توضیحات اشتون به جلیلی مفید بود

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۴۸ کد : ۱۹۱۶۴۴۳ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست سخنگوی با خبرنگاران در مورد روابط ایران و آذربایجان اظهار داشت: رفت و آمدهای بالایی در سطح دو کشور صورت گرفته و تلاش ها برای رسیدن به همکاری های دوجانبه و دوستانه افزایش یافته است و ایران و آذربایجان دو کشور دوست و همسایه هستند و سوتفاهماتی که بعضا به وجود می آید که اکثر این موارد بیشتر ریشه در برخی کشورهای که خواهان گسترش روابط میان ایران و آذربایجا نیستند صورت می گیرد.

وی ادامه داد: اخیراً نیروهای امنیتی دو تبعه آذری را در کشور بازداشت کردند که پس از بازرسی های انجام شده و بررسی اتهامات آنها ما پرونده آنها را به دولت آذربایجان اطلاع دادیم و برای نشان دادن  حس نیتمان این دو تبعه آذربایجانی را آزاد و به آذربایجان فرستادیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: میکائیل کاظمی از کارمندان استانداری اردبیل است که ایشان ریاست هیئتی از ایران را که سفری به آذربایجان داشتند به عهده داشت و براساس سو ءتفاهمات ایجاد شده دستگیر شد که ما تماس های مختلفی با مقامات آذربایجانی در این خصوص داشته و پیگیر وضعیت این فرد هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مواضع ترکیه نسبت به سوریه افزود: ما پس از سفر نخست وزیر ترکیه اردوغان به آمریکا شاهد توجه به راهکار سیاسی ترکیه به سوریه بودیم و ایران همواره از این مواضع حمایت می کند چرا که اگر برخی کشورها به توصیه و تحلیل جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران سوریه توجه می کردند از خونریزی و کشتار در این کشورجلوگیری می شد ما امیدواریم که ایران و ترکیه بتوانند به حل مشکلات سوریه کمک کنند چرا که مشورت های منطقه ای موثرتر از مشورت های فرامنطقه ای است و ایران معتقد است مشورت با کشورهای منطقه ای به حل بحران سوریه کمک می کند. 

عراقچی درپاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات وزیر خارجه آلمان در خصوص برنامه هسته ای کشورمان افزود: قبل از اینکه ایشان یا هر کس دیگری بگوید که با سلاح هسته ای در ایران مخالف است ما خود همواره اعلام کردیم که به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده و این فتوای مقام معظم رهبری است.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نتیجه مذاکرات جلیلی و اشتون ادامه داد: گفت وگوهای مفیدی بین دو طرف صورت گرفت و خانم اشتون در ملاقات با جلیلی مشورت های را ارائه دادند و قرار شد تماس ها ادامه پیدا کند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص استقرار پ . پ . ک در عراق افزود: ما تحولات منطقه را با دقت دنبال می کنیم و هر نوع تحولی باید با مشورت همه کشورهای منطقه صورت بگیرد. ما همواره از تمامیت ارضی استقبال کرده  و اگر قرار است تغییری در مرزها صورت گیرد باید با موافقت دولت های مرکزی انجام شود و باید مشورت های لازم با ایران و دولت عراق صورت گیرد. 

وی خاطر نشان کرد: درگیری های قومی و طایفه ای در منطقه در حال رخ دادن است که این توطئه های علیه جهان اسلام است و هر گونه ایجاد تشدد و درگیری بین ایران و عراق محکوم است  و به نظر می رسد که در سوریه و عراق برخی کشورها به دنبال اختلاف افکنی هستند. 

وی ادامه داد: ایران همواره سعی بر ایجاد آرامش و تفاهم دارد و ما امیدواریم همه کشورهای منطقه درک و بینش مشابه ای داشته باشند چرا که هر گونه اقدام مالی ، سیاسی و نظامی برای گروه های افراطی از نظر ایران محکوم است.

عراقچی در مورد مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 و شرکت سعید جلیلی در انتخابات و تاثیرگذاری آن در مذاکرات افزود: تا قبل از انتخابات قرار نیست مذاکره ای با 1+5 صورت گیرد .

وی همچنین در مورد توافق ایران با آژانتین در مورد پرونده آمیا اظهار داشت: یادداشت و تفاهمی درمورد توافق ایران و آژانتین صورت گرفته که این موضوع به سرانجام رسیده و براساس قوانین ایران تایید یادداشت تفاهم در مجلس نیست و از طرف نهادهای دیگر صورت می گیرد که این توافق اجرایی خواهد شد.

عراقچی در مورد مذاکرات ایران و آژانس افزود: مذاکرات ایران و آژانس بسیار جدی است و مسلماً تعیین چارچوبی برای اینکار از حمایت ویژه ای برخوردار است و ما بخش اعظمی از سند نهایی و چارچوب با آژانس را توافق کرده ایم و مذاکرات از نظر ایران شکست خورده نیست  و ایران برای ادامه مذاکرات آمادگی لازم را دارد.

کلید واژه ها: مذاکرات مشورت سوریه آذربایجان عراق توافق ترکیه


نظر شما :