تنشی تازه در روابط آنکارا - تلاویو

ماه عسلی که زود تمام شد

۰۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۴۳۴۹ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه عبری هاآرتص گزارش داد که اختلاف‌هایی میان دیدگاه‌های اسرائیل و ترکیه بر سر آینده سوریه به وجود آمده که این مساله باعث بروز تنشی تازه در روابط آنکارا – تلاویو شده است.
ماه عسلی که زود تمام شد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که پیش بینی می شد بعد از عذرخواهی رسمی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ترکیه در پی دیدار باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا از تلاویو، روابط آنکارا – تلاویو بهبود یابد و حتی اردوغان گفته بود که به زودی سفرای دو طرف به پایتخت ها باز خواهند گشت، منابع خبری اسرائیلی خبر از بروز اختلاف های جدید میان اسرائیل و ترکیه بر سر سوریه و فلسطین می دهند که گفته می شود احتمال دارد مجددا روابط دو طرف تیره شود.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، روزنامه عبری هاآرتص گزارش داد که اختلاف هایی میان دیدگاه های اسرائیل و ترکیه بر سر آینده سوریه به وجود آمده که این مساله باعث بروز تنشی تازه در روابط آنکارا – تلاویو شده است.

بنا به این گزارش تلاویو از این نگران است که در صورت سقوط حکومت بشار اسد در سوریه اسلام گرایان تندرو قدرت بگیرند و حکومت سوریه را به کنترل خود در آورند که این مساله از دید اسرائیل باعث خواهد شد تا نیروهای بین المللی کنترل مرزهای این رژیم با سوریه را از دست بدهند و نقاط تازه ای برای رویارویی با اسرائیل در خاک سوریه به وجود بیاید که این مساله از نگاه تلاویو مردود است.

این در حالی است که مواضع ترکیه دائما در راستای حمایت از مخالفان اسد بوده است، علاوه بر آن آشتی احتمالی ترک ها و کردها سبب می شود تا منطقه ای کردنشین در ترکیه به وجود آید که این مساله بر وضعیت کردهای سوریه تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و این مساله نیز باعث بروز نگرانی هایی برای طرف اسرائیلی شده است.

منابع نزدیک به قدرتمندان سیاسی ترکیه در این باره می گویند: «آنکارا این توانایی را نزد اسرائیل نمی بیند که بتواند برای حل بحران سوریه کمک کند، ترکیه تا این اندازه به اسرائیل بدبین است که گمان می کند این رژیم به رغم ادعاهایی که دارد و دائما صحبت از تهدید آمیز بودن سلاح های شیمیایی سوریه می زند، نمی تواند در صورت لزوم در آینده حتی اقدام به جابه جایی سلاح های شیمیایی سوریه بکند.»

از سوی دیگر آن چه برای اسرائیل مهم است، مشارکت در جنگ میدانی با ترکیه نیست بلکه آن چه برای تلاویو اهمیت دارد تنها همکاری های امنیتی با آنکارا است تا بدین ترتیب اسرائیل بهتر بتواند از وقایع جاری در سوریه آگاه شود.

درباره موضوع فلسطین نیز دو طرف با یکدیگر اختلاف های عمیقی دارند. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه قصد دارد به زودی به غزه سفر کند در حالی که اسرائیل با این سفر به شدت مخالف است. روزنامه عبری هاآرتص به نقل از یکی از منابع دیپلماتیک ترکی در این باره نوشت: "اردوغان با فشارهای امریکا برای امتناع از سفر به غزه در زمان فعلی که روابط ترکیه و اسرائیل رو به بهبود است، به شدت مخالف است و اصرار دارد که این سفر حتما انجام شود."

این منبع در ادامه افزود: "این فکر نزد ترک ها در آنکارا به وجود آمده است که هیئتی عالی رتبه به ریاست احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به اسرائیل سفر کند قبل از آن که نخست وزیر ترکیه به غزه و کرانه باختری سفر کند. همچنین این احتمال وجود دارد که ترکیه از مقام های عالی رتبه اسرائیلی دعوت به عمل آورد تا در صورت موافقت به پرداخت غرامت از سوی اسرائیل بر سر حمله به کشتی کمک رسان مرمره به غزه به آنکارا سفر کند."

درباره غرامتی که ترکیه بابت حمله به 9 ملوان خود توسط نظامیان اسرائیلی در کشتی مرمره مطالبه کرده است، روزنامه یدیعوت احرونوت نوشت، آنکارا خواستار پرداخت یک میلیون دلار بابت هر ملوان شده در حالی که اسرائیل می گوید تنها حاضر است به هر خانواده یک صد هزار دلار بدهد. اسرائیل همچنین خواستار لغو همه دعواهای قضایی ترکیه علیه آن شده و گفته است که دولت ترکیه باید از شهروندانش بخواهد که از ادعاهای قضایی خود علیه سربازان و افسران اسرائیلی منصرف شوند و تعهد دهد که در آینده نیز کسی چنین ادعاهایی را در دادگاه های ترکیه مطرح نخواهد کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ترکیه اسرائیل سوریه آنکارا تلاویو


( ۱ )

نظر شما :