مهمانپرست: راه رسیدن به توافق نهایی با گروه 1+5 نزدیک است

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۰۲:۳۶ کد : ۱۹۱۵۸۰۵ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت: به شرط حاکم شدن فضای منطقی بر مذاکرات گروه 1+5، راه رسیدن به توافق نهایی نزدیک است.

به گزارش مهر، رامین مهمانپرست عصر یکشنبه در نشست خبری با رسانه ها اظهار کرد: سفر به استان خوزستان در ادامه سفرهای استانی با هدف ارتباط با مردم و تشریح سیاست های خارجی، تببین مواضع کشور و تحلیل آخرین تحولات منطقه ای در موضوعات بین المللی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه دیپلماسی عمومی در ساختار جدید وزارت خارجه به عنوان رکن مهم و قابل توجه در دستور کار قرار گرفته افزود: از وظایف اصلی این مرکز استفاده و بهره گیری از تمام ظرفیتهای مردمی و غیر دولتی برای تحقق سیاست های خارجی است.

مهمانپرست با تاکید بر این موضوع که جنگ امروز قدرتها در عرصه افکار عمومی صورت می گیرد، گفت: هر اندازه دولت ها بر افکار عمومی مسلط باشند و بتوانند این افکار را جهت داده و مدیریت کنند در سیاست های خارجی موفق تر خواهند بود.

وی با اشاره به پروژه های اسلام هراسی و تخریب های صورت گرفته علیه ملت افزود: از مهمترین روش های مقابله با این فتنه ها تنویر افکار عمومی ملت ها است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای کشور با تاکید براینکه سیاست خارجی باید بین مردم کاملا تبیین شود، گفت: سفرهای استانی وزارت امورخارجه در این راستا و به منظور دیدار با مدیران اجرای، نمایندگان مجلس، نماینده ولی فقیه، روحانیون، دانشگاهیان، نیروهای نظامی، و سایر اقشار مردم صورت می گیرد تا راه توسعه، پیشرفت و سربلندی ملت بیش از گذشته محقق شود.

اعلام نتایج مذاکرات نشست آلماتی 2 ؛25 اردیبهشت

وی در این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با نماینده سیاسی اتحادیه اروپا اظهار کرد: با توجه به اینکه در نشست آلماتی 2 مقرر شده بود  نتایج مذاکرات هیات ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 پس از جمع بندی ارائه شود، در این راستا سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون نماینده سیاسی اتحادیه اروپا 25 اردیبهشت ماه در استانبول دیدار می کنند.

مهمانپرست با بیان اینکه انتظار ما ادامه روند منطقی مذاکرات است، افزود: بهترین شکل رسیدن به نتیجه قابل قبول این است که حقوق کشور ایران در فعالتهای هسته ای به رسمیت شناخته شود.

وی با تاکید براینکه کشور ایران به تعهدات خود پایبند است تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه اتهام مبنی بر دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته ‎ای‎ را رد می کند و اعلام کرده که به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ‎ای و یکی از اعضای آژانس بین‎ المللی انرژی اتمی، حق استفاده صلح ‎آمیز از فن ‎آوری هسته ‎ای را برای خود محفوظ می ‎داند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نگرانی های و ابهامات موجود در برنامه هسته ای ایران را از سایر کشورها طبیعی می دانیم، افزود: چنانچه حقوق ما به رسمیت شناخته شود می توانیم برای رفع نگرانی ها و ابهامات ایجاد شده به توافق هایی دست یابیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم در انجام مذاکرات تاخیری صورت نگیرد، گفت: به شرط حاکم شدن فضای منطقی بر مذاکرات، راه رسیدن به توافق نهایی را نزدیک می دانیم.

مهمانپرست سیاست کلی نظام در دفاع از حقوق ملت ایران را خدشه ناپذیر عنوان کرد و افزود: میان مسئولان نظام اختلاف نظری در دسترسی به حقوق هسته ای برای فعالیت های صلح آمیز وجود ندارد اگرچه ممکن است روشهای آن متفاوت باشد.

