ولید معلم: قطار گفت‌وگو در سوریه به راه افتاده است

۱۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۷ کد : ۱۹۱۳۴۸۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه سوریه گفت: قطار گفت وگو در سوریه به راه افتاده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه که به منظور دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است بعدازظهر شنبه پس از انجام گفت وگو با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی با بیان این که به نمایندگی از ملت و دولت سوریه و بشار اسد، رییس جمهور از ملت عزیز ایران و دولت این کشور و رهبران در راس آن مقام معظم رهبری ایران تشکر و تقدیر می کنیم، اضافه کرد: رهبری ایران در کنار سوریه ایستاد و در بحران جاری سوریه به آن کمک کرد.

او با بیان این که مذاکراتش با صالحی ثمر بخش بوده است، خاطر نشان کرد: ما دیدگاه های هماهنگی داریم.

وی گفت: ما در سوریه در بحرانی به سر می بریم که تمام جهانیان در آن شرکت می کنند اما با این حال ایستاده ایم؛ در درجه اول به برکت پایداری ملت خودمان و هم چنین تصمیمات رهبران کشورمان و بعد ایستادگی دوستان و برادران که در کنار ما پایدار و مقاوم هستند.

معلم اضافه کرد: بشار اسد در 6 ژانویه برنامه ای برای راه حل سیاسی همه جانبه ارائه کرد و دولت سوریه آن را تاکید و تصویب کرد و پس از آن کمیته وزارتی به ریاست نخست وزیر سوریه تشکیل شد که تاکنون 22 نشست با تمام فعالان سیاسی انجام داده است و هم چنان در ارتباط با معارضان در خارج از کشور هستیم و اقدامات قانونی اتخاذ کرده ایم که زمینه ساز تصمیمات لازم به هر کسی که خواهان گفت وگو در داخل کشور و خارج است باشد.

وی تاکید کرد: قطار گفت وگو راه افتاده است و این در اثر اعتقادات خود ما بوده مبنی بر این که راه حل بحران، گفت وگوی سیاسی است که باید از طریق گفت وگوی همه جانبه صورت گیرد.

 

وزیر خارجه سوریه در ادامه با بیان این که باید از طریق گفت وگوی همه جانبه و نظرخواهی مشکلات سوریه حل شود، گفت: هر چقدر قطار گفت وگوها زودتر به پیش رود، زودتر به ایستگاه تازه ای می رسد. در این صورت اعمال خشونت آمیز کاهش پیدا می کند.

 

او گفت: از طریق هماهنگی و رایزنی با دوستان برای این که به موفقیت گفت وگو سیاسی برسیم لازم است خشونت در ابتدا متوقف شود و توقف خشونت باید با از بین بردن منابع آن صورت گیرد زیرا ما مواجه با گروه های مسلح تروریسم هستیم که در ارتباط به سازمان القاعده هستند.

 

معلم اضافه کرد: تلاش های مشترک برای توقف خشونت از طریق وارد کردن فشار علیه ترکیه و قطر آغاز می شود و هم چنین فشار به دیگرانی که به حمایت از تروریسم می پردازند و هزنیه های آن را تامین می کنند و آن ها را مسلح می کنند. تروریست هایی که خون شهروندان سوری را می ریزند و زیرساخت های فرهنگی و اقتصادی سوریه را از بین می برند.

 

وزیر خارجه سوریه گفت: درک نمی کنم زمانی که آمریکا به همراه اتحادیه اروپا و برخی از اعراب تحریم های اقصادی علیه ملت سوریه تحمیل می کنند که در زندگی روزمره هر شهروند سوری تاثیرگذار است، چگونه 60 میلیون دلار برای کمک به گروه های معارض به بهانه کمک های غیرکشنده اختصاص می دهند اما در همان حال خودشان ملت سوریه را به کشتن می دهند؟ درک نمی کنم که چرا برخی از اعراب از مدت ها پیش از جمله قطر گفته اند که چرا تصمیمی برای حمله به سوریه در شورای امنیت نمی گیرید. همان طور که در مورد لیبی این کار را کرده است. اگر شرم نداری هر کاری که می خواهی انجام بده حتی ترکیه نیز که فشار می آورد تا سوریه به سمت گفت وگو حرکت نکند زیرا کسی که خواهان گفت وگو نیست خواهان خشونت است.

 

وی گفت: ما به راه حل سیاسی اعتقاد داریم و همه شهروندان سوری را دعوت می کنیم و عزم می کنیم؛ خونریزی بس است؛ بیاییم با یکدیگر در جهت ساختن آینده سوریه مشارکت داشته باشیم. سوریه چند حزبی و دموکرات که همه شهروندان صرف نظر از وابستگی های مذهبی و نژادی در مقابل قانون برابر باشند. کسی که خواهان سوریه آینده است میز گفت وگوها انتظار او را می کشد. حتی کسانی که سلاح بر دوش می کشند آن ها نقشی در ساختن آینده سوریه دارند زیرا خشونت و کشتار باعث اصلاحات نیست بلکه اصلاحات از طریق گفت وگوهای ملی صورت می گیرد.

