آمادگی قزاقستان، سوئیس و ترکمنستان برای میزبانی مذاکرات ایران و 1+5

۰۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۲۳ کد : ۱۹۱۲۱۲۶ سرخط اخبار

ه گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به آدیس آبابا، علی اکبر صالحی عصر امروز (یکشنبه) در حاشیه بیستمین نشست سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا در کنفرانسی خبری به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه و جهان پرداخت.

وی در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی به توافقش با همتای آرژانتینی در خصوص پرونده آمیا و صدور بیانیه ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: بعد از گذشت 18 سال ما بر بر عزم دو کشور برای روشن شدن حقیقت در این خصوص از طریق همکاری های دوجانبه و با کمک حقوقدانان مستقل تأکید کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص مذاکرات آتی بین ایران و 1+5 با بیان اینکه رایزنی ها بین 2 طرف در این زمینه ادامه دارد، اظهار داشت: قزاقستان، سوئیس و ترکمنستان آمادگی خود را برای میزبانی این دور از مذاکرات اعلام کرده اند.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره تحولات سوریه به طرح 6 ماده ای جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه اشاره کرد و راه حل سوری - سوری را تنها راه حل مشکلات سوریه برشمرد.

وی بر برگزاری گفت وگوهای ملی بین دولت و معارضان در سوریه برای دستیابی به توافق و عدم مداخله خارجی در قضیه سوریه تأکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به طرح چهارجانبه محمد مرسی رئیس جمهور مصر برای حل بحران سوریه، عنوان کرد که رایزنی ها در قالب این طرح همچنان ادامه دارد.

تحولات کشور مالی و موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و صالحی با اشاره به گفت وگوهای اخیرش با مقامات بورکینافاسو و بنین در این زمینه، به دیدار روز گذشته اش با وزیر خارجه مالی اشاره کرد و گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران و همچنین رئیس جنبش عدم تعهد آمادگی خود را برای حل بحران مالی اعلام کرده ایم.

وی بر برقراری ثبات و آرامش در مالی و دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز در این زمینه تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده ارائه کمک های بشردوستانه به آوارگان مالیایی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی حضور ناوگان کشتیرانی ایران در دریای سرخ را در راستای تأمین امنیت خطوط کشتیرانی برشمرد و گفت که جمهوری اسلامی با سودان و کشورهای ساحلی دریای سرخ روابطی دوستانه و مسالمت آمیز دارد.

وزیر خارجه درباره روابط ایران و آفریقا نیز با اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبنی بر گسترش روابط با آفریقا، از آمادگی ایران برای ارائه تجربیات خود در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، فنی و مهندسی و ... به کشورهای این قاره خبر داد و افزود: ما به آینده این قاره امیدوار هستیم و آفریقا آینده روشنی را در پیش رو دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی حضورش در این نشست را نشانگر اولویت آفریقا در سیاست خارجی ایران بیان کرد.

علی اکبر صالحی در رأس یک هیئت سیاسی و به منظور شرکت در بیستمین نشست سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا به سر می برد.

کلید واژه ها: جمهوری اسلامی آفریقا سوریه جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی مالی دستگاه دستگاه دیپلماسی


نظر شما :