عاملی که برنامه های رژیم اسرائیل در سوریه را بر هم زد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۹۱۵۸۶۳ سرخط اخبار

طی روزهای اخیر و در پی حملات هوایی رژیم اسرائیل به خاک سوریه، گمانه هایی مبنی بر احتمال وقوع جنگ میان سوریه و این رژیم و حتی شایعاتی مبنی بر تدارک اسد برای اعلان جنگ مطرح شد. با این حال، این اتفاق در عمل رخ نداد و تحلیلگران دلایل مشخصی را در این زمینه مطرح می کنند. از این جمله می توان به ورود یک عامل جدید به عرصه تحولات سوریه اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»، هرچند انتظار می رفت در پی حملات هوایی شبانه رژیم اسرائیل خاک سوریه، پتانسیل یک جنگ تمام عیار در منطقه افزایش یابد، اما این اتفاق نیفتاد و مقامات اسرائیلی نیز تأکید کردند از دید آن ها، چشم اندازی برای وقوع جنگ وجود ندارد.

در این رابطه، «یائیر گولان»، مسئول فرماندهی شمالی ارتش رژیم اسرائیل، روز گذشته تأکید کرد که در حال حاضر به هیچ وجه چشم انداز جنگ میان این رژیم و سوریه وجود ندارد. وی افزود: «نیازی به هراس و نگرانی نیست. همه چیز آرام است. ساکنان شمال می توانند آرام بخوابند. همه چیز تحت کنترل است».

اما روزنامه «وال استریت ژورنال»، امروز با انتشار مطلبی به تحلیل مهمترین عاملی پرداخته که سبب شده بر خلاف انتظار، حملات رژیم اسرائیل به وقوع یک درگیری تمام عیار منجر نشود. عاملی که نه تنها سبب بازنگری این رژیم در طرح های خود شده، بلکه ایالات متحده را نیز در رویکرد خود نسبت به سوریه با تردیدهای جدی مواجه کرده است.

عاملی که وال استریت ژورنال به آن اشاره می کند، ورود جدی حزب الله لبنان به عرصه تحولات سوریه و حمایت همه جانبه آن از دولت و نیروهای ارتش این کشور علیه گروه های شورشی، به ویژه افراط گرایان وابسته به القاعده است.

این روزنامه اشاره می کند که این عامل، بیش از هر چیز اسباب نگرانی دولت آمریکا را فراهم کرده و برنامه های این دولت را با موانع جدی مواجه کرده است.

یک مقام دولت ایالات متحده در این زمینه اشاره کرده که نیروهای حزب الله به شدت آموزش دیده و سرد و گرم چشیده هستند. به گفته این مقام آمریکایی، این عامل سبب شده ارزیابی های دستگاه های اطلاعاتی و دیپلماتیک آمریکا درباره عمر دولت بشار اسد، به شدت دستخوش تغییر شود. می افزاید این تحول به شدت دولت سوریه را تقویت کرده و سبب شده از تأثیر مبارزان مخالف دولت کاسته شود.

این تحول در پی آن صورت می گیرد که در طرف مقابل ماجرا، گروه موسوم به «جبهه النصره» که مستقیماً به القاعده وابسته است، تعداد مبارزان خود را در سوریه به 6000 هزار نفر افزایش داده و هر روز نیز صدها نفر از افراد جدید این گروه وارد عرصه مبارزات می شوند.

وال استریت ژورنال مدعی است مهمترین نمود تغییر رویکرد حزب الله نسبت به سوریه و جدی شدن فعالیت این سازمان، در درگیری های روز گذشته در «قصیر» قابل مشاهده بوده است. بر اساس این ادعا، در درگیری های سنگین این شهر، نیروهای دولتی سوریه توانسته اند با پشتیبانی حزب الله به یک پیروزی چشمگیر دست یابند.

این روزنامه اشاره می کند مهمترین عاملی که سبب بازنگری حزب الله در رویکردهای خود نسبت به سوریه شده، این بوده که در پی فعالیت های اخیر گروه های شورشی و اقدامات علنی آن ها علیه شیعیان، این امر برای حزب الله مسجل شده که درگیری ها در سوریه ماهیتی کاملاً طایفه ای و مذهبی داشته و اساس آن بر تقابل گروه های افراطی سنی مذهب علیه شیعیان قرار دارد.

از سوی دیگر، به نظر می رسد میان جدی شدن فعالیت حزب الله در سوریه و فروکش کردن ناگهانی اقدامات و موضع گیری های مقامات اسرائیلی نیز ارتباط مستقیم وجود دارد. در این راستا، هرچند رژیم اسرائیل مدعی است که مقصودش از حملات اخیر، هدف قرار دادن منافع حزب الله در سوریه بوده، اما بی تردید حضور جدی تر حزب الله در سوریه، این رژیم را نسبت به درگیر شدن همزمان در بیش از یک جبهه نگران ساخته است. به ویژه با توجه به سابقه ناامیدکننده ای که این رژیم تاکنون از درگیری های خود با حزب الله داشته است.  

کلید واژه ها: سوریه حزب الله


نظر شما :