اخوان المسلمین مخالفان و اعراب را متهم کرد

سناریوی ربودن آقای رئیس جمهور

۰۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۲ کد : ۱۹۱۰۷۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
اخوان المسلمین اعلام کرد توطئه‌ای وجود دارد که می‌خواهد علیه حکومت محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر کودتا کند و این سناریو را حمدین صباحی، عمرو موسی و محمد البرادعی با هماهنگی احمد شفیق، رئیس پلیس دبی و محمد دحلان اداره می‌کنند.
سناریوی ربودن آقای رئیس جمهور

دیپلماسی ایرانی: بحث توطئه علیه دولت فعلی مصر به ریاست محمد مرسی که با آغاز ناآرامی های این کشور بر سر همه پرسی قانون اساسی و افزایش اختیارات رئیس جمهور، مطرح شده، وارد مرحله تازه ای شده است. این بار اخوانی ها مدعی هستند که توطئه ای برای ربودن چهره های بارز اخوان از جمله محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر با هدف کودتا در کشور وجود دارد و کشورهای خارجی به خصوص کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی نیز در این توطئه دست دارند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، دکتر محمود حسین، دبیر کل جماعت اخوان المسلمین اعلام کرد که این جریان اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد که توطئه ای وجود دارد که می خواهد علیه حکومت محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر کودتا کند و این سناریو را حمدین صباحی، عمرو موسی و محمد البرادعی با هماهنگی احمد شفیق، نامزد سابق ریاست جمهوری مصر، ضاحی خلفان، رئیس پلیس دبی و محمد دحلان، یکی از رهبران فلسطینی جنبش فتح رهبری و اداره می کنند.

وی همچنین گفت که تمامی این افراد بر ربوده شدن محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر تاکید دارند و می خواهند او را به سمت قطر بربایند تا در نبود وی خلاء سیاسی در کشور ایجاد کرده و سناریو خود را پیش ببرند.

این اتهام که دایره گسترده ای فراتر از مرزهای مصر را در بر می گیرد، موجی از واکنش ها و انتقادها را از درون مصر گرفته تا جهان عرب برانگیخته است. در عین حال نشان می دهد که دامنه اختلاف ها میان دولت مصر به رهبری اسلام گرایان و مخالفانشان تا چه اندازه گسترش یافته است.

در مقابل این اتهام ها سیاستمداران مصری می گویند که رهبران اخوان می خواهند وجهه اپوزسیون را خدشه دار کنند. آنها می گویند اخوانی ها دنبال بهانه ای هستند که بگویند توطئه ای وجود دارد تا بدین ترتیب مردم دروغشان را باور کنند و شکستشان در اداره کشور مخفی بماند. در عین حال آنها تلاش می کنند تا بدین ترتیب موازنه سیاسی در منطقه و جهان عرب را دگرگون کنند.

با این حال اخوانی ها به ادامه اتهام زنی هایشان اصرار دارند. محمد مسعد یاقوت، یکی از رهبران اخوان المسلمین با شرکت در برنامه "مانشیت" که از شبکه مصری "اون تی وی" پخش می شود در این باره گفت: «یک توطئه ای توسط کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد که می خواهد مشروعیت حکومت را زیر سوال ببرد و پرزیدنت مرسی را از منصب ریاست جمهوری کشور عزل کند.»

وی همچنین گفت: «این توطئه را احمد شفیق، نامزد سابق ریاست جمهوری مصر با همکاری برخی از رهبران عربی کشورهای حاشیه خلیج فارس تدارک دیده و می خواهند ضمن کودتا علیه محمد مرسی وی را مورد محاکمه قرار دهند. این برداشت های شخصی من نیست، اطلاعاتی است که از درون سازمان امنیت امارات به بیرون درز پیدا کرده و به دفتر اخوان المسلمین و پس از آن به شخص رئیس جمهور رسیده است.»

یاقوت تاکید کرد، جبهه نجات ملی برای نجات حزب ملی ]حزب حسنی مبارک[ تشکیل شده است که ریشه در لابی های کشورهای عربی خلیج فارس دارد و برای آن ضحی خلفان و محمد دحلان و شفیق با همکاری البرادعی، موسی و صباحی فعالیت می کنند. وجود این توطئه بود که باعث شد تا در 22 نوامبر رئیس جمهور مجبور شود تا دستور قانون اساسی را صادر کند.

