سفیر انگلیس در تلاویو:

اسرائیل در حال فروپاشی است

۱۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۲۷ کد : ۱۹۰۵۰۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
سفیر انگلیس با اشاره به اختلافات تازه تلاویو با بی بی سی می گوید که افکار عمومی بریتانیا نسبت به اسرائیل بدبین هستند و دیگر رفتارهای خصمانه، تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه آن را نمی‌پذیرند.
اسرائیل در حال فروپاشی است

دیپلماسی ایرانی: متیو گولد، سفیر بریتانیا در اسرائیل نسبت به فروپاشی این رژیم هشدار داد و گفت: تلاویو در حالی تلاش می کند به جهانیان همه چیز را در درون اسرائیل خوب و زیبا نشان دهد که این رژیم در حال فروپاشی کامل است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن وی در این باره گفت: این در حالی است که اسرائیل سختی های بسیاری را متوجه شهروندان فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه کرده است و همچنان به طور غیر قانونی در حال ساخت شهرک های مسکونی در زمین هایی است که واقعا مالک آنها فلسطینی های کرانه باختری هستند.

سایت شبکه 10 اسرائیل ضمن انتشار این اظهارات به نقل از سفیر بریتانیا در تلاویو همچنین نوشت، هر کس در دنیا که نگران جایگاه اسرائیل است باید دریابد که جایگاه این رژیم روز به روز در حال ضعیف شدن است و لحظه به لحظه از تایید این رژیم نزد جهانیان کاسته می شود و به اعتقاد من این روند سرعت تازه ای به خود گرفته است.

وی تاکید می کند، منظور من افراد عادی نیستند بلکه نمایندگان پارلمان و شخصیت مهم جهانی هستند که یک به یک از تایید اسرائیل منصرف می شوند.

سفیر بریتانیا همچنین یادآور می شود، دولت عبری سرمایه گذاری های بسیاری در بخش رسانه ای اش می کند اما مردم نه اعتنایی به آنها می کنند و نه به رسانه های اسرائیلی اهمیت می دهند اگر چه این مردم کارشناس نیستند ولی خوب را از بد به خوبی تشخیص می دهند و به راحتی خوراک تبلیغاتی اسرائیلی ها را نمی پذیرند. آنها به روشنی می بینند که هر روز در زمین های غیر قانونی و اشغالی شهرک سازی می شود و به خوبی هر روز از اتفاقاتی که در کرانه باختری و غزه رخ می دهد، آگاهند و همه امور مرتبط به آن مناطق را به طور روزانه می خوانند.

 متیو گلد سپس به اختلاف تازه ای که میان دولت اسرائیل با شبکه خبری بی بی سی رخ داده اشاره می کند و می گوید که این شبکه برای هر کشوری که در بازی های المپیک لندن شرکت کرده است صفحه جدیدی در وبسایت خود باز کرده و ضمن نام بردن از پایتخت آن کشور توصیفاتی درباره آن نوشته است، اما درباره اسرائیل نه تنها نامی از پایتخت آن نیاورده بلکه تصویری را نیز منتشر کرده است که در آن یک سرباز اسرائیلی با یک جوان فلسطینی درگیر می شود. این نشان می دهد که افکار عمومی بریتانیا نیز نسبت به اسرائیل بدبین هستند و دیگر رفتارهای خصمانه، تبعیض آمیز و نژادپرستانه آن را نمی پذیرند.

در این سایت آمده است که متیو گولد خود یهودی متولد لندن است که از تندروترین افراد تایید کننده اسرائیل محسوب می شود اما متیو می گوید که نمی تواند این حقیقت را کتمان کند که اسرائیلی که با تلاش های بسیار پس از سال ها توانست مواضع جهانیان را نسبت به خود تغییر دهد اکنون شاهد است که صبر جهانیان از رفتارهایش به سر آمده و در صدد اقدام برای رفع وضعیت نابه سامان و تبعیض آمیز فعلی است.

در همین رابطه روزنامه هاآرتص به نقل از مسئولان عالی رتبه اسرائیلی نوشت که دولت بریتانیا در هفته های اخیر پیام های بسیاری را به بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل رسانده و از وی خواسته است که به طور رسمی از ترکیه بابت کشته شدن 9 شهروند ترک در جریان کاروان کشتی آزادی به غزه عذرخواهی کند تا راهی برای بهبود روابط تلاویو – آنکارا حاصل شود. این روزنامه همچنین می نویسد از همان روزهای ابتدایی که روابط اسرائیل و ترکیه متشنج شد، دیپلمات های بریتانیایی همکاری های گسترده ای را با همتایان امریکایی و آلمانی شان آغاز کردند تا روابط اسرائیل و ترکیه را بهبود بخشند یا حداقل از افزایش تنش ها در روابط دو طرف جلوگیری کنند ولی تا کنون تلاش هایشان راه به جایی نبرده است. با آغاز ناآرامی های سوریه تلاش های دیپلمات های انگلیسی با هماهنگی کاخ سفید در این رابطه دو چندان شده است. دیپلمات های بریتانیایی و امریکایی امیدوارند که بحران سوریه بتواند مصالح مشترکی را میان تلاویو و آنکارا به وجود بیاورد که دو طرف را وادار کند که برای اصلاح روابط خود گام بر دارند.

به اعتقاد برخی مسئولان عالی رتبه در واشنگتن و لندن بهبودی روابط میان دو طرف تنها در سایه سهیم شدن هر دو در آرام ساختن فضای جاری در خاورمیانه امکان پذیر است.

یک دیپلمات اسرائیلی در این باره می گوید که تلاش های دیپلمات های بریتانیایی تا کنون راه به جایی نبرده است اگر چه همچنان آنها به تلاش های خود ادامه می دهند.

یک منبع آگاه در این باره می گوید که اردوغان همچنان به عذرخواهی از اسرائیل پافشاری می کند و به روشنی می گوید که اسرائیل باید به خانواده های کشته شده ترک غرامت بدهد.

نتانیاهو هر گونه عذرخواهی را به شدت رد کرده است. گفته می شود که آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه تندروی اسرائیلی در تشدید این مواضع دخالت دارد.

این در حالی است که منابع نزدیک به کابینه نتانیاهو و وزارت امور خارجه اسرائیل می گویند که لیبرمن و موشه یعلون، معاون نخست وزیر بر این اعتقادند که مصالح اسرائیل و ترکیه در مورد بحران سوریه به هیچ وجه به یکدیگر نزدیک نیست و لزومی ندارد که تلاویو برای بهبودی روابط با آنکارا گام بردارد. به گفته آنها ترکیه امیدوار است که بحران سوریه به گونه ای تمام شود که اخوان المسلمین بر سر کار آیند و ایدئولوژی حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم بر آنکارا را پیش بگیرند که این مساله به هیچ وجه با مصالح تلاویو همخوانی ندارد. 

کلید واژه ها: اسرائیل تلاویو بریتانیا ترکیه آنکارا سوریه لندن


نظر شما :