستی از اولویت ها تهیه کرده باشیم، بلکه مهم این است که بتوانیم از فرصت هایی که ایجاد می شود به بهترین شکل استفاده کنیم. 
 
وی افزود: چنانچه شرایط مناسب ایجاد و موانع موجود فعلی برطرف شود، می توانیم کارهای زیادی در قالب همکاری های مشترک انجام دهیم. گسترش همکاری های اقتصادی با ایران برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گر چه در حال حاضر حجم مبادلات تجاری رو به کاهش است اما به بهبود شرایطی که می تواند روابط اقتصادی را احیا کند، امیدواریم. بنابراین باید روابط و ساختارهای موجود را حفظ کرد. 
  
این دیپلمات آلمانی با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری های فرهنگی میان ایران و آلمان، گفت: مبادلات رسانه ای میان ایران و آلمان باید تقویت شود. همکاری های رسانه ای فعلی میان دو کشور در حد انتظار نیست. افکار عمومی آلمان علاقه مند به اطلاعات بیشتر در مورد ایران و جاذبه های آن هستند. 
 
وی گفت که رسانه های آلمانی علاقه زیادی برای حضور در ایران و انعکاس اخبار و جذابیت های این کشور برای مردم آلمان دارند، اما باید شرایط کار برای آنها کمی مناسب تر شود. 
 
سفیر آلمان در تهران همچنین با اشاره به جاذبه های گردشگری ایران، گفت: خیلی از مردم آلمان علاقه مند هستند به ایران سفر کنند و میزان علاقه مندی گردشگران آلمانی برای سفر به ایران افزایش یافته است. جامعه آلمان نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر فرهنگی و گردشگری نیز به ایران علاقه مند است و میهمان نوازی ایرانی ها برای آلمانی ها بسیار قابل توجه است. 
 
فون اونگرن اشترنبرگ با تأکید بر اینکه آلمان موافق با دیپلماسی و گفت و گو برای حل مسایل است، گفت: برقراری روابط میان ایران و آمریکا و گفت و گوهای دوجانبه بین مقامات تهران و واشنگتن مهم و نشانه های خوبی است و از اینگونه روابط و تماس ها استقبال می کنیم. 
 
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تماس های بیشتری میان مقامات ایران و آمریکا برقرار شود و ادامه این تماس ها به نتیجه مطلوبی برسد، گفت: این تماس ها باید در سطوح مختلف و مقامات مختلف دو کشور هم صورت گیرد و فقط محدود به دیدار وزیران امور خارجه نشود. 
 
سفیر آلمان در تهران اظهار داشت: اگرچه نشانه های مثبنی وجود دارد که نشان می دهد یخ های 34 ساله در روابط ایران و آمریکا در آستانه ذوب شدن قرار گرفته است، اما راه نسبتاً زیادی تا عادی سازی روابط بین دو کشور وجود دارد و قدم اول، حل مساله هسته ای است. 
 
وی گفت: روابط ایران نه تنها با آمریکا، بلکه با غرب و همچنین جامعه بین الملل در سال های اخیر تضعیف شده است. 
  
سفیر آلمان در تهران در خصوص افشا شدن اقدامات جاسوسی آژانس امنیت آمریکا موسوم به «ان .اس . ای» علیه کشورهای اروپایی از جمله شنود تماس های تلفنی خانم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، گفت: مقوله فعالیت های جاسوسی آمریکا در چندین کشور اروپایی هنوز به عینیت نرسیده است. 
 
وی افزود: هم اکنون گفت و گوها و بحث هایی در خصوص این مساله بین مقامات عالی اروپا و آمریکا در جریان بوده و سعی بر این است که مساله از طریق رسیدن به یک تفاهم دوطرفه حل و فصل شود تا خللی در اعتماد متقابل و روابط دوستانه اروپا و آمریکا ایجاد نشود. 
 
سفیر آلمان در تهران خاطرنشان کرد: همه طرف ها به این توافق رسیده اند که مساله سوریه باید از طریق سیاسی حل شود اما برای اینکه راه برای حل سیاسی این بحران هموار شود، باید تلاش های زیادی انجام گیرد و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با دیدارها و گفت وگوهایی که با مقامات مختلف جهان انجام می دهد، در تلاش است تا زمینه را برای برگزاری «کنفرانس ژنو 2» فراهم کند. 
 
وی با تاکید بر اینکه ایران نقش مهمی در کمک به حل مساله سوریه دارد، گفت: به دلیل روابط نزدیک میان ایران ودولت بشار اسد، ایران می تواند نقش برجسته ای در کمک به حل سیاسی بحران سوریه ایفا کند. به هرحال کشورهایی که می خواهند در کنفرانس «ژنو 2» شرکت کنند، باید توافقات انجام شده در «ژنو 1» را بپذیرند.

 

کلید واژه ها: آلمان تحریم اونگرن اشترنبرگ


نظر شما :