عبدالرئوف الریدی، رئیس شورای سیاست خارجی مصر ضمن رد این اتهام ها گفت: «وجود توطئه ای علیه رئیس اخوان المسلمین یک دروغ بود که اکنون برای ذهن "بیمار سیاسی" اخوانی ها تبدیل به واقعیت شده است. برای همین به مسئولان وزارت امور خارجه توصیه می کنم که توجهی به این دروغ ها که از سوی اعضای دفتر اخوان زده می شود، نکنند که قطعا تاثیری سوء بر روابط مصر و امارات می گذارد. مصر مواضع روشن خود را حفظ می کند و خود را درگیر چنین بازی هایی نخواهد کرد چرا که این اظهارات بیش از آن که واقعی باشند اظهار نظرهای شخصی افراد است.»

در مقابل دکتر عبدالله الاشعل، معاون وزیر امور خارجه اسبق مصر به شدت به چهره های مخالف اپوزسیون تاخت و به طور ویژه رهبران جبهه نجات ملی را متهم کرد که برای سرنگونی پرزیدنت محمد مرسی تلاش می کنند و می خواهند شورای ریاست جمهوری ای متشکل از صباحی، مرسی و البرادعی تشکیل دهند.

وی نیز تاکید کرد که توطئه ای وجود دارد که رهبران مخالفان با همکاری نامزد شکست خورده انتخابات، احمد شفیق و برخی از رهبران اماراتی تدارک دیده اند تا نظام حاکم بر مصر سقوط کند و جریان های اسلامی از حیات سیاسی ساقط شوند و نتوانند بار دیگر به عرصه سیاسی کشور باز گردند.

دکتر جمال زهران، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کانال سوئز در این باره گفت: «رئیس جمهور باید برای افکار عمومی مصر روشن کند که صداهای ضبط شده و ابعاد این توطئه ها که چند ماهی است اخوان المسلمین از آنها صحبت می کنند چیست. در آن موقع است که ملت از او حمایت می کند. آن چه میان اخوان و امارات رخ می دهد مشاجره های کلامی غیر قابل درک است که بر روابط سیاسی و اقتصاد دو کشور تاثیرات سوء می گذارند.»  

رفعت سعید، رئیس حزب چپ گرای تجمع نیز گفت که اخوان در توهین به مخالفینش از هیچ چیز فروگذار نمی کند و با ترساندن و مزدور خواندن مخالفانش می خواهد سیاست های خود را پیش ببرد.

وی درباره روابط مصر با امارات نیز گفت: «از زمانی که اخوان المسلمین در مصر به قدرت رسیده و محمد مرسی رئیس جمهور شده، روابط ما با امارات تیروه و تار شده است. این کشور عربی حوزه خلیج فارس نسبت به نیات دولت اخوان بدبین است. رئیس جمهور باید ثابت کند که فقط از زبان اخوان المسلمین صحبت نمی کند و نماینده همه مردم مصر است.»

سعید همچنین گفت: «اخوانی ها استراتژی نزدیکی با تهران را برنامه ریزی کرده اند و می خواهند بیش از آن که به کشورهای عربی نزدیک شوند، خود را به ایران نزدیک کنند. در حالی که ایجاد روابط نزدیک و دوستانه اقتصادی، سیاسی و تجاری با تهران باعث ایجاد تنشی بزرگ در روابط قاهره با بیشتر پایتخت های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهد شد و روابط ما با آنها را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

دکتر احمد ابوبرکه، سخنگوی بخش اطلاع رسانی حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین در پاسخ به این اتهامات گفت: «اخوانی ها بر اساس اوهام و خزعبلات حرف نمی زنند. واقعا و عملا توطئه ای علیه پرزیدنت مرسی پس از آن که اسلام گرایان به کاخ الاتحادیه رسیدند، آغاز شده است. مخالفان با حمایت کشورهای خارجی و دریافت پول های کلان از آنها اقدام به آتش زدن و نابود ساختن دفاتر حزب آزادی و عدالت و دفاتر اخوان در استان های مصر کردند و پس از آن ضمن تحریم همه پرسی خواستار کنار رفتن رئیس جمهور از ریاست جمهوری شدند تا بدین ترتیب بهانه ای برای سقوط وی و ربودن او به خارج از کشور بیابند.»

در همین رابطه وزیر امور خارجه امارات نیز اتهام های وارده به کشور خود را رد کرد و ضمن احضار تامی منصور، سفیر مصر در ابوظبی مراتب اعتراض خود را به اطلاع وی رساند. 

کلید واژه ها: مصر اخوان المسلمین محمد مرسی خلیج فارس


نظر شما :