شکست تلاش های دیپلماتیک امریکایی - عربی

اخوان المسلمین کوتاه نمی آید

۱۶ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۹۵۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه به شبکه الجزیره گفتند که شاطر به وزیر امور خارجه امارات گفته که محمد مرسی، رئیس جمهوری قانونی مصر است و اگر کسی به دنبال "پیمان ملی برای حمایت از مشروعیت" است باید به سراغ محمد مرسی که رئیس جمهوری قانونی مصر است، برود.
اخوان المسلمین کوتاه نمی آید

دیپلماسی ایرانی: بحران مصر همچنان ادامه دارد. بعد از تحولات 30 ژوئن و آن چه به کودتای مردمی – نظامی در مصر مشهور شد، این کشور هنوز نتوانسته با وضعیت جدید به ثبات برسد و آرامش را به افکار عمومی باز گرداند. پس از 30 ژوئن و سقوط حکومت اخوانی مرسی حالا جای حاکم و محکوم و حاکمیت و معترضین عوض شده است. در این میان تلاش های بین المللی و عربی برای راضی کردن مخالفان جدید برای آشتی با حاکمیت جدی تر شده است.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، تحرکات دیپلمات های امریکایی و عربی برای حل بحران مصر وارد مرحله تازه ای شده است. در حالی که جان مک کین و لیندزی گراهام، دو عضو بارز مجلس سنای امریکا در قاهره به سر می برند و با رهبران جریان های مختلف سیاسی اعم از جریان های حاکم در قدرت و اخوان المسلمین دیدار و مذاکره می کنند، وزرای امور خارجه قطر و امارات نیز دیدارهای جداگانه ای را با رهبران جریان های سیاسی با هدف حل بحران سیاسی مصر انجام داده اند.

این در حالی است که ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا نیز دوشنبه شب در زندان قاهره با محمد سعد الکتاتنی، رئیس حزب عدالت و توسعه، شاخه سیاسی جنبش اخوان المسلمین دیدار کرد. در همان روز برنز و برناندینو لیون، نماینده اتحادیه اروپا و خالد العطیه، وزیر امور خارجه قطر با محمد البرادعی، معاون امور بین الملل رئیس جمهوری مصر دیدار کرده بودند. یک روز قبل از آن نیز شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی با خیرت الشاطر، معاون دبیر کل اخوان المسلمین در زندان العقرب در مجموعه زندان های طره دیدار کرده بود.

منابع آگاه به شبکه الجزیره گفتند که شاطر به وزیر امور خارجه امارات گفته بود که محمد مرسی، رئیس جمهوری قانونی مصر است و اگر کسی به دنبال "پیمان ملی برای حمایت از مشروعیت" است باید به سراغ محمد مرسی که رئیس جمهوری قانونی مصر است، برود.

درباره دیدارهایی که مقام های امریکایی با شاطر کرده اند، خانم ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت: «این دیدارها در چارچوب تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران مصر انجام شد و ما از هیچ جریان یا مجموعه سیاسی ای در این کشور حمایت نمی کنیم و هیچ تصمیمی برای سرنوشت مردم مصر نمی گیریم.»

وی همچنین گفت: «برنز هیچ برنامه ای برای دیدار با مرسی ندارد.»

این در حالی است که عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر با انتقاد از سیاست های امریکا و شخص باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور واشنگتن را متهم کرده است که به ملت مصر پشت کرده و هیچ کمکی برای حل بحران این کشور نمی کند.

هارف در حالی خبر از نبود برنامه ای برای دیدار با مرسی از سوی هئیت امریکایی داد که کاخ ریاست جمهوری مصر اعلام کرد به هیچ مقام خارجی ای اجازه دیدار با مرسی در زندان نمی دهد.  

با این حال هنوز محل حبس محمد مرسی مشخص نیست و پسرش در گفت و گو با الجزیره گفته است که از محل حبس پدرش خبر ندارد و در حالی که دادستانی عمومی نیز از محل زندانی شدن او ابراز بی اطلاعی می کند، نمی داند از کدام مرجع بخواهد که با پدرش ملاقات کند.

در حالی که امریکایی ها تلاش دارند تا با دیدار با رهبران اخوان المسلمین به نوعی آنها را در حکومت جدید وارد کرده و به گفته برخی منابع آگاه سیاسی حاکمان جدید سیاسی مصر را وادار به امتیازدهی به اخوان المسلمین کنند، شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در دیدار با حازم الببلاوی، رئیس جمهوری موقت مصر به او اطمینان داد که ابوظبی در کنار مصر با تمام قدرت ایستاده و از حکومت جدید برای گذر از مرحله فعلی حمایت می کند و حاضر است هر گونه پشتیبانی ای را در اختیار آن قرار دهد چرا که ثبات مصر ثبات همه جهان عرب است.

در این میان جهاد الحداد، سخنگوی جماعت اخوان المسلمین گفت که این گروه از سوی هیئت های دیپلماتیک تحت فشار است که با عزل مرسی از قدرت موافقت کند تا جایی برای خروج این گروه از وضعیت فعلی با کمترین هزینه فراهم شود.

وی در این باره گفت: «ما تسلیم فشار آنها نشدیم و همه خواست های آنها را رد کردیم و همچنان بر بازگشت مشروعیت قانونی به کشور تاکید داریم.»

وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در دیدار با حازم الببلاوی، رئیس جمهوری موقت مصر به او اطمینان داد که ابوظبی در کنار مصر با تمام قدرت ایستاده و از حکومت جدید برای گذر از مرحله فعلی حمایت می کند و حاضر است هر گونه پشتیبانی ای را در اختیار آن قرار دهد چرا که ثبات مصر ثبات همه جهان عرب است.

در همین رابطه احمد عارف، دیگر سخنگوی اخوان المسلمین نیز گفت که همه حرف هایی که در رسانه ها مبنی بر قبول طرح هایی از سوی اخوان المسلمین برای قبول آن چه وی کودتای نظامی در مصر نامید، زده می شود دروغ محض است و ما همچنان خود را بخشی از پیمان ملی برای حمایت از مشروعیت کشور می دانیم و کودتا را با قدرت رد می کنیم. مشکل ما مشکل همه مصری ها است و همچنان بر سرنگونی کودتای نظامی و بازگشت مشروعیت به کشور تاکید داریم و در برابر هر گونه توطئه ای نیز با قدرت ایستاده ایم.

احمد المسلمانی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر نیز در گفت و گو با خبرگزاری رویترز قبول طرحی برای توافق با اخوان الملسمین را رد کرد و گفت که هیچ نیتی برای آزادی مسئولان زندانی اخوان المسلمین یا دادن وزارت خانه هایی به آنها وجود ندارد.

وی همچنین وجود نقشه راهی برای راضی کردن اخوانی ها به دست کشیدن از اعتراض های خیابانی شان را نیز رد کرد و گفت همان طور که ارتش وعده داده است به برگزاری انتخابات تا پایان سال جاری میلادی پایبندیم.  

به این ترتیب بر خلاف خوش بینی برخی منابع خبری به نظر می رسد که هیچ امیدواری برای آشتی مخالفان اخوانی با حکومت جدید مصر در افق دیده نمی شود و تمامی تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سیاسی و پیچده این کشور تا کنون به شکست انجامیده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11
 

کلید واژه ها: مصر اخوان المسلمین


نظر شما :