صالحی: طوری القا می‌کنند انگار ایران از مذاکرات فرار می‌کند

۱۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۱ کد : ۱۹۱۲۲۲۶ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تاکنون زمان و مکان جدیدی برای مذاکرات ایران و 1+5 بین دو طرف توافق نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان، ظهر چهارشنبه در کنفرانس خبری با همتای عمانی خود درباره مکان و زمان مذاکرات ایران و1+5، اظهار کرد: اطلاع دقیق و رسمی از این که محل و زمان جدیدی برای مذاکرات ایران و 1+5 تعیین شده باشد، ندارم.

او در پاسخ به این که منابع دیپلماتیک در رسانه های غربی اعلام کردند هفته آخر فوریه مذاکرات در قزاقستان برگزار می شود، اظهار کرد: تا این لحظه هنوز مکان و زمانی به طور دقیق و روشن توافق نشده است، البته رایزنی ها ادامه دارد و امیدوارم هر چه سریع تر در این باره توافق حاصل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این که غربی ها انعطاف لازم در تعیین مکان مذاکرات را نشان نمی دهند در عین حال ایران را متهم به عقب انداختن مذاکرات می کنند؟ گفت: درباره مکان و زمان مذاکرات معمول بوده است که بین نمایندگان دو طرف رایزنی و سپس توافق بر سر یک مکان و زمان مشخص صورت گیرد، طبیعی است دو طرف پیشنهاداتی داشته باشند.

 

متاسفانه غربی ها با استفاده از قدرت رسانه یی طوری القا می کنند که انگار ایران است که از مذاکرات با 1+5 فرار می کند در صورتی که در حقیقت این گونه نیست.

صالحی خاطرنشان کرد: همان طور که بارها گفته ام و آقای جلیلی هم اعلام کرده اند ما هیچ گاه خواستارتوقف مذاکرات نبوده ایم و همواره بر ادامه آن تاکید داشته ایم تا به نتیجه مرضی الطرفین برسد؛ اما این طرف مقابل بود که به دلایل مختلف مذاکرات را معلق کرده است. متاسفانه آن ها با استفاده از قدرت رسانه یی به طوری القا می کنند که انگار ایران است که از مذاکرات فرار می کند در صورتی که در حقیقت این گونه نیست.

 

1+5 تا به امروز با برگزاری مذاکرات در قاهره موافقت نداشته است

وی اضافه کرد: معمول بود که مذاکرات در سوییس برگزار می شد تا این که ایران یک بار استانبول را پیشنهاد کرد و دو دور مذاکرات در آن جا مطرح شد و بعد از آن در بغداد و سپس مسکو. در حال حاضر کشورهای متعددی برای میزبانی این مذاکرات از جمله قزاقستان، ترکیه، سوئد، سوییس و کشورهای دیگری اعلام آمادگی کرده اند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: وقتی قاهره بودم درآن جا با همتایان خود مطرح کردم که اگر آمادگی دارند ما فکر می کنیم با توجه به جایگاه مصر در منطقه و جهان می تواند مکان مناسبی برای برگزاری مذاکرات باشد و این درخواست را از طرف آقای جلیلی مطرح کردم و دوستان ما هم در مصر آن را پذیرفتند و با خوشحالی اعلام کردند که آمادگی دارند اما ضرورت داشت تا 1+5 هم این پیشنهاد را بپذیرد اما گویی طرف 1+5 تا به امروز با این پیشنهاد موافقت نداشته است.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اوضاع سوریه، اظهار کرد: درباره سوریه در حال رایزنی مستمر و فراگیر با تعداد زیادی از کشورها هستیم. در سفر اخیرم به اتیوپی با برخی از مسوولان کشورهای مختلف رایزنی داشتم و هم چنان فکر می کنیم هیچ راه حلی جز گفت وگو میان معارضه و دولت سوریه و تشکیل دولت انتقالی وجود ندارد.

او ادامه داد: نزدیک به دو سال است که از بحران سوریه می گذرد و در این میان مردم هستند که متحمل مشکلات بسیاری شده اند. بر کسی پنهان و پوشیده نیست کسانی که در سوریه جنایت می کنند مزدورانی هستند که از خارج از سوریه آمدند و مسلح شدند و در برابر حکومت سوریه می جنگند. تمام نیروگاه ها، سیلوهای گندم، کارخانجات، نهادها و موسسات که خدمات به مردم می دهند توسط این تروریست ها نابود شده است. در عین حال وضعیت به گونه ای است که در حال حاضر مردم در مقابل مزدوران ایستاده اند و هر جا که دولت آن جا را پس می گیرد مردم خود از آن حمایت می کنند.