وی تاکید کرد: فشارهایی که به بهانه فعالیتهای هسته ای به کشور وارد شده، بدون منطق است.

آمادگی ایران برای حل مشکل سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مذاکرات چهارجانبه برای حل مشکل سوریه اظهار کرد: به پیشنهاد رئیس جمهور مصر مذاکرات چهارجانبه ایران، مصر، ترکیه و عربستان به منظور حل بحران سوریه مطرح شد.

وی افزود:بعد از این پیشنهاد نشست هایی در این زمینه برگزار شد که برخی از آنها در سطح وزرای امور خارجه و برخی در سطح کارشناسی بود و در سطح روسای جمهوری هم در قاهره و اسلام آباد نشست سه جانبه ای برگزار شد.

مهمانپرست با اشاره به حذف عربستان گفت: عربستان در نخستین نشست کارشناسان ارشد حضور پیدا کرد اما در نشست های بعدی حضور نداشت به همین دلیل این نشست به صورت سه جانبه برگزار شد.

وی با بیان اینکه ما آمادگی خود را برای این گفت و گوی چهار جانبه اعلام کرده ایم؛ اظهار کرد: بعد از این که یک هیات مصری در رده بالا مشورت هایی را در تهران با مقام های ایرانی داشتند تاکید همگی بر تشکیل هر چه سریعتر این نشست بوده تا بهترین راه حل برای بحران سوریه که همانا گفت و گو های سیاسی و جلوگیری از کشتارها و اقدام های خشونت آمیز و تروریستی است در دستور کار قرار گیرد.

مهمانپرست تصریح کرد: هنوز نسبت به تاریخ دقیق این نشست توافقی صورت نگرفته وبه محض مشخص شدن، زمان و مکان آن اعلام می شود.

ایجاد ناامنی در کشورهای منطقه از اهداف رژیم صهیونیستی

وی با بیان اینکه سوریه کشوری است که در منطقه نقش تاثیر گذار و در همکاری های منطقه ای جایگاه ویژه ای دارد، افزود: وضعیت بحرانی امروز این کشور به دلیل دخالت کشورهای فرا منطقه ای با اهداف سیاسی مشخص است.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید براینکه ایجاد ناامنی در کشورهای منطقه از اهداف برنامه ریزی شده رژیم صهیونیستی است، گفت: وضعیت فعلی کشور سوریه مربوط به مسائل داخلی این کشور نیست بلکه مداخله کشورهای خارجی و اهداف سیاسی خاص باعث این وضعیت شده است.

وی با اشاره به ضرورت تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت در کشور سوریه اظهار کرد: هدف ما حمایت از خواسته های مردم سوریه است اما مطالبات مردم سوریه را خود تعیین می کنند به این دلیل باید انتخابات مردمی در سایه ثبات در این کشور شکل گیرد و زمینه گفت و گوی سیاسی فراهم گردد.

مهمانپرست ضمن محکوم کردن هجوم ددمنشانه موشکی رژیم صهیونیستی به حومه شهر دمشق تصریح کرد: حمله رژیم صهیونیستی به کشور سوریه برای ایجاد آشوب و فتنه در منطقه است .

وی گفت: ایجاد آشوب، فتنه، بی ثباتی و تلاش برای بر هم زدن امنیت کشورهای منطقه از جمله سوریه حرکت هدفمندی است که زمینه را برای ادامه جنایات رژیم صهیونیستی فراهم می کند.

مهمانپرست تاکید کرد: اسرائیل با ادامه حرکت بیداری اسلامی به تکاپو افتاده و با بکارگیری گروه تروریستی در سوریه و هتک حرمت به صورت همزمان در سوریه و اردن، می خواهد زمینه را برای بیداری اسلامی مختل و از قدرتمند شدن جهان اسلام جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه استقلال کشورهای کم قدرت برای کشورهای قدرتمند جهانی تهدیدآمیز است، افزود: رژیم صهیونیستی به دنبال از بین بردن همه زمینه های علمی، دفاعی و همه قدرتهای منطقه است.

