پیام کنفرانس «آیپک» برای مذاکرات هسته‌ای ایران چه بود؟

۱۸ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۹۱۳۷۴۸ سرخط اخبار

 

 
کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) در حالی طی روزهای گذشته برگزار شد که یکی از مهمترین موضوعات بین المللی حال حاضر، افزایش احتمال رسیدن ایران و 1+5 به توافق در مذاکرات آلماتی است. اما فضای حاکم بر کنفرانس آیپک و مباحث مطرح شده در آن، دربردارنده نکات مهمی درباره سیاست خارجی ایالات متحده بود.

به گزارش «تابناک»، کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) در شرایطی برگزار شد که موضوع ایران، یکی از دستور کارهای مهم آن را تشکیل می داد. در این راستا، یکی از جنجالی ترین مباحث مطرح، به طرح تدوین شده توسط کنگره آمریکا مبنی بر لزوم حمایت از رژیم اسرائیل در صورت حمله به ایران اختصاص داشت.

همزمانی ارائه این طرح از سوی کنگره آمریکا با کنفرانس آیپک و از سوی دیگر، همزمانی آن با جدی تر شدن مباحث درباره امکان حصول توافقی هسته ای میان ایران و گروه 1+5، از دید تحلیلگران دربردارنده نشانه های مهمی است. علاوه بر این، همه این مباحث در شرایطی مطرح می شود که قرار است باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا طی روزهای آینده به سرزمین های اشغالی سفر کند. 

سایت تحلیلی «المانیتور» با اشاره به این موضوعات، نتیجه می گیرد که در حال حاضر، مهمترین مسئله در میان سیاستمداران آمریکایی رقابت بر سر این است که چه کسی بیشتر طرفدار رژیم اسرائیل و حامی آن است.

المانیتور اشاره می کند که این طرح جنگ طلبانه، از سوی «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری خواه راستگرا و «رابرت منندز»، سناتور دموکرات تدوین شده است. در پیش نویس این طرح آمده: «اگر اسرائیل ناچار شود برای دفاع از خود، دست به اقدام نظامی بزند، دولت ایالات متحده باید در کنار اسرائیل ایستاده و از آن حمایت نظامی و دیپلماتیک انجام دهد». 

گراهام اشاره می کند که این طرح به معنای چراغ سبز به رژیم اسرائیل برای حمله به ایران نیست؛ اما می افزاید: «هر سناتوری که به این طرح رأی دهد، به جهان، ایرانی ها و اسرائیلی ها می گوید در صورتی که چنین روزی فرا برسد، ما در کنار دولت اسرائیل خواهیم بود». 

با این حال، «پل پیلارد»، استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا در این زمینه می گوید: «بدترین چیزی که کسی می تواند در این زمان انجام دهد، انجام حرکتی است که بدبینی ایران نسبت به نیات ایالات متحده را تحریک کند». وی می افزاید: «این طرح به معنای آن است که با خرسندی تمام، حق تصمیم آغاز جنگی که تبعاتی جدی برای ایالات متحده دارد را به یک دولت خارجی واگذار کنیم». 

علاوه بر این ها، در جریان کنفرانس آیپک، «جو بایدن»، معاون رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در پی دادن این تضمین به اسرائیلی ها برآمد که اوباما و اصولاً روسای جمهور آمریکا بلوف نمی زنند.

اما اگر اظهارات جو بایدن برای کسی عجیب به نظر برسد، باید به سخنان «جان مک کین»، سناتور جمهوری خواه در جلسه رأی اعتماد به «چاک هیگل» به عنوان وزیر دفاع توجه کرد که گفت: «ما به افرادی برای تیم امنیت ملی نیاز داریم که طرفدار اسرائیل باشند؛ نه مخالف اسرائیل».

در نهایت، می توان گفت در شرایطی که اوباما در آستانه سفر به سرزمین های اشغالی قرار دارد، هر دو حزب آمریکایی در تلاشند خود را نسبت به دیگری بیشتر طرفدار اسرائیل نشان دهند. 

به اعتقاد تحلیلگر المانیتور، هرچند این امر سابقه ای طولانی داشته و از نفوذ بیش از حد لابی صهیونیستی حکایت می کند، اما این بار، ماجرا اندکی متفاوت است. در حقیقت، هدف سخنرانان این دوره آیپک، القای سیاست هایی است که اوباما باید در دوره دوم ریاست جمهوری خود در پیش بگیرد. این امر بی تردید به معنای مانع تراشی بر سر هرگونه توافق با ایران و همچنین تلاش برای حل مسئله فلسطین خواهد بود.

به این ترتیب، همان گونه که اغلب تحلیلگران اشاره می کنند، اوباما حتی در صورت تمایل به عادی سازی روابط با ایران و یا برداشتن گام های عملی برای حل موضوع هسته ای، با مانعی جدی به نام کنگره و همچنین لابی صهیونیست ها روبروست؛ هرچند با موضع گیری های اخیر، بار دیگر درباره نیات واقعی خود وی نیز تردیدهای جدی به وجود آمده است. 
 

 

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا


نظر شما :