بی نتیجه ماندن نامه نگاری به اوباما

تحریم های جدید علیه ایران تصویب شد

۱۰ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۵ کد : ۱۹۱۹۳۱۹ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
تحریم های جدید با 400 رای موافق در برابر 20 رای مخالف به تصویب رسیده است.نکته قابل توجه این است که تنها 16 امضاء برای نامه ای جمع آوری شد که از مجلس نمایندگان می خواست رای گیری روز چهارشنبه را به تعویق بیاندازد.
تحریم های جدید علیه ایران تصویب شد

دیپلماسی ایرانی: مجلس نمایندگان آمریکا اواخر وقت چهارشنبه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن سخت ترین تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد شد. پیش از رای گیری مجلس نمایندگان در این زمینه، گروهی از سناتورها تلاش کردند با جمع آوری امضاء مانع رای گیری شوند، اما در نهایت، این مجلس با اکثریت آرا لایحه تحریم ها را در فاصله 3 روز مانده به مراسم تحلیف روحانی، تصویب کرد.

این در حالی است که بسیاری از مقامات سابق و کنونی در آمریکا هشدار داده بودند که تصویب تحریم های جدید می تواند پیام منفی را برای تهران ارسال کند. به گفته آنها زمان تصویب این تحریم ها درست نبوده و مجلس نمایندگان باید ابتدا زمانی را برای مشاهده عملکرد حسن روحانی در نظر می گرفت.

به گزارش نیویورک تایمز، تحریم های جدید با 400 رای موافق در برابر 20 رای مخالف به تصویب رسیده است. هدف این تحریم ها مقابله با ایران هسته ای است و این در حالی است که روحانی پیش از این تاکید کرده بود به دنبال راهی برای تعدیل تنش ها بین تهران و واشینگتن و حل مساله هسته ای و همچنین لغو تحریم هاست.

شاید ایران رئیس جمهور جدیدی داشته باشد، اما برنامه های هسته ای این کشور ادامه دارد. به همین دلیل فشار سیاسی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی باید ادامه یابد.

رویس که یکی از سناتورهای جمهوریخواه حامی طرح تحریم هاست ، پس از رای گیری در مورد بسته جدید تحریم ها اظهار داشت: شاید ایران رئیس جمهور جدیدی داشته باشد، اما برنامه های هسته ای این کشور ادامه دارد. به همین دلیل فشار سیاسی و اقتصادی علیه این کشور باید ادامه یابد.

طرح تحریم ها که هم اکنون مورد تصویب مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته، احتمالا در ماه سپتامبر و پس از تعطیلات تابستانی، برای تصویب به کنگره می رود. تردیدی وجود ندارد که موافقت با تحریم های جدید موضع تندروها در تهران را تقویت می کند که می تواند مانعی در راه تلاش احتمالی روحانی برای حل دیپلماتیک مساله هسته ای ایران باشد. هرچند 131 عضو کنگره دو هفته قبل در نامه ای خطاب به روحانی به وی توصیه کردند دیپلماسی را به طور جدی تری دنبال کند.، اما این عده کمتر از یک سوم جمعیت کنگره است و اغلب اعضا از تحریم بیشتر ایران حمایت می کنند. اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در جهت تحریم مضاعف ایران نیز مهر تاییدی بر این نظریه است. تحریم های جدید هدف به صفر رساندن صادرات نفتی ایران تا سال 2015 را دنبال می کنند و این در شرایطی است که اقتصاد ایران تا بن دندان به صادرات نفتی وابسته است.

به گفته رویس، تلاش های کنگره برای اعمال تحریم های جدید نباید بر مبنای تقویم سیاسی ایران مورد قضاوت قرار گیرد.

منتقدان تصویب تحریم های جدید می گویند، برداشت تهران از این تحریم ها این است که واشینگتن با جمهوری اسلامی خصومت دارد. گری سیک، کارشناس امور ایران در دانشگاه کلومبیا که با دولت های کارتر، فورد و ریگان کار کرده، می گوید، با تصویب این تحریم ها، تندروها در ایران بهانه ای به دست می آورند تا بگویند به آمریکا اعتماد ندارند. به بیان دیگر آنچه که کنگره انجام می دهد، تایید این موضع تندروها در ایران است.

اما حامیان تحریم ها نظر دیگری دارند. آنها می گویند روحانی قدرت محدودی در ایران دارد و تصمیم گیری در سیاست خارجی و داخلی بر عهده مقام معظم رهبری است که بی اعتمادی عمیقی نسبت به آمریکا دارند. به گفته رویس، تلاش های کنگره برای اعمال تحریم های جدید نباید بر مبنای تقویم سیاسی ایران مورد قضاوت قرار گیرد.

این در شرایطی است که مدت کوتاهی پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، اوباما تحریم های جدیدی را علیه ایران اجرایی کرد که طرح آن در سال گذشته به تصویب رسیده بود. تحریم هایی که هدف کاهش هرچه بیشتر ارزش ریال را دنبال می کنند و یک ماه از اجرایی شدن آنها سپری شده است.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد، نکته قابل توجه این است که تنها 16 امضاء برای نامه ای جمع آوری شد که از مجلس نمایندگان می خواست رای گیری روز چهارشنبه را به تعویق بیاندازد. یکی از امضاء کنندگان این نامه ابراز امیدواری کرده بود که پیروزی روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران بتواند تغییری ایجاد کند.

بسیاری بر این باورند در صورتی که تحریم های جدید به تصویب کنگره و سنا و در نهایت امضای اوباما برسد، تفاوت چندانی با تحریم کامل تجاری ایران نخواهد داشت.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم روحانی کنگره مجلس نمایندگان آمریکا رای گیری


نظر شما :