اظهارنظر صالحی در مورد تجزیه سوریه

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۲ کد : ۱۹۱۶۱۶۸ سرخط اخبار

وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با یک روزنامه سعودی درباره احتمال تجزیه سوریه و پیامدهای خطرناک آن در منطقه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "علی اکبر صالحی" وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با روزنامه الحیات که امروز منتشر شده درباره وقوع هرگونه خلاء سیاسی در سوریه و طرحهای احتمالی درباره تجزیه این کشور هشدار داد.

وی افزود: تجزیه سوریه بر کل منطقه اثرگذار خواهد بود و باعث افزایش چالشها در خاورمیانه می شود که ما خواهان وقوع آن نیستیم.

صالحی تاکید کرد: ایران از وحدت و حاکمیت ملی سوریه حمایت می کند و همگان نیز باید در همین راستا گام بردارند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مخالفان و دولت سوریه باید در راستای حل بحران این کشور بر سرمیز مذاکرات حاضر شده و دولت انتقالی را تشکیل دهند تا پس از آن همه پرسی قانون اساسی برگزار شود. این یک اصل بین المللی پذیرفته شده است که مردم حق تعیین سرنوشت خود را دارند و نمی شود با تصمیمی که در خارج از سوریه گرفته شده با این ملت بزرگ برخورد کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که نزدیکی آمریکا و روسیه درباره موضوع سوریه به حل بحران در این کشور از طریق مسالمت آمیز کمک کند. تهران از ابتدای بحران سوریه بر حل مسالمت آمیز آن بدون دخالت خارجی و با تامین وحدت و حاکمیت ملی این کشور تاکید داشت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اختلافات تهران و ریاض در برخی موضوعات از گفتگوی بیش از دوساعته خود با سعود الفیصل همتای سعودی خود در جده خبر داد و افزود: ما درباره روابط دوجانبه و تحولات سرنوشت ساز منطقه گفتگو داشتیم و توافق کردیم که این ارتباط دوطرفه به طور مستمر ادامه داشته باشد تا بتوانیم از مسائل منفی جلوگیری کرده و بر نقاط مثبت تحولات بیافزاییم.

وی افزود: طبعا اختلافاتی میان تهران و ریاض وجود دارد اما گفتگوهای صریح و شفافی با سعود الفیصل داشتم که توافق کردیم آنرا ادامه دهیم. همچنین ایران و عربستان یک توافقنامه امنیتی دارند که باید آنرا عملی کنند.

کلید واژه ها: سوریه جمهوری اسلامی ایران


نظر شما :