سعید جلیلی در گفت و گو با فایننشال تایمز

مقاومت در برابر غرب در دستور کار من است

سعید جلیلی می گوید مهمترین موضوعاتی که در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور ایران دنبال خواهد کرد، ارتقاء پیشرفت، عدالت و مقاومت خواهد بود. او می گوید این رویکرد بر مبنای تجربه هایی است که از مقام مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی به دست آورده است.
مقاومت در برابر غرب در دستور کار من است

دیپلماسی ایرانی: سعید جلیلی می گوید مهمترین موضوعاتی که در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور ایران دنبال خواهد کرد، ارتقاء پیشرفت، عدالت و مقاومت خواهد بود. او می گوید این رویکرد بر مبنای تجربه هایی است که از مقام مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی به دست آورده است. به گفته جلیلی، درک وی این است که هر چه بیشتر بر اصول داخلی و مذهبی تمرکز شود، بیشتر می توان ظرفیت لازم برای حرکت به سوی پیشرفت و مقاومت در برابر خواسته های جامعه بین المللی را ایجاد کرد. این نکته هایی است که دبیر شورای عالی امنیت ملی کنونی ایران در گفت و گوی اخیر با روزنامه فایننشال تایمز مطرح کرده و آنچه در زیر می خوانید متن این مصاحبه است.

آیا مقاومت به معنی عدم مصالحه بر سر برنامه های هسته ای است؟

آنچه امروز اهمیت دارد دفاع از کشور ایران در جنبه های متعددی است که نباید از سوی دیگران مورد دست درازی قرار گیرد. هرچه بیشتر از این حقوق دفاع کنیم،پیشرفت بیشتری خواهیم داشت.

آیا مقام معظم رهبری از کاندیداتوری شما حمایت می کنند؟

خیر. مقام معظم رهبری در جایگاهی قرار دارند که دیگرات تحت فرمان ایشان هستند. برخی چهر های سیاسی و گروهی از مردم از من حمایت می کنند و آنها خودشان باید در مورد آن سخن بگویند. من به انتخابات به عنوان یک وظیفه نگاه می کنم و جنبه های متعددی از آن را زیر نظر دارم ( که می تواند دلیل اعلام کاندیداتوری در دقیقه 90 باشد).

معمولا وقتی کاندیدایی برای نام نویسی تصمیم گیری می کند، دیگر کاندیداها را نیز زیر نظر دارد. در صورتی که نامزد شاخص تری حضور داشته باشد، شما به رقابت ملحق نمی شوید. اما اگر احساس کنید که وارد شدن به عرصه رقابت برای شما ضرورت دارد، آنگاه باید پا به میدان بگذارید.

آیا اعلام نامزدی علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق و اسفندیار رحیم مشایی، منتخب احمدی نژاد، شما را برای نام نویسی در انتخابات ترغیب کرد؟

معمولا وقتی کاندیدایی برای نام نویسی تصمیم گیری می کند، دیگر کاندیداها را نیز زیر نظر دارد. در صورتی که نامزد شاخص تری حضور داشته باشد، شما به رقابت ملحق نمی شوید. اما اگر احساس کنید که وارد شدن به عرصه رقابت برای شما ضرورت دارد، آنگاه باید پا به میدان بگذارید. به بیان دیگر تصمیم گیری در مورد حضور نمی تواند جدا از میزان شاخص بودن کاندیداها باشد.

آیا سیاست های هسته ای ایران در صورت روی کار آمدن آقای هاشمی تغییر می کند؟

رویکرد ما در مورد اهداف هسته ای به طور کلی قابل دفاع و منطقی است و هدف آن شتاب دادن به پیشرفت فعالیت های هسته ای است. به طور کلی اگر سیاست های دیگر ارایه شود، ما به طور جدی آنها را نقد می کنیم و از رویکرد هسته ای کنونی دفاع خواهیم کرد. اما باید ببینیم سیاست آقای رفسنجانی چه خواهد بود.

آیا نامزدهای ائتلاف 1+2، مانند علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه سابق یا محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، به نفع شما کنار می روند؟

ما هنوز در این مورد صحبت نکرده ایم اما آنچه می توانیم هم اکنون انجام دهیم حفظ اتحاد در دستور کارهای مشترک و سیاست ها است.

اما شما تجربه مدیریتی در اقتصاد ندارید و این در حالی است که کشور با تحریم های بین المللی مواجه است؟

دست کم در چند سال گذشته من به دقت تاثیر تحریم ها را زیر نظر داشته ام و فکر می کنم تحریم ها را می توان به سادگی دور زد و آنها را تبدیل به موقعیت کرد.