 

شاهد رشد معارضه مسالمت جو در سوریه هستیم

صالحی گفت: در سوریه امروز سره از ناسره جدا شده است و حقیقت برای مردم روشن است. ما شنیدیم که بخش عمده ای از معارضه واقعی در ژنو جلسه ای داشتند و به دنبال راه حلی مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه هستند. ما امروز شاهد رشد معارضه مسالمت جو در سوریه هستیم که به دنبال راه حل عقلانی و عملگرا و در جهت منافع مردم سوریه است. امیدواریم روند به گونه ای پیش رود که افکار و آرای آن ها در این مسیر محقق شود.

وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به کشورهای منطقه و درگیر در بحث سوریه، اظهار کرد: اگر بخواهیم از واقعیت عملگرایی خارج شویم و وقایع را آن طور که هست نبینیم، دچار اشتباهات محاسباتی در تصمیم گیری های سیاسی می شویم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا ایران آن گونه که به بحث سوریه وارد شده است به بحث بحرین وارد نمی شود، گفت: آن چه که درباره سوریه می گوییم درباره بحرین هم می گوییم مبنی بر این که دولت ها باید خواسته های مشروع ملت خود را برآورده کنند. ما نگفتیم حکومت ها باید ساقط شوند، ما گفتیم بر حاکمیت ملی، امنیت و سیادت کشورها اعتراف داریم، چه برای سوریه و چه بحرین. حکومت ها باید خواسته های مشروع مردم را محقق کنند اما در سوریه یک بسیج بین المللی بنا بر اغراض سیاسی صورت گرفته است که باید حکومت سوریه برکنار شود.

 

معارضه سوری که به طور مسالمت جویانه رشد پیدا می کند در نهایت دست بالا را خواهد داشت

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره رایزنی های ایران و ترکیه بر سر سوریه، گفت: با مسوولان ترکیه در این باره در حال رایزنی مستمر هستیم و هم چنین با کشورهای مجاور و اطراف خودمان و در حال حاضر هم با همتای عمانی خود رایزنی داشتیم. ما فکر می کنیم آرام آرام افکار عمومی منطقه به حقایق امور واقف می شوند و تصورمان این است که معارضه ای که به طور مسالمت جویانه رشد پیدا می کند در نهایت دست بالا را خواهد داشت.

صالحی درباره رایزنی هایش با اخضر ابراهیمی، افزود: با ایشان و برخی کشورهای اروپایی هم صحبت داریم. به نظر، آن ها هم به این جمع بندی رسیده اند که معارضه و دولت باید راه حلی سوری سوری را در پیش گیرند.

وی با اشاره به رایزنی هایش با همتای عمانی، خاطرنشان کرد: ایران و عمان روابط ویژه و در بعد سیاسی بهترین رابطه را دارند و این رایزنی ها در بعد منطقه یی و بین المللی استمرار دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: البته در خیلی از موارد اتفاق نظر وجود دارد هر چند مثل هر دو کشور دیگری ممکن است در برخی مسائل نظرات متفاوتی داشته باشیم. ما تا به امروز شاهد روزافزون روابط سیاسی و نیز روابط اقتصادی و تجاری بین دو ملت بوده ایم.

صالحی در ادامه از پادشاهی عمان در رابطه با آزادی تاجیک، دیپلمات ایرانی که شش سال در انگلستان در زندان بود، قدردانی کرد و افزود: پادشاه عمان در مواردی که بنا به درخواست ما ورود پیدا کرد، توانسته برخی از مسائل و پرونده های مزمنی که وجود داشته است را با درایت خود و دولت شان حل و فصل کند که آخرین آن آزادی آقای تاجیک بود. الان هم بحث مفصلی با همتای خود درباره مسائل منطقه و بین الملل داشتم.

 

استقبال از گشایش پرواز مستقیم بین مسقط - تهران

او خاطرنشان کرد: تحولات منطقه بسیار حساس است و به رایزنی و مشورت های مستمر بین کشورهای دوست در منطقه نیاز دارد تا خدای ناکرده حادثه ای خارج از توقعات و انتظارات کشورهای منطقه رخ ندهد که آثار سلبی آن بر کل منطقه و جامعه بین الملل اثر بگذارد. ما تلاش داریم این تحولات به گونه ای پیش رود که به همراه خود صلح و ثبات را تضمین کند. کشورهای منطقه قادرند بدون نیاز به کشورهای خارج از منطقه، مشکلات شان را در درون خود حل و فصل کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان هم چنین از گشایش پرواز مستقیم بین مسقط - تهران استقبال کرد و آن را در راستای توسعه مناسبات خواند.

کلید واژه ها: سوریه مذاکرات رایزنی معارضه مسالمت سیاسی می کند در حکومت و زمان مکان و با همتای همتای مذاکرات در توافق اظهار کرد: اظهار کند در


نظر شما :