این همه پافشاری غرب سر سوریه برای چیست؟

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۵ کد : ۱۹۱۵۲۷۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، در نشست اخیر «دوستان سوریه» در استانبول، معارضان خارج نشین سوری تمام توان خود را به کار گرفتند تا حامیان غربی و عربی خود را به دخالت نظامی در سوریه ترغیب کنند.

آنها این بار نیز به سیاق نشست های پیشین خود راه حل نظامی و قدرت تسلیحاتی را تنها راه برای برون رفت از این بحران عنوان کردند. با همین تفکر بود که در نشست اخیر از ناتو نیز خواسته اند با هدف قرار دادن پایگاه های موشکی ارتش سوریه از معارضان سوری حمایت کند.

با این حال، در تمامی دو سال گذشته واکنش طرف غربی به این درخواست یک چیز بود؛ «لزوم حل این بحران از طریق دیپلماسی و روش های سیاسی». اما ظاهرا ورق برگشته. هر چند کشورهای غربی پا به پای متحدان عرب خود، از جمله عربستان سعودی و قطر، از همان ابتدا، از هیچ تلاشی برای تسلیح مخفیانه گروه های مسلح سوری فروگذار نکردند، اما اکنون برخی از آنها بر آن شده اند تا از پوستین ژست های انسان دوستانه و صلح طلبانه خارج شوند و به جای پنهان کاری، این بار، رو بازی کنند. انگلیس و فرانسه از جمله این کشورها هستند.

این دو پس از آنکه از همراه کردن سایر اعضاء اتحادیه اروپا با خود ناکام ماندند، اعلام کردند برای مسلح کردن مخالفان دولت سوریه، به طور مستقل از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقدام می کنند. پاریس و لندن به همین حد نیز قناعت نکرده اند و به شدت در تلاشند تا از طریق مذاکره با سایر کشورهای عضو این اتحادیه، آنها را به مسلح کردن معارضان سوری راضی کنند. ترکیه نیز با این دو همراه شده و خواستار لغو تحریم تسلیحاتی شورشیان سوری از سوی اتحادیه اروپا شده است.

ظاهرا به خاطر فشار آنهاست که قرار است طی شش هفته آینده نشستی در اتحادیه اروپا برگزار شود تا به گفته ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس، آنها و فرانسوی ها «دلایل قوی خود برای لغو تحریم و یا تعدیل آن» را بیان کنند.

اما اینکه چرا این کشورها ترجیح می دهند، بر خلاف گذشته، به جای آهسته و پیوسته حرکت کردن برای سرنگونی نظام بشار اسد، تهاجمی عمل کنند و به تحرکات خود برای تقویت مخالفان شدت ببخشند، ریشه در پیروزی های اخیر ارتش سوریه به ویژه در حومه دمشق، حلب و حمص دارد؛ موضوعی که حتی پایگاه خبری «دبکا» وابسته به رژیم صهیونیستی نیز در مطلبی به آن اذعان کرد و نوشت: « پیشرفت های پیروزمندانه ارتش سوریه در شمال این کشور ادامه دارد و این نیروها برای نخستین بار توانسته اند محاصره شورشیان بر شهر استراتژیک مرآت النعمان را از میان ببرند و به سمت بزرگراه اصلی حلب – دمشق حرکت کنند.»

بر اساس گزارش دبکا، هفته گذشته ارتش سوریه توانست شورشیان را به خارج از منطقه شرق دمشق با نام «برزه» براند؛ منطقه ای که آنها به مدت 2 سال کنترل آن را در دست داشتند. ارتش سوریه همچنین حملات شدیدی علیه شورشیان داشت که در نزدیکی فرودگاه بین المللی مستقر شده بودند.

با توجه به این موضوع، کمک های نظامی آشکار و علنی غرب به گروه های شورشی مسلح، علاوه بر اینکه موجب تقویت روحیه آنها در بحبوحه این جنگ فرسایشی می شود، می تواند به عنوان سدی در مقابل متفرق شدن آنها عمل کند.

اما با وجود نگرانی های موجود درباره پیروزی های ارتش سوریه، برخی همچون مقامات آمریکایی و یا کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با احتیاط به این مطالبه واکنش نشان می دهند. در واقع، آنها بیم آن دارند که این تسلیحات به دست گروه های جهادی تکفیری وابسته به القاعده بیفتد.

این موضوعی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سخنان خود در برابر مجلس سنا به آن اشاره کرده و گفته بود: «تلاش می کنیم، با احتیاط کامل این سلاح ها را در اختیار گروه های معارض مسلح سوری قرار دهیم تا به دست گروه های تندرو [وابسته به القاعده] نیفتد.» هر چند، در ظاهر منظور او از سلاح، سلاح های نظامی غیرکشنده است اما «راند پائول»، سناتور آمریکایی با افشاگری خود در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان خلاف این موضوع را به نمایش گذاشت. او در این گفت وگو از کمک های تسلیحاتی آمریکا به معارضان سوری در پوشش کمک های غیرنظامی خبر داد و گفت: «از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا درباره ارسال محموله سلاح آمریکا از لیبی به مقصد سوریه از طریق مرز ترکیه سئوال کردم که وی پاسخ داد، یک هفته قبل از کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی لیبی، محموله ای مملو از سلاح از لیبی ارسال شد که این کار با آگاهی آمریکا انجام گرفت.»

با این حال، از آنجائیکه مقاومت و نیز پیشروی های ارتش سوریه موجب نگرانی کشورهای غربی و عربی شده باید منتظر ماند و دید آنها برای برون رفت از اختلاف نظر موجود چه راهی را بر می گزینند.

کلید واژه ها: سوریه ارتش سوریه سوری آمریکا اتحادیه اروپا سلاح اتحادیه اروپا غربی شورشیان معارضان


نظر شما :