رویکرد ما در مورد اهداف هسته ای به طور کلی قابل دفاع و منطقی است و هدف آن شتاب دادن به پیشرفت فعالیت های هسته ای است. به طور کلی اگر سیاست های دیگر ارایه شود، ما به طور جدی آنها را نقد می کنیم و از رویکرد هسته ای کنونی دفاع خواهیم کرد.

در مورد روابط ایران – آمریکا و پتانیسل گفت و گوی مستقیم چه فکری دارید؟

این درست نیست که بگوییم اگر ایران با آمریکا مذاکرات مستقیم نداشته باشد، نمی تواند بن بست هسته ای را حل کند. آمریکا به طور جدی با اهداف و خواست های جمهوری اسلامی مخالفت می کند. آمریکا از نظام دیکتاتوری حمایت می کند که در زمان پهلوی در ایران وجود داشت و مردم ایران آن را نمی خواستند. پس از انقلاب اسلامی نیز آمریکا از صدام حسین حمایت کرد. اما رفتار کشور ایران در 34 سال گذشته نشان داد که آمریکا نمی تواند هر آنچه را که می خواهد به دست آورد. آمریکا با برنامه های هسته ای ایران مخالف است و فکر می کند رقیبی در جهان ندارد. اما در مقابل می گوید به دنبال اجماع بین المللی است که در آن هم موفق نبوده است. سپس آنها دوباره حرکت های یکجانبه را دنبال کردند. این سردرگمی آمریکا را نشان می دهد. ما هیچگاه صبر نمی کنیم تا شرایط آمریکا برای مذاکره مستقیم فراهم شود. مشکل رفتار آمریکاست. این رفتار باید تغییر کند. (مقام معظم رهبری در ماه مارس فرمودند با مذاکره مخالفتی ندارند اما خوش بین هم نیستند و مشکل اصلی این است که آمریکا منطق ندارد).

نظر شما در مورد برنامه هسته ای و مذاکره با قدرت های جهانی چیست؟

ما چیزی فراتر از حقوق ایران طبق پیمان منع اشاعه هسته ای نمی خواهیم.ما می خواهیم به حقوق ما احترام گذاشته شود. پرسش این است که چرا آنها حق غنی سازی اورانیوم را به رسمیت نمی شناسند. آنهایی که می گویند به ان پی تی احترام می گذارند باید به حقوق هسته ای ایران نیز احترام بگذارند. ما نخست به آژانس بین المللی انرژی اتمی نامه نوشتیم که سوخت 20 درصدی برای راکتور دارویی می خواهیم. اما آنها این سوخت را به ما ندادند و ما هم روی غنی سازی با خلوص 20 درصد متمرکز شدیم.

آیا ایران با درخواست انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد به خارج از کشور موافقت خواهد کرد؟

ما مذاکرات فشرده ای در این زمینه داشته ایم. ما گفتیم که آنچه که تولید کرده ایم برای نیازهای داخلی و دارویی است. آنها دیده اند که تولید این سوخت تحت نظارت آژانس تولید شده و کاربردی صلح جویانه داشته است. ما این سوخت را برای ارسال به خارج تولید نکرده یام و می خوایهم از آن برای تامین نیازهای دارویی بیماران استفاده کنیم.

آیا ایران از نزدیک شدن به خط قرمز اسرائیل که تولید 240 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص بالا است، پرهیز دارد؟

ما هیچ اعتباری برای اسرائیل قایل نیستیم. خط قرمز ما پیمان منع اشاعه هسته ای است.

نظر شما در مورد ابتکار عمل روسیه و آمریکا برای برگزاری کنفراس بین المللی در مورد سوریه که ماه آینده برگزار می شود، چیست؟

از آغاز، ایران گفت که راه حل بحران سوریه سیاسی است نه نظامی. آمریکا رویکرد اشتباهی را دنبال کرد و از تروریست ها برای پیشبرد اهدافشان حمایت کرد. اما دیدگاه ما با آنچه روسیه می گوید، مشترک است. اگر آمریکا به این نتیجه رسیده که رویکرد خطایی را دنبال کرده است، باید آن را به جهان بگوید. ما از هر گونه پیشنهاد به منظور انجام گفت و گو ها در سوریه حمایت می کنیم.

آیا دعوت شدن به این کنفرانس برای ایران مهم است؟

اگر دعوت نشویم یک مشکل نخواهد بود. آنچه برای ما اهمیت دارد، پایان یافتن درگیری نظامی در سوریه و آغاز روند سیاسی است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

کلید واژه ها: آمریکا سوریه مذاکره سعید جلیلی


نظر شما :