رونمایی از استراتژی جدید اوباما

کاخ سفید مامور حل سریع پرونده هسته‌ای شد

۱۲ آبان ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۳۷۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
استراتژی جدید اوباما تلاش دارد تا همانند روسای جمهور سابق از افکار عمومی دور باشد و اجازه ندهد چیزی از طرح‌هایش به بیرون درز کند، به ویژه می‌خواهد مثل زمان جورج بوش پسر باشد که تلاش می‌کرد نسبت به موضوع‌ها تحفظی را لحاظ کند.
کاخ سفید مامور حل سریع پرونده هسته‌ای شد

دیپلماسی ایرانی: کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا استراتژی جدیدی را در منطقه طراحی کرده است که بنا به این طرح استفاده از قدرت های جدید، حمایت از هم پیمانان، تضمین انتقال محموله های نفتی، مبارزه با القاعده و منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی در راس امور قرار دارند. همچنین از کاخ سفید انتظار می رود که تمرکز خود را بر فرایند صلح میان اسرائیلی ها و فلسطینیان، پرونده هسته ای ایران و میانجی گری در سوریه قرار دهد.

در عین حال در حال حاضر کاخ سفید ترجیح می دهد به کناری نشسته و ضمن گرفتن ژست بی طرفی نسبت به پرونده های جنگ های داخلی و درگیری ها و انقلاب های داخلی از جمله وضعیت جاری در مصر، ناآرامی های ناشی از بهار عربی در لیبی و تونس و یمن فعلا تنها نظاره گر باشد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، بعد از دو ماه از جلسه های هفتگی در کاخ سفید که در آن مسئولانی از شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه با حضور سوزان رایس، مشاور امنیت ملی حاضر بودند، کاخ سفید استراتژی جدیدی را برای دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما طرح ریزی کرد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز بازنگری ها بر اساس مطالبه ای از سوی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به سوزان رایس که اعتماد بسیاری به او دارد و در ژوئن گذشته سمت نمایندگی امریکا در سازمان ملل را از او گرفت تا ماموریت بزرگ تری را در خصوص امور خاورمیانه به وی محول کند، انجام شده است.

به نوشته این روزنامه این بازنگری بر اساس واقع گرایی شدید در حوادث جدید و واقعیت های ثابتی که در خاورمیانه رخ داده حاصل شده است. رایس در این باره می گوید: «هدف پرزیدنت اوباما، پرداختن به حوادثی از خاورمیانه است که پای امریکا به آن کشیده شده و آن قدر سرعت تحولات بالا است که سیاست خارجی امریکا را در خود بلعیده است، همان طور که دستورالعمل های روسای جمهور سابق را نیز بلعیده بود.»

رایس در ادامه می افزاید: «اهمیت تحولات در منطقه به اندازه ای بالا است که حتی برای 24 ساعت هم نمی توان از آنها غافل ماند، رئیس جمهوری این گونه تشخیص داد که ما باید تجدید نظری در خاورمیانه داشته باشیم به خصوص که در بسیاری از موارد انتقادهای بسیاری دارد.»

استراتژی جدید اوباما تلاش دارد تا همانند روسای جمهور سابق از افکار عمومی دور باشد و اجازه ندهد چیزی از طرح هایش به بیرون درز کند، به ویژه می خواهد مثل زمان جورج بوش پسر باشد که تلاش می کرد نسبت به موضوع ها تحفظی را لحاظ کند و درباره موضوعاتی نظیر "نشر دموکراسی و دستورالعمل های آزادی های شهروندی و سیاسی که حتی باعث شد بوش به خود اجازه حمله به عراق بدهد"، بی محابا نزد افکار عمومی اظهار نظر نکند و اجازه ندهد که چیزی از آن هم به بیرون درز کند.

در این میان جان کری، وزیر امور خارجه امریکا پرونده فرایند صلح فلسطینی – اسرائیلی را در دست گرفته و کاخ سفید نیز بیشترین ثقل خود را بر روی پرونده هسته ای ایران و حل و فصل سریع آن قرار داده است.

در استراتژی جدید کاخ سفید انتخاب های استفاده از زور تنها در مواردی نظری «واکنش به حمله یا تعدی به ایالات متحده یا هم پیمانانش، ایجاد اختلال در انتاقال نفت از خاورمیانه به جامعه جهانی و واکنش به شبکه های تروریستی یا استفاده از سلاح های کشتار جمعی» پیش بینی شده است.

البته این استراتژی پرسش های متعددی را نیز مطرح کرده است از جمله این که اوباما تا چه اندازه آمادگی دارد در دور دوم ریاست جمهوری اش خود را درگیر دخالت های نظامی کند، مثلا هم پیمانانش بعید می دانند که او در مورد تهدید بحران سوریه از گزینه نظامی استفاده کند یا این که چقدر ضروری بداند که ایالات متحده برای مقابله با سلاح های کشتار جمعی وارد عمل شود یا این که تا کجا می خواهد با شبکه های تروریستی بجنگد.  

اما در مورد مصر که در پایان دوره نخست ریاست جمهوری اوباما و بعد از انقلاب 25 ژانویه 2011 جزء اولویت های ایالات متحده قرار گرفت، گفته می شود که واشنگتن به استراتژی اعتماد به مصالح امنیتی و ژئوسیاسی در تعامل با واقعیت های جدید با اجتناب از تحریک افکار عمومی یا هم پیمانی با رهبران جدید روی آورده است.

باراک اوباما از زمان آغاز دوران ریاست جمهوری اش تلاش کرده است تحولی شگرف در سیاست های ایالات متحده به ویژه در مسائل اقتصادی و نظامی در برابر آسیا به خصوص در تمرکز در رقابت با چین ایجاد کند و در عین حال خود را از منازعات خاورمیانه نیز تا اندازه ای خارج کرده است. در این میان جان کری، وزیر امور خارجه امریکا پرونده فرایند صلح فلسطینی – اسرائیلی را در دست گرفته و کاخ سفید نیز بیشترین ثقل خود را بر روی پرونده هسته ای ایران و حل و فصل سریع آن قرار داده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا خاورمیانه


نظر شما :