توافق محرمانه آمریکا و روسیه بر سر سوریه

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۱:۵۶ کد : ۱۹۱۶۱۴۰ سرخط اخبار

منابع آمریکایی آگاه از جزئیات یک توافقنامه محرمانه میان آمریکا و روسیه برای حل و فصل بحرن سوریه خبر دادند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی اخبار آسیا، منابع آگاه آمریکایی اعلام کردند: دولت های آمریکا و روسیه به طور محرمانه بر سر راهکاری مشترک جهت حل و فصل بحران سوریه که در ماه ژوئن ارائه می شود، توافق کرده اند.

 

این منابع همچنین اعلام کردند که توافقنامه محرمانه میان آمریکا و روسیه شامل چندین بند است که واگذاری فرماندهی ارتش آزاد به مناف طلاس، از فرماندهان فراری ارتش سوریه از جمله آنهاست.

 

بنا به گزارش این منابع، توافقنامه محرمانه آمریکا و روسیه شامل 4 بند اصلی زیر است:

1- پایان درگیری میان ارتش آزاد و ارتش سوریه

2- مشخص شدن زمانبندی برای آغاز مذاکره میان طرفین درگیر سوری و تعیین مناف طلاس به عنوان فرمانده عالی ارتش آزاد که مورد قبول بخشی از نظام سوریه و آمریکا است.

3- پاکسازی گروه های تندرو به دست مناف طلاس و ارتش آزاد از جمله جبهه النصرة و گردان آزادگان شام که از دید آمریکا مورد قبول نیستند و فراهم کردن زمینه فعالیت ارتش آزاد در مناطقی که خطوط تماس نامیده می شود.

4- تحویل ریاست شورای عالی نظامی به مناف طلاس و تشکیل هیاتی نظامی برای مذاکره با چهره های سیاسی مخالفان برای تشکیل دولت ائتلافی.

منابع آمریکایی مذکور در ادامه تاکید کردند، مذاکره با گروه های سوری تحت نظارت آمریکا و روسیه و با مشارکت برخی کشورهای جهان در کنفرانس بین المللی آتی درباره سوریه شکل جدی به خود می گیرد.

 

بنا به گفته این منابع، بر اساس برنامه های روسیه و آمریکا و با فشارهای مستقیم این دو کشور همه نقاط اختلاف میان گروه های سوری حل و فصل شده و راهکاری تحت عنوان ارائه امتیازات غیر اساسی به بشار اسد، ارائه خواهد شد.

 

بر این اساس، مراحل مذاکره شامل تشکیل کمیته های میدانی برای ممانعت از درگیری ارتش آزاد با ارتش سوریه می شود؛ در ادامه مناف طلاس موظف خواهد بود هرگونه اقدم مخالف آتش بس در سوریه را سرکوب کرده و ضمن جمع آوری سلاح ها، همه گروه های مسلح را تحت فرمان ارتش آزاد درآورد.

 

این منابع در پایان تاکید کردند: مقامات آمریکایی به مناف طلاس و توانایی وی در تحقق خواسته هایشان اطمینان دارند.

کلید واژه ها: آمریکا ارتش آزاد سوریه مناف طلاس مناف طلاس روسیه آمریکا و روسیه مذاکره محرمانه


( ۱ )

نظر شما :