تازه ترین ادعای نخست وزیر رژیم صهیونیستی

حمله به ایران به نفع اعراب است

۱۰ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۹۰۸۵۵۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نتانیاهو روز سه شنبه پیش از عزیمت به فرانسه مدعی شد که کشور های عربی می توانند از اقدام نظامی علیه ایران سود ببرند.وی ادعا کرد که 5 دقیقه پس از چنین حمله ای احساس رفع نگرانی بر منطقه حکمفرما می شود.
حمله به ایران به نفع اعراب است

دیپلماسی ایرانی: پس از اشاره شیمون پرز به آغاز استفاده از گزینه های غیر نظامی علیه ایران اکنون نوبت، ایهود باراک رسیده است تا به نوعی دیگر چرخش صورت گرفته در سیاست اسرائیل در قبال ایران را به نمایش بگذارد.

وزیر دفاع اسرائیل که به انگلیس سفر کرده در گفت و گو با دیلی تلگراف در تغییر موضعی آشکار برای نخستین بار اعلام کرد ایران با به کار بردن یک سوم ذخایر اورانیوم غنی شده در مصارف صلح آمیز، رویارویی نهایی بر سر برنامه های هسته ای اش را دور کرده است.

وی ادامه داد: این احتمال وجود داشت که اسرائیل تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ایران درگیر شود و این در حالی است که ایران در مردادماه اورانیوم غنی شده را به سوخت تبدیل برای راکتور غیر نظامی تبدیل کرد. به این ترتیب این تصمیم موجب شد که هر گونه طرح فوری برای تولید سلاح هسته ای در ایران از بین برود. با این حال وزیر دفاع اسرائیل ادعا می کند که این طرح با اقدامات انجام شده تنها 8 تا 10 ماه به تعویق افتاده است.

این در حالی است که تا مدت کوتاهی پیش از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه گذشته، شماری از مقامات اسرائیلی همواره از اقدام نظامی علیه ایران سخن می گفتند. اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تصویر بمبی را همراه با یک خط قرمز نقاشی کرد که نشان می داد ایران تا بهار یا تابستان سال آینده به این خط قرمز می رسد. این در حالی است که نتانیاهو روز سه شنبه پیش از عزیمت به فرانسه مدعی شد که کشور های عربی می توانند از اقدام نظامی علیه ایران سود ببرند.

خبرگزاری رویترز به نقل از وی مدعی شد، از بین بردن این پتانسیل تهدید می تواند به کاهش تنش ها در خاورمیانه کمک کند. نتانیاهو در گفت و گو با مجله فرانسوی زبان پاریس مچ مدعی شد آنگونه که برخی منتقدان هشدار می دهند، چنین حمله ای تنش ها در منطقه را وخیم تر نخواهد کرد. نخست وزیر اسرائیل در ادامه ادعا کرد، 5 دقیقه پس از چنین حمله ای احساس رفع نگرانی بر منطقه حکمفرما می شود.

نتانیاهو در بخش دیگری از اظهاراتش یادآور شد، ایران در بین اعراب چندان محبوبیت ندارد و برخی دولت ها در منطقه و شهروندانشان متوجه هستند که ایران مجهز به سلاح هسته ای نه تنها برای اسرائیل بلکه برای آنها نیز خطرناک است.

با این وجود ایهود باراک در بخش دیگری از گفت و گوی خود با تلگراف خاطرنشان کرد تهران 189 کیلوگرم از ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد را متراکم کرده که می تواند گامی در جهت تولید سلاح هسته ای باشد. اما در عین حال 38 درصد این ذخایر را به سوخت راکتور های تحقیقاتی غیر نظامی تبدیل کرده است. به عقیده باراک سه دلیل برای این اقدام وجود دارد، نخست اینکه سخن پراکنی های آمریکا و اسرائیل در مورد احتمال استفاده از گزینه نظامی آنها را از حرکت سریع تر در جهت هسته ای شده بازداشته است.

دوم اینکه این می تواند یک بازی دیپلماتیک باشد که ایرانیان قبل از انتخابات آمریکا به راه انداخته اند تا زمان بیشتری را در اختیار بگیرد.و سوم اینکه این می تواند راهی باشد تا تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی بگوید به تعهداتش عمل می کند. این در حالی است که تا کنون فشار تحریم و مذاکره نتوانسته توافقی جدی در بن بست هسته ای ایران حاصل کند.

برخی تحلیلگران می گویند ایران هم اکنون ذخایر کافی اورانیوم غنی شده با خلوص پایین در اختیار دارد که می تواند در صورتی پالایش بیشتر آن، این ذخایر را به مواد مورد نیاز برای تولید سلاح هسته ای تبدیل کند. البته ایران هنوز چند سال به توانایی نصب کلاهک هسته ای روی موشک ها فاصله دارد.

اظهارات غافلگیر کننده باراک و پرز در خصوص برنامه های هسته ای ایران و لزوم استفاده از گزینه های غیر نظامی در حالی مطرح می شود که هفته گذشته، خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات های غربی گزارش داد، عملیات نصب سانتریفوژها در فوردو تقریبا به پایان رسیده است. اقدامی که ظرفیت غنی سازی در ایران را به طور ملموسی افزایش می دهد.

گفتنی است باراک در گفت و گو با پاریس مچ در نهایت اینگونه نتیجه گیری کرده که در مورد کارایی دیپلماسی و تحریم برای حل بحران هسته ای ایران دچار تردید است و به نظر می رسد اسرائیل در سال 2013 با تصمیم گیری در خصوص اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران مواجه باشد. بنا بر ادعای وی حمله پیشگیرانه حق اسرائیل است و این حمله از منتظر ماندن تا زمان ورود ایران به باشگاه هسته ای کم خطر تر خواهد بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


 

کلید واژه ها: اسرائیل باراک اورانیوم غیر نظامی سلاح هسته ای


نظر شما :