 

وزیر امور خارجه سوریه درباره کمک های مالی 60 میلیون دلاری آمریکا و اروپا به تروریست ها در سوریه نیز گفت: غرب معیارهای دوگانه دارد اما باید گفت هر کس خواهان راه حل سیاسی در سوریه است سوریه برای آن ها آمادگی دارد. ما منتظریم و آغوش خود را به راه حل سیاسی می گشاییم. کسی که خواهان راه حل سیاسی است ملت سوریه او را مجازات نمی کند. حامیان تروریست ها حداقل کمک های انسانی غیرکشنده بدهند اما باید پرسید ارائه تسلیحات، غیرکشنده است؟ آیا تسلیحات غیرکشنده وجود دارد؟ معتقدیم ایالات متحده اهمیت و نقش دارد اگر بخواهد خشونت متوقف شود آمریکا می تواند خونریزی سوریه را متوقف کند؛ اگر خواهان آن باشد.

 

در ادامه وزیر امور خارجه سوریه گفت: ما ابتدا کسانی را که خواهان راه حل سیاسی هستند را خطاب قرار می دهیم. اگر وفادار باشند هر نقشی چه ضعیف و چه قوی در فشار آوردن به سوریه داشته باشد لیاقت حضور خواهند داشت. ما هیچ شکی نداریم که ارتش عربی سوریه نقش خود را در دفاع از شهروندان سوریه و دارایی های خود به خوبی براساس مقررا ت و قانون اساسی انجام می دهد. این ارتش نقش خود را در نابودی تروریسم انجام خواهد داد.

 

وی تاکید کرد: ما به مصوبات سازمان ملل و شورای امنیت در مبارزه با تروریسم متعهد هستیم. اگر واقعا راست می گویند به ویژه کشورهایی که قربانی تروریسم بوده اند باید به وظایف و مسوولیت خود در صحنه جامعه بین المللی عمل کنند. اما بدون شرط ارتش و ملت ما پایدار است و به حقوق خود در دفاع از حق و حقوق خود پایبند است.

 

 

 

قائم مقام نخست وزیر سوریه در پاسخ به این پرسش که خط قرمز سوریه در مذاکرات چیست؟ گفت: اجازه نمی دهیم که هیچ کس حاکمیت ملی سوریه را خدشه دار کند. ما هیچ گاه القاعات دیگران را نمی پذیریم زیرا تصمیمات مستقل خود را داریم. ما خشونت را مردود می شماریم هم چنان که دخالت خارجی در امور داخلی خود را محکوم می کنیم معتقدیم که ملت ما به تنهایی تصمیم گیرنده در مورد آینده و سرنوشت خود در تعیین رهبرانش است و از طریق ساده ترین روش ها ی دموکراسی که همان صندوق رای است این کار را انجام می دهیم.

 

او تاکید کرد که هیچ گاه نمی پذیریم که در دستان جامعه بین المللی به عنوان صفحه شطرنج باشیم. ملت سوریه می تواند بحران خود را حل و فصل کند و ما چشم امید به آینده با خوش بینی در جهت ساخت سوریه نوین دوخته ایم.

 

خبرنگار دیگری درباره دیدگاه روسیه و آمریکا و هم چنین رایزنی این دو کشور درباره بحران سوریه پرسید که ولید معلم پاسخ داد: روابط تاریخی عمیق با روسیه داریم ضمن این که موضع روسیه در قابل سوریه موضع پایداری است زیرا براساس حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل استوار است.

وی توضیح داد: روسیه دخالت بیگانه در امور دیگران و توسل به زور برای تحمیل طرح های سیاسی را مرود می داند و معتقد است ملت ما خود صاحب اختیار نقشش است موضع روسیه در قبال سوریه موضع پایداری است و به شما در این باره اطمینان می دهیم و دوستان روسیه مانند برادران ایرانی تلاش های زیادی در صحنه بین المللی دارند که به راه حل سیاسی از طریق گفت وگوهای ملی برای حل بحران های سوریه دست یابیم.

کلید واژه ها: سوریه سیاسی خشونت راه حل حل سیاسی گفت وگو وگو راه حل سیاسی روسیه بحران که خواهان تروریسم امور خارجه سوریه به راه کسی که غیرکشنده آمریکا موضع کسی که خواهان ملت سوریه از طریق گفت


نظر شما :