عراقچی: آمریکا مانع خلع سلاح جهانی است

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۳ کد : ۱۹۱۶۲۴۶ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ایران به عنوان کشوری مستقل همواره نقشی مؤثر و سازنده در پیشبرد اهداف کنفرانس خلع سلاح بر عهده داشته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره  مخالفت آمریکا با ریاست کشورمان بر کنفرانس خلع سلاح در ژنو گفت: ایران از جمله نخستین کشورهای تشکیل دهنده کنفرانس خلع سلاح است و به عنوان کشوری مستقل همواره نقشی مؤثر و سازنده در پیشبرد اهداف کنفرانس بویژه خلع سلاح هسته ای بر عهده داشته و در مذاکرات معاهدات بین المللی همچون کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی نقشی کلیدی ایفا کرده است.

آقای عراقچی با بیان این که، ایران قربانی سلاحهای کشتار جمعی است، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان همراه با دیگر ملل صلح دوست جهان با استفاده از همه  ظرفیت های ملی و بین المللی برای تحقق دنیایی عاری از تسلیحات کشتار جمعی تلاش کرده است و خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از ایران به عنوان مبتکر منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و از کشورهای پیشرو در زمینه خلع سلاح هسته ای نام برد و افزود: طبیعی است که برگزاری دو کنفرانس بین المللی خلع سلاح در تهران در سالهای 1389و 1390 و همزمانی ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد و کنفرانس خلع سلاح برای آمریکا و رژیم صهیونیستی دشوار باشد.

عراقچی، اقدام آمریکا در مخالفت با ریاست جمهوری اسلامی ایران بر کنفرانس خلع سلاح را تلاش مجدد این کشور برای انحراف افکار عمومی جهان از ذخایر تسلیحات کشتار جمعی خود عنوان کرد و با اشاره به مخالفت شانزده ساله آمریکا با طرح موضوع خلع سلاح در کنفرانس خلع سلاح ابراز داشت: آمریکا با این رفتار در عمل این نشست را به گروگان گرفته و مانع از فعالیت مؤثر آن برای پیشبرد صلح و امنیت بین المللی شده است.

وی مخالفت آمریکا با پروتکل کنوانسیون منع سلاحهای میکروبی، عدم پایبندی این کشور به تعهدات خود بر اساس کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی برای امحای ذخایر تسلیحات شیمیایی تا سال 2012، مقابله با هر ابتکاری برای پیشبرد خلع سلاح هسته ای و نیز ممانعت از تشکیل خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای با زیرپا گذاشتن مصوبه NPT را سوابق تاریک آمریکا در زمینه عدم پایبندی به تعهدات بین المللی و بی احترامی به سازوکارهای چندجانبه بین المللی در زمینه خلع سلاح و امنیت بین المللی دانست.

آقای عراقچی افزود: آمریکا درجهت به انحراف کشاندن افکار عمومی جهان این ادعاهای بی پایه و رفتار متناقض را در قبال جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به رفتار دوگانه آمریکا در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت : دو هفته پیش آمریکا برگزاری نشست عدم تعهد به ریاست ایران را در حاشیه اجلاس معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای ( NPT ) با هدف ملاقات با اعضای جنبش عدم تعهد درخواست کرد و در نشستی که جمهوری اسلامی ایران ریاست آن را برعهده داشت آقای توماس کانتریمن دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به همراه سفیر این کشور در ژنو شرکت کرد.

عراقچی خاطر نشان کرد: این اقدامات متناقض آمریکا نشان دهنده استیصال و درماندگی این کشور در به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران است و این تلاش آمریکا به وضعیتی منجر شده که ایران به ریاست یکی از مهمترین کنفرانسهای بین المللی می رسد و آمریکا در اقدامی که به انزوای خود این کشور ختم شده به ترک این کنفرانس مبادرت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پایان اظهار داشت: این رفتار آمریکا تقابل با رأی دموکراتیک کشورهای عضو و سازوکار نهاد های بین المللی برای انتخاب رییس و به عبارتی دیگر تقابل با اراده جامعه جهانی است.

کلید واژه ها: آمریکا سلاح خلع خلع سلاح کنفرانس بین المللی کنفرانس خلع ریاست کنفرانس خلع سلاح سلاحهای جمهوری اسلامی ایران وزارت امور خارجه سلاح هسته ای جمهوری اسلامی وزارت امور خارجه کشورمان منع مخالفت پیشبرد آمریکا با


نظر شما :