تلاشی که دو میلیارد دلار هزینه داشت

سفری برای خنثی سازی نفوذ عربستان

۲۲ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۰۵۴۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
سفر امیر قطر به قاهره که چند ساعتی بیشتر طول نکشید در حقیقت تلاش وی برای احیای خط ارتباطی قاهره به دوحه بود که احساس می‌شد به سمت ریاض تغییر جهت داده است.
سفری برای خنثی سازی نفوذ عربستان

دیپلماسی ایرانی: شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در سفر کوتاهش به قاهره تلاش کرد تا مجددا خط ارتباط اخوان المسلمین با دوحه را برقرار کند، خطی که با رفتن محمد مرسی، رئیس جمهوری منتخب مصر به ریاض، دوحه احساس کرد به نوعی قطع شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آْنلاین، سفر شیخ حمد بن خلیفه چند هفته پس از سفر رئیس جمهوری مصر به عربستان سعودی انجام می شود. سفری که به رغم توهین هایی که به مرسی به دلیل انتشار عکس حسن البنا، موسس اخوان المسلمین در سفر نزدیک به نیم قرن پیشش به عربستان و بوسیدن دست پادشاه این کشور شده بود، بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت و این پرسش را به وجود آورد که چرا رئیس جمهوری مصر نخستین سفر خود را به قطر، کشوری که حمایت رسانه ای و مالی گسترده ای از جریان های اسلامی به ویژه اخوان المسلمین کرده بود، انجام نداد.

بنا به گزارش ها جماعت اخوان المسلمین فعال در منطقه خلیج فارس از سفر مرسی به ریاض خشمگین شده اند و گفته اند که این سفر به هیچ وجه در وقت مناسب انجام نشده بود. به ویژه که عربستان از همان روز اول آغاز انقلاب در مصر به مخالفت با آن برخواست و هم پیمانی خود را با حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر اعلام کرد. برای همین نزد بسیاری این پرسش به وجود آمد که وقتی که قطر بی حد و حصر از انقلاب مصر حمایت کرد چرا باید عربستان ثمره آن را برداشت کند.

به همین دلیل بسیاری از ناظران بر این اعتقادند که سفر امیر قطر به قاهره که چند ساعتی بیشتر طول نکشید در حقیقت تلاش وی برای احیای خط ارتباطی قاهره به دوحه بود که احساس می شد به سمت ریاض تغییر جهت داده است اگر چه محمد مرسی خود به استقبال شیخ حمد بن خلیفه آْل ثانی، امیر قطر نرفت. منابع آگاه گفتند که به جای مرسی هشام قندیل، نخست وزیر به فرودگاه قاهره رفت و از امیر قطر استقبال کرد و وی پس از آن امیر قطر را تا کاخ ریاست جمهوری برای دیدار با محمد مرسی و حضور در سفره افطاری که وی به افتخار سفر امیر قطر و هیئت همراه او ترتیب داده بود، همراهی کرد.

منابع نزدیک به حکومت مصر گفتند که محمد مرسی، رئیس جمهوری این کشور با امیر قطر درباره اوضاع جاری در خاورمیانه و دیگر قضایای عربی، منطقه ای و بین المللی مورد اهتمام دو کشور بحث و تبادل نظر کردند. همچنین دو طرف درباره آینده روابط دو جانبه میان مصر و قطر در محافل بین المللی و چگونگی همکاری های مشترک در زمینه های مختلف به ویژه چگونگی حمایت اقتصادی از مصر و جذب سرمایه گذاری های عربی به طور کلی و قطر به طور خاص و چگونگی افزایش کارگران مصری در قطر با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند. این مذاکرات سر سفره افطار نیز ادامه یافت.

در همین رابطه خبرگزاری الشرق الاوسط مصر گزارش داد که دولت قطر دو میلیارد دلار به عنوان ودیعه در اختیار بانک مرکزی مصر قرار داده است. این خبرگزاری تاکید کرد که این تصمیم را شخص امیر قطر در دیدار با مرسی اتخاذ کرده و در همان جلسه به اطلاع رئیس جمهوری مصر رسانده است.

سفر محمد مرسی به عربستان باعث نگرانی بسیاری از جریان های سیاسی و کشورهای عربی منطقه شد، به ویژه که این سفر نخستین سفر خارجی مرسی محسوب می شد. در عین حال نگرانی شدید طرف های طرفدار ایران را نیز موجب شد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: امیر قطر عربستان محمد مرسی اخوان المسلمین


نظر شما :