توسعه روابط با همه کشورها به شرط دوستی با ملت

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به سیاست های کشور در مذاکره با کشور آمریکا اشاره کرد و گفت: به جز رژیم صهیونیستی که آن را به مشروعیت قبول نداریم، سیاست نظام توسعه روابط با کشورهایی است که از در دوستی با ملت ایران وارد شوند.

وی تصریح کرد: در این راستا کشورهایی که سابقه دشمنی طولانی با نظام دارند و آثاری از تغییر این سیاست در عملکرد و رفتار آنها مشاهده نمی شودف نمی توانند از رابطه خوبی با کشور ما بهره مند شوند.

مهمانپرست با بیان اینکه اصل مذاکره با کشور آمریکا قابل بحث نیست، اظهار کرد: اما مذاکره در شرایطی می تواند به نفع ملت ایران باشد که دستاوردی برای ملت داشته باشد.

وی گفت: مذاکراتی که مقامات آمریکایی در شرایط فعلی دنبال می کنند از موضع فشار و تهدید است در حالی که ورود به این نوع مذاکره نتیجه ای نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر ضرورت ورود به مذاکره در شرایط برابر، احترام متقابل و به رسمت شناختن حقوق کشورهای مستقل، افزود: تنها در این شرایط است که می توان فضای جدید برای مذاکره فراهم کرد و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری اگر آمریکا مایل به برقراری رابطه است باید دست از دشمنی بردارد.

نمایش اقتدار ملی و عقب نشینی دشمن

وی با بیان اینکه مذاکره زمانی منافع ملت ایران را تامین می کند که از موضع اقتدار وارد شویم، اظهار کرد: موضع اقتدار زمانی ایجاد خواهد شد که اقتدار ملی را به نمایش بگذاریم.

مهمانپرست به انتخابات آتی اشاره کرد و گفت: اگر همه مردم با حفظ وحدت، انسجام ملی و پایبندی به اصول و تبعیت از مقام معظم رهبری حماسه سیاسی خلق کنند، اقتدار ملی را به رخ دشمنان خواهند کشید.

وی با تاکید براینکه نمایش اقتدار ملی عقب نشینی دشمنان را سبب می شود، عنوان کرد: این در حالی است که حضور کمرنگ در انتخابات از سوی دشمنان نتیجه فشارهای سیاسی تلقی می شود و در این صورت این فشارها افزایش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید براین نکته که خلق حماسه سیاسی در انتخابات نشان دهنده این است که مردم از ارزشها دست نخواهند کشید و آرمانهای نظام را همچنان دنبال می کنند، اظهار کرد: این حضور به دشمنان نشان خواهد داد که با فشار علیه ملت ایران نمی توانند به نتیجه دلخواه خود برسند.

وی برمشارکت بیشترمردم درانتخابات پیش رو کشور تاکید کرد و گفت: این انتخابات باتوجه به شرایط کنونی حاکم برجامعه بین المللی و منطقه ، ازمهمترین حادثه سیاسی تاریخ کشور قلمداد می گردد.

مهمانپرست افزود: حضورپررنگ و مشارکت حداکثری مردم دراین رویداد سیاسی که حمایت های همه جانبه مردم ازنظام را به نمایش خواهد گذاشت ، باردیگرتوطئه های دشمنان را نقشه برآب خواهد کرد.

کلید واژه ها: سوریه سیاسی مذاکرات وزارت خارجه با تاکید مذاکره رژیم صهیونیستی اقتدار دشمنان افزود: خارجی ملت ایران افکار جانبه براینکه اقتدار ملی نتیجه امنیت تاکید براینکه با تاکید براینکه


نظر شما :