گزارش اسکات پترسون از نخستین روز نشست در ژنو

در این دور از مذاکرات زمان حرف نخست را می زند

۱۶ آبان ۱۳۹۲ | ۲۲:۵۷ کد : ۱۹۲۴۰۶۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
به گفته یک مقام امریکایی در طرح اولیه این زمان است که حرف نخست را می زند. بر این اساس نخستین بازه زمانی، شش ماهه خواهد بود که در این مدت رسیدن به یک توافق هم ممکن است .
در این دور از مذاکرات زمان حرف نخست را می زند

دیپلماسی ایرانی : مذاکرات میان ایران و 1+5 در ژنو همچنان ادامه دارد و در حالی که تیم ایران دیدارهای دو جانبه ای را با کشورهای عضو 1+5 ادامه می دهد خبرنگارهای خارجی مستقر در ژنو هرکدام از لنز خبری و تحلیلی خود به این دور از مذاکرات نگاه کرده اند. آنچه در زیر می خوانید گزارش اسکات پترسون خبرنگار کریستین ساینس مانیتور است که دقایقی پیش منتشر شد :

پس از برگزاری نخستین جلسه از دومین دور مذاکرات میان ایران و 1+5 در ژنو به نظر می رسد که هر دو طرف بسیار خوش بین به روند جاری هستند. با اینهمه مشخص نیست که آیا طرح جدید امریکا برای متوقف کردن موقت توسعه برنامه هسته ای ایران؛ مشوق های کافی را برای تهران به دنبال خواهد داشت که این کشور را ترغیب به پذیرش آن کند یا خیر؟
امروز جلسات رسمی میان ایران و 1+5 پشت درهای بسته آغاز شد. این در حالی است که نخستین دور از این مذاکرات 3 هفته پیش در ژنو به خوبی و خوشی به اتمام رسیده و جلسات کارشناسی در وین هم ظاهرا رضایت همگان را جلب کرده بود. جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار صبح امروز در گفتگو با رویترز تاکید کرد که:" ما در حال پیشرفت در مذاکرات هستیم. " این مقام ایرانی پیش از این هم اعلام کرده بود که رسیدن به توافق در شرایطی که تمام طرف ها تلاش خود را به کار بگیرند ، ممکن است .

یک مقام ارشد امریکایی پیش از اغاز این مذاکرات اعلام کرده بود که نخستین گام احتمالا 6 ماه به طول خواهد انجامید و در جریان این بازه زمانی فعالیت های هسته ای ایران برای نخستین بار به شکل موقت متوقف خواهد شد. این در حالی است که بر اساس طرح امریکایی ها ایران در ازای این اتفاق با از میان رفتن محدود و هدفمند برخی تحریم ها که برگشت پذیر هم هستند روبه رو خواهد شد.

این مقام امریکایی در ادامه افزود که در این بازه زمانی 6 ماهه تحریم های مالی و نفتی به قوت خود باقی است . به نظر می رسد که احتمال دارد ایران این پیشنهاد را چندان متوازن ندانسته و علاوه بر این در این طرح اصرار ایران بر به رسمیت شناخته شدن غنی سازی اورانیوم این کشور نادیده گرفته شده است.
علاوه بر این نشانه ای دال بر آنکه امریکا می داند رئیس جمهور ایران با چه فرصت محدودی برای خارج کردن پرونده از بحران هسته ای روبه روست دیده نشده است . روحانی برای بهبود اوضاع اقتصادی در ایران تحت فشار شدید قرار دارد و البته مورد حمله تندروهای داخلی هم قرار گرفته که مخالف هرگونه تعامل با غرب هستند. با اینهمه هر دو طرف اراده سیاسی جدی برای رسیدن به یک توافق از خود نشان داده اند.

دولتمردان ایرانی باید بدانند که باراک اوباما تمام تلاش خود را برای متوقف کردن تندروهای ایرن ستیز در کنگره به کار گرفته تا مبادا قرعه تحریم جدیدی به نام ایران زده شود. علاوه بر این امریکایی ها نیز باید سخنان رهبر ایران در حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای را مدنظر بگیرند.به گفته یک مقام امریکایی در طرح اولیه این زمان است که حرف نخست را می زند. بر این اساس نخستین بازه زمانی 6 ماهه خواهد بود که در این مدت رسیدن به یک توافق هم ممکن است . به گفته این مقام امریکایی گام نخست باید به مساله میزان غنی سازی و ذخیره اورانیومی فعلی ایران اشاره کرده باشد . ظرفیت تاسیسات هسته ای ایران و نظارت بر آنها نیز حرف نخست را در این خصوص می زند. در این مرحله سرنوشت غنی سازی 20 درصدی اورانیوم ایران است که حرف نخست را می زند. این درصد از غنی ساری در برنامه های پزشکی ایران کابرد دارد اما زمانی که تهران این توانایی را در اختیار داشته باشد تنها چندگام تکنیکی کوچک تا رسیدن به اورانیوم مورد نیاز برای ساخت تسلیحات فاصله خواهد داشت .
 


نظر شما :